دستیابی به سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال با تکمیل شبکه ملی اطلاعات

براساس طرح کلان شبکه ملی اطلاعات هشت هدف عملیاتی خدمات کاربردی برای شبکه ملی اطلاعات تعیین شده است که در این گزارش به تشریح آن می‌پردازیم. به گزارش سیتنا، یکی از مهم‌‌ترین اولویت‌های کشور و دولت سیزدهم در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تکمیل شبکه ملی اطلاعات است. طبق تعریف انجام شده، «شبکه ملی اطلاعات»، […]

براساس طرح کلان شبکه ملی اطلاعات هشت هدف عملیاتی خدمات کاربردی برای شبکه ملی اطلاعات تعیین شده است که در این گزارش به تشریح آن می‌پردازیم. به گزارش سیتنا، یکی از مهم‌‌ترین اولویت‌های کشور و دولت سیزدهم در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تکمیل شبکه ملی اطلاعات است. طبق تعریف انجام شده، «شبکه ملی اطلاعات»، به عنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور، شبکه‌ای مبتنی بر قرارداد اینترنت به همراه سوئیچ‌ها و مسیریاب‌ها و مراکز داده‌ای است به صورتی که درخواست‌های دسترسی داخلی برای اخذ اطلاعاتی که در مراکز داده داخلی نگهداری می‌شود به هیچ وجه از طریق خارج کشور مسیریابی نشود و امکان ایجاد شبکه‌های اینترانت و خصوصی و امن داخلی در آن فراهم شود.

تاریخچه شبکه ملی اطلاعات

در اواخر سال ۱۳۸۴ بحث شبکه ملی اینترنت در کشور مطرح و مهم‌‌ترین دلیل پیاده‌سازی این شبکه درآن سال کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت اعلام شد. در اسفند سال ۱۳۸۴، براساس تصمیم هیأت دولت مقرر شد شبکه ملی طی سه سال به بهره‌برداری برسد و طراحی‌های کلی شبکه نیز انجام شود. در سال ۱۳۸۶ نیز همین موضوع تکرار شد و این بار برنامه‌های عملیاتی راه‌اندازی و بهره‌برداری اینترنت ملی در سال‌های ۸۶ تا ۸۸ در هیأت وزیران تصویب شد. با توجه به الزامات سند چشم‌انداز ۲۰ ساله در سال ۱۳۸۹ موضوع شبکه ملی اطلاعات به صورت جدی‌تر مطرح شد. به‌طوری که کلیات موضوع در ماده ۴۶ برنامه پنجم توسعه به شرح اختصاری زیر مطرح شد:

هدف: بسط خدمات دولت الکترونیک، صنعت فناوری اطلاعات، سواد اطلاعاتی و افزایش بهرهوری در حوزههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

تکالیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات: براساس بند«الف» از ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه، ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات و مراکز داده داخلی امن و پایدار با پهنای باند مناسب با رعایت موازین شرعی و امنیتی و با استفاده از توان و ظرفیت بخش‌های عمومی غیردولتی، خصوصی و تعاونی، امکان دسترسی پرسرعت مبتنی بر توافق نامه سطح خدمات مورد نظر است. در این زمینه سه شاخص اصلی عبارت از اتصال کلیه کسب‌وکار‌ها و ۶۰درصد مردم به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت، کسب رتبه دوم در کلیه شاخص‌های فاوا در منطقه و سهم ۲درصد صنعت فناوری اطلاعات از تولید ناخالص داخلی است.

