پروژه راه‌اندازی «گوگل‌مپ» بومی در دستور کار قرار گرفت

عضو هیأت عامل سازمان فن‌آوری اطلاعات پروژه راه‌اندازی «گوگل‌مپ» بومی در دستور کار قرار گرفت یک مقام مسؤول از سازمان فن‌آوری اطلاعات از شناسایی دو شرکت تولیدکننده محتوای دیجیتالی برای اجرای زیرساخت‌های پروژه خدمات مکان محور (گوگل‌مپ بومی) به عنوان زیرپروژه جویشگر بومی خبر داد. خسروسلجوقی در گفت‌و‌گو با مهر، در تشریح عملیاتی کردن پروژه […]

عضو هیأت عامل سازمان فن‌آوری اطلاعات

پروژه راه‌اندازی «گوگل‌مپ» بومی در دستور کار قرار گرفت

یک مقام مسؤول از سازمان فن‌آوری اطلاعات از شناسایی دو شرکت تولیدکننده محتوای دیجیتالی برای اجرای زیرساخت‌های پروژه خدمات مکان محور (گوگل‌مپ بومی) به عنوان زیرپروژه جویشگر بومی خبر داد.

خسروسلجوقی در گفت‌و‌گو با مهر، در تشریح عملیاتی کردن پروژه بومی خدمات مکان محور (نقشه برخط بومی) که طرحی مانند «گوگل‌مپ» خواهد بود و امکان تولید اطلاعات مکان محور را فراهم می‌کند، از اعلام فراخوان و شناسایی دو شرکت تولیدکننده محتوای دیجیتالی برای اجرا و توسعه زیرساخت‌های پروژه خدمات مکان محور (گوگل‌مپ بومی) به عنوان زیرپروژه جویشگر بومی خبر داد.

عضو هیأت عامل سازمان فن‌آوری اطلاعات ایران گفت: این طرح یکی از زیرپروژه‌های جویشگر بومی است که امکان تولید خدمات بر مبنای داده‌های تصویری و نقشه را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: هم اکنون دو شرکت بخش خصوصی در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند و به صورت داوطلب در حال اجرای این طرح هستند که در صورت اتمام آن، امکان ارایه خدمات تصویری نقشه بر مبنای محتوای بومی برای کاربران فراهم می‌شود.

سلجوقی اجرای این پروژه را یکی از اهداف پروژه ۱۰ برابر کردن تولید محتوای داخلی با رویکرد کسب و کار دیجیتالی و با مشارکت حداکثری بخش خصوصی به عنوان یکی از پروژه‌های مدنظر اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: آمار‌‌ها نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر نزدیک به ۸۳ درصد داده‌ها به سمت داده‌های ویدئویی در حرکت است و با توسعه همزمان تلفن‌های هوشمند و اینترنت پرسرعت همراه، یک فیلم به سرعت در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

وی با بیان این‌که به تدریج داده‌های متنی و نوشتاری در حال کاهش است، گفت: باید زمینه‌های توسعه ویدئو و تصویر بر بستر شبکه فراهم شود. برهمین اساس یکی از این پروژه‌ها می‌تواند تولید اطلاعات مکان محور باشد.

عضو هیأت عامل سازمان فن‌آوری اطلاعات اجرای پروژه‌های مرتبط با تولید محتوای بومی را در راستای تکالیف قانونی راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات برشمرد و گفت: باید رفتار استفاده از محتوای رایافضا (فضای مجازی) در کشور تغییر یابد. متأسفانه هم اکنون به دلیل نبود فرهنگ استفاده از اطلاعات و داده‌های مفید در کشور، شاهد انتشار و جابه‌جایی حجم عظیمی از اطلاعات غیرمفید، بی‌اساس و شایعه در شبکه‌های اجتماعی هستیم.

مجری پروژه تولید محتوا در راستای اقتصاد مقاومتی، با تأکید بر این‌که در جهت فرهنگ‌سازی و تولید محتوای مفید، موضوع دو برابر کردن محتوای داخلی تا پایان سال و نیز ۱۰ برابر کردن آن تا پایان برنامه ششم، به وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات تکلیف شده است، تصریح کرد: در این نهضت، مردم باید هم تولیدکننده و هم مصرف کننده محتوا باشند و دولت به عنوان ایجاد زیربنا، نقش خود را ایفا کند.

وی با اشاره به ۸۰ پروژه‌ای که از این بابت دریافت شده است، خاطرنشان کرد: یکی از این پروژه‌ها طرح جویشگر بومی است که در ایجاد ارزش افزوده در حوزه محتوا و استفاده حداکثری از توان داخلی و کسب درآمد برای بخش خصوصی بسیار مفید خواهد بود.

سلجوقی با تأکید بر این‌که با اجرای طرح تولید داده‌های مکان محور، دیگر نیازی نیست که گوگل بخواهد مشخصات مکان‌ها و نشانی‌های کشور ما را در اختیار کاربران قرار دهد، اضافه کرد: این اطلاعات باید به صورت بومی تولید شود و مصرف‌کنندگان، این محتوا را تولید و مدیریت کنند.

وی با بیان این‌که در این پروژه قصد الگوبرداری از «گوگل‌مپ» را نداریم افزود: از زمان تولد وب۲، واژه‌هایی مانند «کرات‌فاندینگ» و «کرات‌سورسینگ» وارد فضای کسب و کار شد که این اصطلاحات برای تأمین جمعی سرمایه و جمع‌سپاری سرمایه‌ها به‌کار گرفته می‌شد. به این معنی که در دنیای تولید محتوا، تنها یک نفر نباید سرمایه‌گذاری کند و علاقه‌مندان به تولید محتوا نیز می‌توانند به روش‌های مختلف در این زمینه حضور داشته باشند.

 

عضو هیأت عامل سازمان فن‌آوری اطلاعات ایران با اشاره به این‌که با این روش تولید محتوا، اطلاعات با کم‌ترین هزینه و سریع‌‌ترین زمان ممکن، دیجیتالی می‌شود گفت: برآورد‌‌ها نشان می‌دهد که در سطح جهانی، مقوله تولید محتوا به سرعت در جریان است به نحوی که تولید محتوا به‌طور سالانه ۴ برابر می‌شود. این درحالی است که هدفگذاری ما در تولید محتوا برای سال جاری دوبرابر است. این به معنی نصف میانگین رشد جهانی محتوا است و هدفگذاری غیرقابل دسترسی نیست.