از هر ۱۰ خودروی فروخته شده در نروژ ۹ خودرو هیبریدی است

از تمام خودروهای سواری نو فروخته شده در سال ۲۰۲۱ کشور نروژ تا به حال، کمتر از پنج درصد از آن به سوخت‌های فسیلی (بنزین یا گازوئیل) متکی هستند. آمار فروش گازوئیلی به مراتب کمتر از بنزینی است. به گزارش مناقصه‌مزایده، از ۱۰ خودروی جدید فروخته شده هشت خودرو تمام برقی است و مدل Y‌ […]

از تمام خودروهای سواری نو فروخته شده در سال ۲۰۲۱ کشور نروژ تا به حال، کمتر از پنج درصد از آن به سوخت‌های فسیلی (بنزین یا گازوئیل) متکی هستند. آمار فروش گازوئیلی به مراتب کمتر از بنزینی است. به گزارش مناقصه‌مزایده، از ۱۰ خودروی جدید فروخته شده هشت خودرو تمام برقی است و مدل Y‌ تسلا در صدر جدول فروش خودروهای برقی کشور نروژ است. مقام دوم فروش متعلق به راوفور هیبریدی است که تنها خودروی هیبریدی در ۱۰ خودروی اول فروش نروژ است. مقام سوم متعلق به انیاک Enyak اشکودا است. کشور نروژ تلاش می‌کند تا سال ۲۰۲۵ تمامی خودروهای نو عرضه شده به بازار آلایندگی صفر داشته باشند. برای رسیدن به چنین هدفی، مشوق‌های بسیار جذابی از سوی دولت این کشور به مردم تعلق گرفته است. فدراسیون اتومبیل نروژ، گزارش داده است که اگر همین روند با همین نرخ ادامه یابد آخرین خودروهای بنزینسوز فقط تا آوریل سال آینده در نروژ به فروش خواهند رسید و بعد از آن دیگر متوقف خواهد شد. اما آلایندگی به این سرعت به صفر نخواهد رسید. یکی از دلایل آن هم این است که هنوز در بخش وانت‌ها و خودروهای شاسی‌بلند، میزان تولید خودروهای برقی هنوز در سراسر دنیا به تعداد مطلوب نرسیده است. مهم‌‌ترین دلایل گرایش مردم نروژ به خودروهای برقی، بعد از مشوق‌های خیرهکننده دولتی، رفع نگرانی‌ها در مورد اضطراب پیمایش است. چون در این کشور شبکه‌های شارژ خودرو به خوبی در حال گسترش است مردم کمتر نگران ماندن در راه به خاطر خالی شدن شارژ باتری هستند. دولت نروژ سیاست چوب و هویج را با هم به کار گرفته یعنی هویجی که به عنوان پاداش اختصاص داده ۲۵ درصد معافیت مالیاتی در مالیات بر ارزش‌افزوده است در حالی که به عنوان چوب، جریمه‌هایی برای آلایندگی ناشی از سوخت‌های دیزلی و بنزینی در نظر گرفته است که حداقل آن همین مالیات سنگینی است که خودروهای بنزینی از آن معاف نیستند. انجمن خودروهای برقی نروژ گزارش داده است که؛ «مالیات خرید برای همه خودروهای نو ترکیبی از وزن، آلایندگی دی‌اکسیدکربن، و آلاینده‌های نیتروژنی است. یعنی هر چقدر خودرو بزرگ‌تر، با وزن بالاتر و گران‌تر باشد، معافیت مالیاتی آن کمتر و جریمه‌های سوخت‌های فسیلی آن بیشتر است.» بقیه سیاستگذاری‌ها هم به این تشویق بزرگ کمک می‌کنند از جمله قبض پارکینگ، کرایه‌های حمل‌ونقل و هر راه دیگر که امکان تشویق مردم را به خرید خودروهای برقی داشته باشد. حتی در مبارزه‌های انتخاباتی و تبلیغات پیش از اجرای انتخابات، موضوع آلایندگی، خودروهای برقی و معافیت‌های مالیاتی به موضوع مهمی تبدیل شده که نامزد‌ها مجبورند مواضع خود را در این زمینه به دقت انتخاب کنند.