اشتغال‌زایی از ICT کلید خورد

تکاپوی دو وزارتخانه برای ثمر بخشی «تکاپو» اشتغال‌زایی از ICT کلید خورد درخواست وزیر از بخش خصوصی برای حضور در پروژه اشتغال فاوا دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: نخستین گزارش شبکه ملی اطلاعات توسط وزارت ارتباطات در جلسه شنبه هفته آینده به شورای عالی فضای مجازی ارایه خواهد شد. به گزارش فارس، ابوالحسن‌فیروزآبادی در […]

تکاپوی دو وزارتخانه برای ثمر بخشی «تکاپو»

اشتغال‌زایی از ICT کلید خورد

درخواست وزیر از بخش خصوصی برای حضور در پروژه اشتغال فاوا

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: نخستین گزارش شبکه ملی اطلاعات توسط وزارت ارتباطات در جلسه شنبه هفته آینده به شورای عالی فضای مجازی ارایه خواهد شد.

به گزارش فارس، ابوالحسن‌فیروزآبادی در حاشیه برنامه مشترک وزارت ارتباطات و وزارت تعاون درباره توسعه کسب و کار اشتغال پایدار (تکاپو) در پاسخ به سؤال فارس درباره‌ آخرین وضعیت اجرای شبکه ملی اطلاعات اظهار داشت: جلسات شبکه ملی اطلاعات به‌طور مستمر برگزار می‌شود و در جدید‌‌ترین جلسه شورای عالی فضای مجازی که احتمالاً شنبه هفته آینده برگزار خواهد شد، نخستین گزارش شبکه ملی اطلاعات توسط وزارت ارتباطات ارایه خواهد شد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: پس از این به سمت تعیین اصول و ضوابط مورد نیاز برای ادامه کار حرکت می‌کنیم و این اصول را در شورای عالی به بحث می‌گذاریم.

وی یادآور شد: گزارش وزارت ارتباطات درباره اقداماتی است که تاکنون انجام شده و قرار است ظرف هفته آینده انجام شود.

بخش بزرگی از محتوای ایرانی شبکه‌های اجتماعی از کشور خارج می‌شود

فیروزآبادی در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت موضوع تولید محتوای داخلی تأکید کرد و گفت: تولید محتوا از ارکان شبکه ملی اطلاعات است و این هدف را دنبال می‌کنیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: هم‌اکنون بخش بزرگی از تولید محتوای ایرانی که روی شبکه‌های پیام رسان و شبکه‌های اجتماعی در حال تولید است متأسفانه خارج از شبکه ملی اطلاعات است و از کشور خارج می‌شود که باید این روند را اصلاح کنیم.

وی تصریح کرد: این روند در فاز اول است و در فاز دوم خدمات دولت الکترونیک را تقویت می‌کنیم.

فیروزآبادی گفت: در موضوعاتی از جمله سلامت الکترونیک، تولید محتوا در بانک‌های اطلاعاتی و موتورهای جستجو، متأسفانه ضعیف هستیم و باید این موضوعات را در اولویت قرار دهیم که قرار می‌دهیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی از امکان به‌کارگیری نیروهای با استعدادی که در استان‌های محروم وجود دارد، خبر داد و گفت: نیازمند سرمایه‌گذاری سنگینی در حوزه تولید محتوا نیستیم.

وی ادامه داد: امروز حرکت اول را ساماندهی کردیم که در قالب توافق دو وزارت ارتباطات و کار درمورد استان کردستان اولین گام برداشته شد.

فیروزآبادی ادامه داد: مرکز ملی فضای مجازی با وزارت ارتباطات کاملاً هماهنگ است و در جلساتی که وزارت ارتباطات با شبکه ملی اطلاعات تشکیل می‌دهد، نماینده مرکز حضور دارد.

وی گفت: در هفته دولت بخشی از شبکه به صورت فاز اول راه‌اندازی خواهد شد.

فیروزآبادی توضیح داد: مقرر شده شبکه ملی اطلاعات در دور فاز راه‌اندازی شود که فاز نخست اصلاح وضع موجود و فاز دوم راه‌‌اندازی یک سیستم نو است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: در فاز اول که وضع موجود اصلاح می‌شود اقدامات در ۳ فاز پیگیری خواهد شد که فاز اول در هفته دولت راه‌اندازی می‌شود

فاز اول توسعه اشتغال در بخش ICT از استان کردستان کلید خورد

فیروزآبادی درباره برنامه مشترک وزارت ارتباطات و وزارت کار درباره توسعه کسب و کار اشتغال پایدار (تکاپو) تصریح کرد: مرکز ملی فضای مجازی در این برنامه نقش تسهیلگر را دارد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: با توجه راه‌اندازی تولید محتوا در کشور و برنامه وزارت کار برای توسعه اشتغال، طی هماهنگی با این وزارتخانه، مقرر شد در حوزه‌ گردشگری و توسعه ICT تمرکز بیش‌تری شود؛ زیرا در این دو حوزه با حداقل سرمایه بهترین نتیجه حاصل می‌شود.

