نقدینگی هزار هزار میلیاردی در اختیار عده محدودی است

فارغ‌التحصیل اقتصاد از دانشگاه مون‌پلیه نقدینگی هزار هزار میلیاردی در اختیار عده محدودی است علی‌اکبرمهرابی با اذعان به این‌که نقدینگی موجود در بازار در اختیار عده خاصی قرار دارد، گفت: نقدینگی باید به جای تولید پول به دنبال تولید کالا و خدمات باشد. یعنی پولی کارساز است که پشتوانه تولیدی داشته باشد. فارغ‌التحصیل اقتصاد توسعه […]

فارغ‌التحصیل اقتصاد از دانشگاه مون‌پلیه

نقدینگی هزار هزار میلیاردی در اختیار عده محدودی است

علی‌اکبرمهرابی با اذعان به این‌که نقدینگی موجود در بازار در اختیار عده خاصی قرار دارد، گفت: نقدینگی باید به جای تولید پول به دنبال تولید کالا و خدمات باشد. یعنی پولی کارساز است که پشتوانه تولیدی داشته باشد.

فارغ‌التحصیل اقتصاد توسعه از دانشگاه مون‌پلیه فرانسه با انتقاد از نگاه لیبرالی دولت یازدهم به اقتصاد به تراز گفت: امیدوارم سرانجام تفکرات حاکم بر تیم اقتصادی دولت در نهایت منتهی به فاجعه نشده و این روز‌‌‌ها به سرعت پایان پذیرد.

وی درباره افزایش مراودات اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای اروپایی بعد از برجام افزود: تمام شرکت‌ها از جمله شرکت‌های خودروسازی که بعد از برجام به ایران آمدند صرفاً قصد فروش محصولات و نه تکنولوژی خود را به ایران دارند که با وجود چنین تفکر و رخداد چنین اتفاقی نباید انتظار افزایش تولید ملی را داشت.

مهرابی تصریح‌ کرد: اگر بخواهیم صنعتی مانند صنایع نساجی را نوسازی کنیم باید بدانیم خودمان چقدر صاحب تکنولوژی نساجی هستیم و چرا امروز به وارد کننده در این صنعت تبدیل شده‌ایم. اگر به فکر بومی کردن تکنولوژی‌های لازم برای صنایع مختلف نباشیم طبیعتاً صنایع و ماشین‌آلات وارداتی ما در سال‌های آینده فرسوده و از رده خارج می‌شوند و ما مجدداً محتاج واردات از غرب خواهیم بود.

مهرابی با انتقاد از افزایش واردات و ایجاد اشتغال برای مردم سایر کشور‌‌‌ها اظهار کرد: ایجاد شغل در کشور زمانی محقق می‌شود که اقتصاد شما دارای صنایعی در هم تنیده باشد که شما با در اختیار داشتن مواد اولیه آن صنعت شما در ایجاد صفر تا صد آن صنعت توانا باشید.

این اقتصاددان تصریح ‌کرد‌: صنایع کشور نباید مثل قرص آسپرین باشند که مواد اولیه آن را وارد کشور شده اما در داخل به نام تولید ملی بسته‌بندی و عرضه می‌شود.

وی افزود: متأسفانه دولت یازدهم در پیشرفت‌های موجود در گوشه و کنار کشور سهم چندانی نداشته و شرکت‌های دانش بنیان یا مؤسساتی مانند رویان خارج از مدیریت دولت این مسایل را پیگیری می‌کنند.

مهرابی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در صنایع دفاعی افزود: خودکفایی کشور در صنایع نظامی و دفاعی نمونه بارزی از توجه به توانمندی‌های داخلی و بومی‌سازی تکنولوژی‌های ملی است.

وی خاطرنشان‌کرد: اصلی‌‌‌‌ترین دلیل موفقیت ایران در صنایع نظامی از جمله صنعت موشکی یا در مثالی بارزتر انرژی هسته‌ای بومی‌سازی این صنایع بوده است.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: دانشمندان و صاحبان صنایع ما در پیچ ‌و خم مقررات بانکی گیر کرده‌اند که یکی از دلایل افزایش نقدینگی وجود این موضوع و رشد پدیده دلالی است.

وی گفت: متأسفانه امروز در حالی تولیدکنندگان ما حتی قادر به تأمین هزینه‌های جاری شان نیستند که در اقتصاد ایران پول، تبدیل به عاملی برای خلق پول شده است.

وی با طرح این سؤال که چرا این حجم زیاد از نقدینگی موجود در کشور در اختیار تولیدکنندگان قرار ندارد اظهار کرد: دولت یازدهم با ملغی کردن برخی از اقدامات جلوی افزایش تورم را گرفت و حتی با راه‌اندازی مجدد تولید و بازگشت رونق به بازار ‌این تورم دوباره افزایش خواهد یافت.

مهرابی با اذعان به این‌که نقدینگی موجود در بازار در اختیار عده خاصی قرار دارد، تصریح‌ کرد: نقدینگی باید به جای تولید پول به دنبال تولید کالا و خدمات باشد. یعنی پولی کارساز است که پشتوانه تولیدی داشته باشد.

فارغ‌التحصیل اقتصاد توسعه از دانشگاه مون‌پلیه فرانسه درباره تفاوت‌های پول ‌و سرمایه گفت: سرمایه شامل پول، زمین، ماشین‌آلات و دانش فنی بوده اما پول صرفاً بخشی از سرمایه محسوب می‌شود. سیاست‌های که دولت یازدهم آن را پیگیری می‌کند سیاست‌های کمی پولی است که افرادی چون فریدمن‌بانی آن بوده‌ و آخرین بحرانی که از قبل اعمال این سیاست‌ها ایجاد شده است بحران مالی ۲۰۰۸ بود.

مهرابی درباره توصیف این تفکر خاطرنشان‌ کرد: فریدمن مبتکر سیاست‌های کمی پولی است که خود پول را ارزش می‌داند در حالی که کار و تولید ارزش است.

 

وی در خاتمه با اشاره به سخنانی از مقام معظم رهبری درباره افزایش تولید برای کاهش تورم‌ تصریح‌کرد: این‌که اروپایی‌‌‌‌ها تورم دو تا ۴ درصدی دارند به دلیل پشتوانه تولیدی قوی ‌آن‌‌‌‌ها است که متأسفانه در اقتصاد ایران تولید و کار ارزش حقیقی خود را ندارند که این موضوع نیز از زمان دولت سازندگی پایه‌گذاری شده و هنوز هم ادامه دارد.