۲۴۲ هزار تاکسی تا پایان سال به سن فرسودگی خواهند رسید

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، با تأکید بر لزوم تسریع در روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده، گفت: طبق مصوبه هیأت وزیران، تاکسی‌هایی که به سن ۱۰ سال رسیده باشند، مشمول فرسودگی می‌شوند که تا پایان سال ۱۴۰۰تعداد تاکسی‌های فرسوده به ۲۴۲ هزار دستگاه می‌رسد. به گزارش ایسنا، مرتضی ضامنی؛ در تشریح روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده، گفت: […]

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، با تأکید بر لزوم تسریع در روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده، گفت: طبق مصوبه هیأت وزیران، تاکسی‌هایی که به سن ۱۰ سال رسیده باشند، مشمول فرسودگی می‌شوند که تا پایان سال ۱۴۰۰تعداد تاکسی‌های فرسوده به ۲۴۲ هزار دستگاه می‌رسد. به گزارش ایسنا، مرتضی ضامنی؛ در تشریح روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده، گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۵۲۵۰ راننده که متقاضی نوسازی خودروی خود بودند در طرح نوسازی ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۳۹۶۲ متقاضی خودروهای خود را تحویل گرفتند و باقی آن‌ها در فرآیند تحویل خودرو قرار دارند.

نوسازی ۸۰ هزار و ۹۹۶ تاکسی فرسوده از سال ۹۵ تاکنون

وی افزود: از ابتدای شروع نوسازی ناوگان تاکسیرانی (سال۱۳۹۵) تاکنون ۸۰ هزار و ۹۹۶ دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی شده است و طبق مصوبه هیأت وزیران، تاکسی‌هایی که به سن ۱۰ سال رسیده باشند، مشمول فرسودگی می‌شوند و اکنون ۱۹۲ هزار دستگاه تاکسی به سن فرسودگی رسیده‌اند که این عدد تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۲۴۲ هزار دستگاه خواهد رسید. ضامنی؛ ادامه داد: از این تعداد تاکسی نوسازی شده در طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی ۱۱هزار و ۱۲۰ دستگاه شامل نوسازی اسقاط بدون جایگزین بود.

خودروهای جایگزین تاکسی‌های فرسوده سمند و پژو ۴۰۵ است

عدم همکاری دولت در ارائه تسهیلات بانکی و افزایش‌ قیمت خودرو از دلایل کُندی روند نوسازی تاکسی

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، افزود: فرآیند نوسازی ناوگان تاکسیرانی با تحویل خودرو با استاندارد یورو۵ ادامه دارد و خودروهای تحویلی سمند و پژو ۴۰۵ است و یکی از دلایل کُند شدن روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی، عدم همکاری دولت در ارائه تسهیلات بانکی و همچنین از طرفی افزایش‌های پی‌درپی قیمت خودرو در هر فصل است که امیدواریم شرایطی فراهم شود تا در جهت سرعت و افزایش فرآیند نوسازی تاکسی‌های فرسوده حداقل سالی یکبار شاهد رشد قیمت‌ها باشیم.

افزایش قیمت ۲۵۵ درصدی پژو و ۲۹۹ درصدی سمند طی ۴ سال

وی تأکید کرد: ما سال ۱۳۹۶ تا تابستان سال ۱۴۰۰ شاهد افزایش ۲۵۵ درصدی قیمت پژو و ۲۹۹ درصدی قیمت سمند بودیم که با این نوسان قیمت و بدون تسهیلات ارزان‌قیمت، رانندگان توان مالی برای تهیه خودرو با این قیمت را ندارند و نیاز است که از تسهیلات بانکی در این زمینه استفاده کنند.

درخواست حمایت از دولت سیزدهم برای تسریع روند نوسازی ناوگان فرسوده تاکسی

ضامنی؛ افزود: براساس تبصره‌های ۱و۲ ماده ۸ قانون هوای پاک، مصوب ۱۸ مرداد ۹۶ مجلس شورای‌اسلامی، دولت موظف است که از محل صرفه‌جویی حاصل از بهبود و مدیریت سوخت ناشی از اجرای این قانون، سازوکار و تسهیلات ارزان‌قیمت با سود چهار درصد، جهت جایگزینی خودروهای فرسوده حمل‌ونقل عمومی با باز پرداخت ۱۰ ساله را فراهم کند و ما از رئیس‌جمهور محترم و هیأت دولت درخواست داریم تا با حمایت‌ها در مبحث قانونی آلودگی هوا، روند نوسازی ناوگان فرسوده را تسریع نمایند.

 استفاده رانندگان تاکسی تهران، اصفهان و مشهد از تسهیلات ۹۰ میلیون تومانی

وی در زمینه تأمین تسهیلات بانکی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی، گفت: شهرداری برخی شهر‌ها برای اعطای وام مورد نیاز به رانندگان تاکسی از محل منابع شهرداری در بانک‌ها نسبت به ارائه تسهیلات ۹۰ میلیون تومانی و سود کم بهره اقدام کردند که براین اساس با مشارکت شهرداری‌های تهران، اصفهان و مشهد راننده‌ها با استفاده از تسهیلات ۹۰ میلیون تومانی، فرآیند نوسازی را انجام می‌دهند، در سایر شهر‌ها فعلاً به صورت نقدی نوسازی در حال انجام است که امید می‌رود با همکاری دولت فرآیند پرداخت تسهیلات در آینده به صورت ملی توسط دولت اجرایی شود.