قطعی برق در زمستان؟!

                 حرف‌های خودی و بی‌خودی قطعی برق در زمستان؟!    جناب توانیر! فرمایش کرده‌اند که استخراج غیرقانونی رمزارز‌ها و همچنین اضافه‌بار بیش از حد مصرف گاز، منجر به افزایش احتمال قطعی برق و گاز در زمستان خواهد شد! یعنی تلویحاً اعلام کرده‌اند که این خط و این نشان، همینه که هست، از ما گفتن بود […]

                 حرف‌های خودی و بی‌خودی

قطعی برق در زمستان؟!

   جناب توانیر! فرمایش کرده‌اند که استخراج غیرقانونی رمزارز‌ها و همچنین اضافه‌بار بیش از حد مصرف گاز، منجر به افزایش احتمال قطعی برق و گاز در زمستان خواهد شد! یعنی تلویحاً اعلام کرده‌اند که این خط و این نشان، همینه که هست، از ما گفتن بود و لابد وظیفه دیگری هم نداریم!

   اجالتاً خیلی قصد نداریم وارد بحث فنی این احتمال و اضافه‌بار و نمی‌دانم استخراج غیرقانونی رمزارز بشویم ولی تا آنجا که می‌دانیم (به خاطر همان دو کلاس اکابر قدیم که رفته‌ایم) تکنولوژی ‌ای‌تی به‌راحتی می‌تواند بفهمد در کجای این پهنه خاکی و چه کسانی و ایضاً با چه سرعتی در حال مصرف دیتا هستند و موتور مصرف اینترنت به‌طور دائم روشن است، بنابراین از مسؤولین امر خواهشمندیم که دست از سر کچل ما ملت‌ بردارند و اگر میل مبارکشان کشید ادارات برق و مخابرات را سر یک میز بنشانند و قصه پُرغصه بلعیدن برق رایانه‌ای توسط ماینرهای غیرقانونی را برای همیشه تمام کنند و اجازه بدهند کلاغ مادرمرده این قصه به خانه‌‌اش برسد!

 اینکه هر چند وقت یک بار مصرف ۲۰۰۰ مگاواتی (خانه پُرپُر پُرش!) برق رمزارزهای غیرقانونی را عامل همه بدبختی‌ها و خاموشی‌ها اعلام می‌کنید و ملت بینوا را به خاموشی و گرما و سرمازدگی تهدید می‌فرمایید، بیشتر به توجیه و زبانمان لال لاپوشانی و پیچاندن می‌ماند تا توضیح منطقی و مستدل، البته قسمت آزار روحی روانی خلق‌ا… را عرض نکردیم تا بیش از این بدهکار نشوید!

   اینکه می‌فرمایند مصرف گاز زیاد شده و بحرانی است و یحتمل قطعی گاز هم خواهیم داشت، بیشتر به شوخی جهت تغییر فضا و انبساط خاطر مردم شبیه است تا چیز دیگری! یعنی کشوری که دومین ذخایر گاز جهان را دارد و چندین و چند سال است که به دنبال صادرات گاز بوده و از بد روزگار در این چند ساله حجم صادرات بسیار ناچیزی داشته است، چطور می‌تواند با کسری گاز مواجه شود، حکایت کار من از گریه گذشته است به آن می‌خندم، شده است و امید است، مسؤولین امر، لااقل چگونگی این موضوع را شفاف‌سازی کنند.

  به هرحال خواستیم خدمت مسؤولین مربوطه که مژده قطعی برق و گاز را داده‌اند تا از هم‌اکنون خیالشان راحت باشد و در هنگامه قطعی‌ها بفرمایند ما که از اول گفتیم ! عرض کنیم، خیلی نگران کم و کسری گاز نباشند، آقایان بروند به همان قطعی برقشان برسند تا مبادا حرفشان دو تا شود و خدای‌ناخواسته زمستان بدون قطعی برق خانگی و صنعتی و تجاری سپری شود و مدیریت و کفایت و درایت حضرات زیرسؤال برود!

 وقتی عزیزان مسؤول به افتخار قطع کردن برق‌ها نائل آمدند، به‌واسطه اینکه اکثر تجهیزات گرمایشی گازسوز، برق هم مصرف می‌کنند، خودبه‌خود مصرف گاز هم کاهش پیدا می‌کند و به‌صورت معجزه‌آسایی کمبود گاز مرتفع می‌شود!

یعنی مدیران محترم با یک تیر دو نشان می‌زنند، هم به وعده قطع شدن برق جامه عمل می‌پوشانند و هم کمبود گاز را جبران کرده و دیگر شاهد هیچ‌گونه کمبود گاز در سطح کشور نخواهیم بود، حتی شاید بتوان به صادرات گاز هم بپردازیم، البته اگر مشتری باشد (دست به نقد، نسیه‌ای یا مفت و مجانی‌اش، پیشکش!).

  یک روز کاهش آب پشت سد‌ها و از کار افتادن نیروگاه‌های برقی آبی، یک روز کمبود گاز به‌خاطر مصرف بالا در زمستان نرسیدن سوخت به نیروگاه‌های گازی ! یک روز، دو، سه درصد اضافه‌بار غیرقانونی ماینر‌ها و روزهای دیگر اورهال نیروگاه‌ها و مصرف بالای مردم و سرقت کابل و سیم‌ها، دلیل قطعی برق اعلام می‌شود، ای کاش فقط برای یک بار هم که می‌شد، از عدم برنامه‌ریزی دراز مدت و تدبیر به گل نشسته و باری به هر جهتی و چو فردا آید فکر فردا کنیم هم، حرفی می‌زدند…

                               هوشنگ‌خان