وی توضیح داد: معتقدیم در شرایط فعلی کشور از بین حوزه‌های اقتصادی، بخش خدمات اهمیت بیش‌تری دارد و در این راستا رویکرد شورای عالی فضای مجازی نیز توسعه خدمات در کشور است.

فیروز‌آبادی گفت: با توجه به همگرایی برنامه وزارت کار و رویکرد شورای عالی فضای مجازی، فاز اول توسعه اشتغال در بخش ICT از استان کردستان کلید خورد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی علت انتخاب استان کردستان برای آغاز این طرح را نیروی انسانی مناسب، تعداد بیکاران و نزدیکی این استان به بازارهای عراق اعلام کرد.

اختصاص ۳۵۰ میلیارد تومان برای توسعه ICT در روستاها

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با اشاره به بازار ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی حوزه ICT، از توانایی ۳٫۵ برابر کردن این ظرفیت خبر داد.

محمود واعظی در برنامه توسعه کسب و کار اشتغال پایدار، اظهار کرد: وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، استانداری‌ها و بخش خصوصی ۴ بخش ایجاد اشتغال هستند و اگر بتوانند نگاه ویژه‌ای به یکدیگر داشته باشند، ایجاد اشتغال سخت نیست.

او با بیان این‌که بخش خصوص باید به دنبال درآمدزایی باشد، افزود: در عین حال باید به همنوعان خود کمک کنیم. بنابراین از بخش خصوصی میخواهیم نگاه اعتقادی به ایجاد شغل و به ویژه در مناطق محروم داشته باشند.

همچنین با اشاره به شبکه ملی اطلاعات، اظهار کرد: در دو-۳ سال گذشته، زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات آماده شده و ما به دنبال این هستیم با دسترسی به محتوا و توسعه دولت الکترونیک این شبکه را توسعه دهیم.

او ادامه داد: باید مکانیزمی طراحی کنیم که همزمان توفیقات کردستان را به عنوان مبنا بگیریم و مشکلاتش را برطرف کنیم و برای استان‌های دیگر انجام دهیم.

واعظی با بیان این‌که در دو سال گذشته بخش دولتی و خصوصی تلاش‌های زیادی برای زیرساخت انجام دادند، گفت: اگر زیرساخت‌ها فراهم نباشد، شغل ایجاد نمی‌شود. در این حوزه ۱۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که ۴۸۷ میلیارد تومان در کردستان است و قصد داریم تا پایان دولت ۹۶ میلیارد تومان دیگر در این استان سرمایه‌گذاری کنیم.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با تأکید بر نگاه دولت به مناطق محروم و روستایی از اختصاص ۳۵۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌ها در حوزه ICT خبر داد و افزود: باید از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استان‌ها تقدیر کرد چرا که کمک به همنوعان و حل مشکل جدی اشتغال در کشور موضوعی ورای نگاه درآمدزایی محسوب می‌شود. همچنین باید توجه داشت ارقامی که توسط شرکت‌ها در زمینه اشتغال داده می‌شود، اشتغال مستقیم است و هر اشتغال مستقیم، ۳ تا ۴ برابر اشتغال غیرمستقیم دارد.

واعظی افزود: در کشور ما آن‌چه مربوط به صنعت است نیازمند سرمایه‌گذاری عظیم است، بخش دیگر هم کشاورزی است که با توجه به کم‌آبی و مشکلات زمین محدود است، بنابراین باید به سمت خدماتی برویم که با ICT هم راستاست و باید به این حوزه توجه بیش‌تری شود.

او با بیان این‌که بازار ICT در جهان ۳۵۰۰ میلیارد یورو است، ادامه داد: با توجه به این‌که ما یک درصد جمعیت جهانیم، بازار ICT ما نیز باید ۳۵ میلیارد یورویی باشد که ۱۴۰ هزار میلیارد تومان می‌شود. در حال حاضر این بازار حدود ۳۹ هزار میلیارد تومان است و ما می‌توانیم آن را تا ۳٫۵ برابر بزرگ کنیم.

وزیر ارتباطات با اشاره به تحولات ICT بیان کرد: سیطره تحولات حوزه ICT در دهه گذشته که اوجش در ۵ سال اخیر بوده در همه بخش‌ها وجود دارد و امروز صحبت از تحول درباره شرایط اقتصادی از جمله موضوعات مهم اقتصاد مقاومتی و دانش‌‌بنیان شدن فعالیت‌ها بدون ICT امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به فارغ‌التحصیلان حوزه ICT بیان کرد: ما ۱۷ تا ۱۹درصد فارغ‌التحصیل در حوزه ICT داریم و دغدغه دولت است که برای آن‌‌ها شغل ایجاد کنیم. البته مشکل ما مشکل مهارت است و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برای شاغل شدن نیاز به دوره کارآموزی دارند.

 

او با اشاره به آغاز برنامه توسعه کسب و کار اشتغال پایدار (تکاپو) در صنعت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات از استان کردستان، اظهار کرد: خوشحالم که این برنامه را از کردستان شروع کردیم، زیرا این استان از لحاظ مسایل جغرافیایی، سیاسی، همزیستی مسالمت‌آمیز و سایر موضوعات، استان مهمی است.