شرکت‌ها‌ی خارجی در حال کنار گذاردن بخش خصوصی در مناقصات مختلف هستند‌

مدیرعامل شرکت امیدان ساحل پارسیان شرکت‌ها‌ی خارجی در حال کنار گذاردن بخش خصوصی در مناقصات مختلف هستند‌ صدای بخش خصوصی فعال در حوزه صنایع دریایی شنیده نمی‌شود در حالی که طی سال‌های مختلف حمایت از بخش خصوصی همواره در قالب شعار مانده است. مدیرعامل شرکت امیدان ساحل پارسیان در گفت‌وگو با مانا با اشاره به […]

مدیرعامل شرکت امیدان ساحل پارسیان

شرکت‌ها‌ی خارجی در حال کنار گذاردن بخش خصوصی در مناقصات مختلف هستند‌

صدای بخش خصوصی فعال در حوزه صنایع دریایی شنیده نمی‌شود در حالی که طی سال‌های مختلف حمایت از بخش خصوصی همواره در قالب شعار مانده است.

مدیرعامل شرکت امیدان ساحل پارسیان در گفت‌وگو با مانا با اشاره به وضعیت اسفناک شرکت‌های خصوصی که در طول سالیان متمادی گذشته ضعیف نگاه داشته شده و هرروز با چالش‌های جدیدی مواجه می‌شوند، گفت: در شرایط کنونی که هیاهوی سیاست‌گذاری در جهت حمایت از بخش خصوصی گوش همگان را کر کرده است، شرکت‌های خصوصی با معضلات و مشکلات روز افزونی روبه رو هستند به‌طوری‌که شاهد ورشکستگی و انحلال بسیاری از آن‌‌‌‌ها هستیم و قطعاً این امر نتیجه‌ای جز بیکاری بخش عظیمی از فعالین در عرصه‌های مختلف به ویژه در صنعت حمل‌ونقل و خدمات دریایی را نخواهد داشت.

امید مرادی افزود: در صنعت دریایی همانند دیگر صنایع‌، وابستگی به سیستم دولتی کاملاً واضح است و متأسفانه دولت ناخواسته کلیه نواقص و کمبودهای خود به خصوص در زمینه کمبود نقدینگی را به این بخش منتقل کرده و با عدم پرداخت مطالبات معوقه بعضاً چندین ماهه بحران مالی غیرقابل تحملی را برای شرکت‌های خصوصی به وجود آورده است.

وی ادامه ‌داد: در این خصوص مسؤولین باید پیش از اعمال فشار به بانک‌ها برای اعطای تسهیلات، درصدد پرداخت مطالبات انباشته شده این شرکت‌ها برآیند، زیرا در غیراین‌صورت وام‌های اعطایی بانکی نیز چاره ساز نخواهد بود.

این عضو اتحادیه مالکان کشتی ‌ایران با اشاره به قراردادهای پیمانکاری بسیاری از شرکت‌های فعال در صنعت دریایی با بخش‌های مختلف دولتی گفت: این شرکت‌ها با هدف توسعه مأموریت‌های خود و کمک به گسترش فعالیت‌های دریایی اقدام به انجام پروژه‌های جدید و سرمایه‌گذاری در این راستا کرده‌اند که موجب اشتغال‌زایی بسیاری شده ولی متأسفانه ارگان‌های حاکمیتی و بانک‌ها از انجام تعهدات خود شانه خالی کرده و لطمات بسیاری را به انجام و اتمام پروژه‌های مذکور وارد کرده‌اند.

وی خاطر‌نشان ‌کرد: عدم پرداخت مطالبات انباشته شده باعث بروز نواقص عدیده‌ای در انجام تعهدات این شرکت‌ها شده و زمینه حضور در رقابت با شرکت‌های توانمند خارجی در عرصه‌های مختلف دریایی را کاملاً تضعیف کرده و شرکت‌ها‌ی خارجی نیز گوی سبقت را ربوده و در حال کنار گذاردن بخش خصوصی در مناقصات مختلف هستند.

