طبق بررسیها هفت کلان پلتفرم اپل، آمازون، مایکروسافت، گوگل، فیسبوک، علیبابا و تنسنت حدود ۷۰درصد کل ارزش اقتصاد پلتفرمی را به خود اختصاص دادهاند. به گزارش تسنیم، توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات منجر به سازماندهی جدیدی با عنوان پلتفرم دیجیتال شده که افراد، سازمانها و شرکتها در سطح وسیعی از آن استفاده میکنند. این پلتفرمها […]
طبق بررسیها هفت کلان پلتفرم اپل، آمازون، مایکروسافت، گوگل، فیسبوک، علیبابا و تنسنت حدود ۷۰درصد کل ارزش اقتصاد پلتفرمی را به خود اختصاص دادهاند. به گزارش تسنیم، توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات منجر به سازماندهی جدیدی با عنوان پلتفرم دیجیتال شده که افراد، سازمانها و شرکتها در سطح وسیعی از آن استفاده میکنند. این پلتفرمها موجب راحتی، شفافیت و اعتماد بازارهای مختلف و اکوسیستمهای موجود بهم شده و در نهایت منجر به افزایش رفاه مصرفکننده میشود. پلتفرمها جنبههای مختلف زندگی را تحت تأثیر قرار داده و از آموزش گرفته تا خرید، اشتغال، حوزههای سلامت، تأمین مالی و حملونقل و اثر قابلتوجهی بر اقتصاد و جامعه دارند و همچنان قابلیتهای بالقوه آنها در حال ظهور میباشد. شرکتهای پیشرو در اقتصاد دیجیتال با ارائه یک پلتفرم دیجیتال امکان تعامل آنلاین تعداد زیادی تولیدکننده یا ارائهدهنده خدمات را با تعداد زیادی از مشتریان و مصرفکنندهها به سادهترین شکل ممکن فراهم میکنند و از محل ارزشافزوده ایجاد شده و تسهیل ارتباط بین خریدار و فروشنده به کسب درآمد میپردازند. این شرکتها با به خدمت گرفتن مفاهیم و ابزارهای دادهکاوی و کلان داده، سلایق و ترجیحات عرضهکنندگان و تقاضاکنندگان را شناسایی و روند بازارها را پیشبینی و براساس آن محصولات و خدمات اختصاصی برای مشتریان طراحی و بازاریابی مینمایند. این خدمات سفارشی شده یا اختصاصی برای مشتریان که با کمک فناوریهای نوظهور ارائه میگردد خدمات دیجیتال هستند. برآورد اندازه واقعی اقتصاد پلتفرم در سطح جهانی، در قالب یک عدد به دلیل فقدان تعاریف واضح، نبود اطلاعات قابل اعتماد و وجود پلتفرمهای مختلف بوده و این واقعیت که برخی پلتفرمها خدمات خود را به صورت مجانی ارائه میدهند کار دشواری است. آمار موجود تا سال ۲۰۱۷ میلادی براساس اطلاعات ۲۴۲ شرک بزرگ پلتفرمی که حداقل ۱۰۰ میلیون دلار ارزش داشته و ۱۸۷ پلتفرمی که بیش از یک میلیارد دلار ارزش دارند این یافتههای مهم را دربردارد.
۲۴۲ شرکت پلتفرمی برتر دارای ارزشی در حدود ۷۲۷۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ بوده است
هفت کلان پلتفرم اپل، آمازون، مایکروسافت، گوگل، فیسبوک، علیبابا و تنسنت در مجموع ۴۹۲۳ میلیارد دلار یا ۶۹ درصد کل ارزش اقتصاد پلتفرمی را به خود اختصاص دادهاند. خدمات و نرمافزار اینترنت، تجارت الکترونیکی و خردهفروشی، پژوهشی و اجتماعی چهار بخش مهم اقتصاد پلتفرمی میباشد. دوسوم از ۱۸۷ شرکت پلتفرمی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار تحت مالکیت و خصوصی هستند.
سیطره آمریکا و چین در اقتصاد پلتفرمی
اقتصاد پلتفرمی تحت سیطره ایالات متحده آمریکا و چین قرار دارد. تا سال ۲۰۱۷ میلادی، ۴۶ درصد از شرکتهای با حجم بالای یک میلیارد دلار دفتر مرکزی شان در ایالات متحده، ۳۵ درصد در آسیا (اکثراً در چین)، ۱۸ درصد در اروپا و یک درصد در آمریکای لاتین است. از لحاظ ارزش بازاری تقسیمبندی پلتفرم ۷۲ درصد در ایالات متحده، ۲۵ درصد در چین و دو درصد در اروپا است. از اینرو میتوان گفت؛ در سطح جهانی توازن قدرت اقتصاد پلتفرمی به سمت ایالات متحده و چین میباشد و به نظر میرسد کشورهای در حال توسعه در پس این عملیات عظیم قرار گرفتهاند. با وجود اینکه ایران به صورت نسبی در مقایسه با کشورهای مجاور سطح مناسبی از پلتفرمها را در سطح داخلی دارا میباشد، ولی برای حضور در منطقه و اقتصاد آن راه طولانی در پیشروی دارد
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.