اهداف عملیاتی خدمات کاربردی شبکه ملی اطلاعات

یکی از کارهای مهمی که در سال‌های اخیر به منظور تکمیل شبکه ملی اطلاعات به سرانجام رسید، تصویب طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات بود که این طرح در تاریخ ۲۵ شهریور سال ۱۳۹۹ در شورای‌عالی فضای مجازی به تصویب رسید و برای اجراء ابلاغ شد. در این سند بعد از احصاء اهداف راهبردی شبکه ملی اطلاعات، به بیان اهداف عملیاتی پرداخته است. طبق این سند اهداف عملیاتی شامل چهار بخش است؛ در بخش اول به صورت جامع به اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات پرداخته شده و در سه بخش دیگر آن دسته از اهداف عملیاتی که موجب پیشرفت، ارتقاء و کاربردی‌تر شدن شبکه می‌شود، ارائه شده است که یکی از این اهداف عملیاتی اهداف خدمات کاربردی شبکه ملی اطلاعات است که این اهداف عبارت است از:

– رسیدن به شاخص تمرکز مطلوب در سکوهای بومی خدمات

– استقرار کامل سکوهای ارائه خدمات الکترونیکی اعم از دولت، سلامت، تجارت، آموزش، قضایی، گردشگری، حمل‌ونقل و انتظامی با تعرفه مناسب برای آحاد مردم

– دستیابی به سهم ۱۰درصدی اقتصادی دیجیتال از کل اقتصاد کشور

– افزایش سهم خرده‌فروشی الکترونیکی به میزان ۱۰درصد از کل بازار خرده فروشی کشور

– رسیدن مجموع سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه معادل ۲۰۰ میلیون یورو در سال و سهم جمع سپاری در کشور معادل ۶۰ میلیون یورو در سال

– ایجاد حداقل دو سکوی ارائه خدمت با سهم ۲۰ درصدی از کاربران منطقه و دارای بازار جهانی

– استقرار نظام جامع تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی

– نظاممند‌سازی فعالیت خدمات خارجی در شبکه ملی اطلاعات

در پایان باید گفت؛ انتظار می‌رود با تکمیل شبکه ملی اطلاعات، شاهد ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی ایران به تراز قدرت‌های سایبری جهانی با ایجاد موازنه تأثیر و گسترش تعاملات دوجانبه و چندجانبه با دیگر کشور‌ها باشیم و همچنین زمینه حضور جریانساز و هدفمند در عرصه‌های ملی و فراملی فضای مجازی بر ترویج گفتمان انقلاب اسلامی و نیز کسب سهم مناسب از اقتصاد دیجیتال و شکوفایی کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، خلاق و مولد مبتنی بر سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی فراهم آید.

——–

توسط شورای‌عالی فضای مجازی

سند الزامات سامانه‌های الکترونیکی آموزش و پرورش ابلاغ شد

شورای‌عالی فضای مجازی، سند الزامات سامانه‌های الکترونیکی آموزش و پرورش و شبکه شاد را به عنوان بخشی از زیستبوم جدید تعلیم و تربیت رسمی عمومی کشور، ابلاغ کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، سند الزامات سامانه‌های الکترونیکی آموزش و پرورش و شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد)، پس از استحضار مقام‌معظم‌رهبری، برای اجراء به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد. این سند با هدف افزایش پایداری و تداوم خدمات‌رسانی شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد) به عنوان بخشی از زیست‌بوم جدید تعلیم و تربیت رسمی عمومی کشور به تصویب شورای‌عالی فضای مجازی کشور رسیده است. براساس این سند اتخاذ تمهیدات لازم برای استمرار فعالیت سامانه شاد، تقویت واحد سازمانی مربوط برای اعمال حاکمیت و مدیریت سامانه، ارائه خدمات با کیفیت آموزشی و پژوهشی پایه رایگان، توسعه ویژگی‌‌ها و امکانات مربوط به سیستم مدیریت یادگیری و سیستم‌های نظارت و ارزشیابی، اخذ تأییدیه امنیت سامانه شاد در زمینه احراز هویت، ذخیره‌سازی مستمر کلیه محتوای سامانه و فرهنگ‌سازی و ارتقای مستمر سواد مجازی معلمان و دانش‌آموزان تبیین شده و بر ارائه گزارش فصلی از عملکرد کمیته نظارت و راهبری شاد به شورای‌عالی فضای مجازی کشور تأکید شده است.