مرادی افزود: این موضوع کاملاً با شعار اقتصاد مقاومتی در تناقض است و مسؤولین به جای توانمند‌سازی شرکت‌های داخلی در مقابل شرکت‌های خارجی در جهت تضعیف آن‌‌‌‌ها گام برداشته‌اند.

وی با بیان این‌که شرکت‌های خصوصی از حداکثر توان تخصصی و سرمایه‌گذاری خود برای توسعه ناوگان دریایی جمهوری اسلامی ایران بهر‌ه‌گیری کرده‌اند، گفت: ولی متأسفانه بانک‌های عامل بدون در نظر گرفتن شرایط و موانع دست‌وپاگیر در بخش تولید داخلی صرفاً به اعمال بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های غیرراه‌گشای خود مبادرت ورزیده و عملاً وظیفه حمایتی خود از تولید داخلی را به فراموشی سپرده‌اند.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به خدمات گسترده شرکت امیدان ساحل پارسیان در عرصه‌های فراساحل افزود: متأسفانه با تحمل بی‌مهری‌هایی که در این رابطه متحمل شده‌ایم حداقل ۳ پروژه ساخت شناور خدماتی در کشتی‌سازی داخلی را شروع کرده‌ایم و با پرداخت حق‌السهم خود بیش از ۵۰ درصد از ساخت شناور‌‌‌ها به انجام رسیده است و هم‌اکنون در مرحله خرید و نصب تجهیزات هستیم که در این مرحله تزریق مالی از اهمیت بسیار حایز اهمیتی برخوردار است اما تا‌کنون به دلایل گوناگون توفیق چندانی حاصل نشده است.

مدیرعامل شرکت امیدان ساحل پارسیان با اشاره به موانع ساخت کشتی در داخل گفت: عدم وجود بانک‌های تخصصی دریایی و نا‌شناخته بودن این صنعت برای بانک‌های عامل فعلی از جمله مشکلات صنعت ساخت کشتی در داخل است.

وی به نقاط ضعف شرکت‌های کشتی‌ساز دولتی نیز اشاره کرد و اظهار کرد: هرکدام از این کشتی‌سازی‌‌‌‌ها به لحاظ نواقص ساختاری با مشکلات خاصی درگیر هستند به گونه‌ای که بعضاً رتق‌وفتق این مشکلات بر سرعت بخشیدن به اتمام پروژه‌ها ارجحیت داشته و تأخیرات غیرقابل جبرانی را بر پروژه‌ها تحمیل کرده است.

وی وجود موانع و مشکلات فراوان در تأمین تجهیزات، عدم وجود مراکز و شرکت‌های متمرکز تأمین کننده تجهیزات دریایی در کشور و عدم تمایل شرکت‌های نیازمند خدمات دریایی در به‌کارگیری از پتانسیل‌های داخلی علی‌رغم فداکاری‌هایی که شرکت‌های داخلی در زمان تحریم در ارایه خدمات به آن‌‌‌ها داشته‌اند را از دیگر موانع ساخت کشتی در داخل برشمرد.

مرادی با اشاره به گام‌های بسیار مؤثر وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص حمایت از صنعت کشتی‌سازی گفت: به جرأت می‌توان اعلام کرد که عملکرد مسؤولین این بخش تا‌کنون باعث ارتقای کمی ‌و کیفی بسیاری از پروژه‌های ساخت شناور‌های مختلف در کشتی‌سازی‌های داخلی شده است.

وی از دولت تقاضا کرد در راستای اقتصاد مقاومتی بیش از پیش حمایت از صنعت دریایی و کشتی‌سازی داخلی را در اولویت سیاست‌گذاری‌های خود قرارداده و عملاً این صنعت را مورد توجه قرار دهد.

 

مدیرعامل شرکت امیدان ساحل پارسیان در پایان گفت: قطعاً توسعه کشتی‌سازی و صنایع وابسته در راستای اقتصاد مقاومتی، باعث اشتغال‌زایی چشم‌گیر و بومی‌سازی ساخت شناورهای چند منظوره و تخصصی خواهد شد.