شاخص بهرهوری آب کشاورزی ارتقا مییابد توسعه سالانه ۴۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی با آبیاری تحت فشار به روال شمارههای اخیر، قسمت پنجم از لایحه برنامه ششم توسعه کشور پیش روی شما خوانندگان ارجمند مناقصهمزایده است. به آن توجه فرمایید. ماده ۱۲ به منظور ارتقای عدالت اجتماعی، افزایش بهرهوری در مصرف آب و انرژی […]
شاخص بهرهوری آب کشاورزی ارتقا مییابد
توسعه سالانه ۴۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی با آبیاری تحت فشار
به روال شمارههای اخیر، قسمت پنجم از لایحه برنامه ششم توسعه کشور پیش روی شما خوانندگان ارجمند مناقصهمزایده است. به آن توجه فرمایید.
ماده ۱۲
به منظور ارتقای عدالت اجتماعی، افزایش بهرهوری در مصرف آب و انرژی و هدفمند کردن یارانهها در جهت افزایش تولید و توسعه نقش مردم در اقتصاد به دولت اجازه داده میشود که قیمت آب و حاملهای انرژی و سایر کالاهای و خدمات یارانهای را با رعایت ملاحظات اجتماعی و اقتصادی و حفظ مزیت نسبی و رقابتی برای صنایع و تولیدات، به تدریج تا پایان سال ۱۳۹۹ با رعایت مفاد مواد ۱، ۲ و ۳ قانون هدفمندی کردن یارانهها اصلاح و از منابع حاصل به صورت هدفمند برای افزایش تولید، اشتغال، حمایت از صادرات غیرنفتی، بهرهوری، کاهش شدت انرژی، کاهش آلودگی هوا و ارتقای شاخصهای عدالت اجتماعی و حمایتهای اجتماعی از خانوارهای نیازمند و تأمین هزینههای جاری و سرمایهگذاری شرکتهای ذیربط در چارچوب بودجههای سالانه اقدام لازم را به عمل آورد.
ماده ۱۳
۱- به منظور مقابله با بحران کم آبی و رهاسازی حقابههایزیستمحیطی برای پایداری سرزمین و تولید پایدار در بخش کشاورزی، تعادل بخشی به سفرههای زیرزمینی و همچنین کاهش مصرف سالانه آب به میزان ۱۱ میلیارد مترمکعب تا پایان برنامه اقدامات زیر انجام میگیرد:
الف) افزایش عملکرد در واحد سطح و عدم توسعه سطح کل زیر کشت، بهکارگیری ارقام و گونههای مقاوم به خشکی و شوری، رعایت الگوی کشت مناسب با منطقه
ب) ارتقای شاخص بهرهوری آب کشاورزی با توسعه روشهای نوین آبیاری حداقل به میزان سالانه ۴۰۰ هزار هکتار با پرداخت تا ۸۵ درصد هزینه اجرای عملیات به عنوان کمک دولت به صورت بلاعوض، اعمال مدیریت تقاضای مصرف آب با مشارکت ذینفعان در حوضههای آبریز، تحویل حجمی آب در زمان و مکان مورد نیاز
ج) اقدام برای احیا و تقویت منابع آبهای زیرزمینی با اجرای روشهای مناسب تعادل بخشی، تغذیه مصنوعی، بخش سیلاب، آبخیزداری و آبخوانداری، مسلوبالمنفعه نمودن چاههای فاقد پروانه بهرهبرداری و نصب کنتور هوشمند حجمی آب و برق بر روی چاههای دارای پروانه بهرهبرداری
د) ارایه حمایتهای لازم برای توسعه گلخانهها و انتقال کشت محصولاتی که قابلیت انتقال از فضای باز به گلخانه را دارند و اعمال محدودیت و یا ممنوعیت کشت این محصولات حسب مورد با توجه به ظرفیتهای ایجاد شده گلخانهای
هـ ) اعمال مدیریت جهت جلوگیری، عدم پرداخت هرگونه یارانه و حمایت مالی محصولاتی که برخلاف الگوی کشت تولید میشوند.
آییننامه اجرایی این تبصره به پیشنهاد سازمان و وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو ظرف مدت ۶ ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران میرسد.
۲- وزارت نیرو مکلف است در راستای حفاظت کمی و کیفی منابع آب و تعیین قیمت تمام شده آن، ضوابط قیمت گذاری و بهای آب مصرفی بهرهبرداران متخلف اعم از صنعتی، خدماتی و کشاورزی را با لحاظ نمودن ارزش اقتصادی آب، نحوه استحصال آب و با رعایت ملاحظات اجتماعی و زیستمحیطی در تمامی بخشهای مصرف و ضوابط اخذ جریمه مشترکین پر مصرف در ازای مصارف مازاد بر الگوی مصرف برای کاربری خانگی و غیرخانگی را ظرف مدت ۶ ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب شورای اقتصاد رسانده و اجرایی نماید.
ماده ۱۴
در جهت اجرای مردمی شدن اقتصاد و گسترش سهم بخش خصوصی و تعاونی در اقتصاد و به منظور افزایش بهرهوری و ارتقای سطح کیفی خدمات و مدیریت بهینه هزینه به تمامی دستگاههای اجرایی که عهده دار وظایف اجتماعی، فرهنگی و خدماتی هستند (از قبیل واحدهای بهداشتی و درمانی، مراکز بهزیستی و توانبخشی، مراکز آموزشی، فرهنگی، هنری و ورزشی و مراکز ارایهدهنده خدمات و نهادههای کشاورزی و دامپروری) اجازه داده میشود در چارچوب استانداردهای کیفی خدمات که توسط دستگاه ذیربط تعیین میگردد، نسبت به خرید خدمات از بخش خصوصی و تعاونی (بهجای تولید خدمات) اقدام نمایند.
آییننامه این تبصره شامل نحوه تعیین قیمت خرید خدمات و تعیین تکلیف نیروی انسانی و ساختار به پیشنهاد سازمان و دستگاههای اجرایی ذیربط به تصویب هیأت وزیران میرسد.
ماده ۱۵
در راستای مردمی شدن اقتصاد و گسترش زیرساختهای مورد نیاز برای خدمات تجاری خارجی و افزایش ترانزیت دولت مجاز است به منظور برونگرایی اقتصادی اقدامات زیر را انجام دهد:
۱٫ به سازمان بنادر و دریانوردی اجازه داده میشود نسبت به مشارکت با شرکتهای معتبر بینالمللی (داخلی و یا خارجی)، برای تشکیل شرکت جهت اداره بنادر اصلی با کارکرد بینالمللی اقدام نماید. سهم سازمان بنادر و دریانوردی حداقل ۳۵ و حداکثر ۴۹ درصد خواهد بود.
۲٫ به سازمان بنادر و دریانوردی اجازه داده میشود با ارایه حمایتها و مشوقهای لازم نسبت به واگذاری حق بهرهبرداری و یا مدیریت بنادر کوچک و محلی و نیز اعطای مجوز احداث بنادر جدید به اشخاص حقوقی حرفهای و معتبر غیردولتی با رعایت ضوابط و مقررات داخلی و بینالمللی و اصول رقابتی و حفظ وظایف حاکمیتی اقدام نماید.
۳٫ ارایه خدمات کمک ناوبری هوایی و نشست و برخاست به صورت انحصاری بر عهده شرکت فرودگاههای کشور خواهد بود.
آییننامه اجرایی این تبصره به پیشنهاد سازمان و وزارت راه و شهرسازی تهیه و به تصویب هیأت وزیران میرسد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.