روند انتخاب پیمانکار در مناقصه‌های طرح‌های راه روستایی به دلیل عدم پرداخت مطالبات طولانی شده است

معاون راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور روند انتخاب پیمانکار در مناقصه‌های طرح‌های راه روستایی به دلیل عدم پرداخت مطالبات طولانی شده است معاون راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، گفت: به دلیل پرداخت نشدن مطالبات و نبود متقاضی شرکت در مناقصه، روند انتخاب پیمانکار در مناقصات […]

معاون راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور

روند انتخاب پیمانکار در مناقصه‌های طرح‌های راه روستایی به دلیل عدم پرداخت مطالبات طولانی شده است

معاون راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، گفت: به دلیل پرداخت نشدن مطالبات و نبود متقاضی شرکت در مناقصه، روند انتخاب پیمانکار در مناقصات طرح‌های راه روستایی طولانی شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، خداداد مقبلی؛ با اشاره به اصلاحیه مصوبه مجلس شورای‌اسلامی برای اختصاص اعتبارات تأمین قیر، افزود: رایزنی‌‌ها با پالایشگاه‌ها و شرکت‌های قیرساز در حال انجام است و تا اوایل آبان‌ماه قیر مورد نیاز برای اجرای سه هزار راه روستایی تأمین می‌شود. مقبلی؛ اظهار داشت: براساس برآورد صورت گرفته امسال حدود یک هزار میلیارد تومان قیر برای اجرای آسفالت و روکش جاده‌های روستایی کشور نیاز است. وی تصریح کرد: با توجه به حل مشکلات اعتباری تأمین قیر، از ادارات راهداری و حمل‌ونقل استان‌ها خواسته شده است تا به منظور تسریع در روند توزیع قیر، نسبت به ثبت طرح‌های اجرایی خود در سامانه‌های مورد نظر اقدام کنند تا با در نظر گرفتن اولویت مناطق سردسیر و کوهستانی، قیر مورد نیاز تأمین و در اختیار آن‌‌ها قرار گیرد. مقبلی؛ یادآور شد: تلاش می‌شود با تأمین قیر مورد نیاز استان‌های سردسیر حداکثر تا دو ماه دیگر، بخشی از طرح‌های روستایی این استان‌ها به پایان برسد. معاون راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، در ادامه اعتبار پیشنهادی برای اجرای طرح‌های روستایی در مناطق کمتر برخوردار را ۱۱ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از مجموع این اعتبار پیشنهادی، حدود دو هزار میلیارد تومان در سال‌جاری مصوب و به شورای برنامه‌ریزی استان‌ها ابلاغ شده است، تا براساس طرح‌های تعریف شده برای جذب اعتبارات اقدام کنند. وی با بیان اینکه اعتبارات ساخت و نگهداری راه‌های روستایی بر مبنای ضوابط بودجه باید از محل منابع استانی تأمین شود، اظهار داشت: امسال افزون بر پنج هزار میلیارد تومان در مجلس شورای‌اسلامی برای این موضوع مصوب شد که با افزوده شدن اعتبارات مناطق کمتر برخوردار، مراحل مبادله موافقت‌نامه و برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار برای اجرای عملیات راهسازی در سطوح مختلف در حال پیگیری است. مقبلی؛ درخصوص تعداد روستاهای محروم از جاده آسفالت شده، گفت: ضریب برخورداری از راه مناسب روستایی در کشور به ۸۱٫۷ درصد رسیده است اما بررسی‌‌ها نشان می‌دهد که در حال‌حاضر جاده دسترسی به هفت هزار و ۲۲۲ روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور خاکی و نامناسب است که بر همین اساس لازم است ۳۲ هزار کیلومتر جاده روستایی ساخته شود. وی برآورد هزینه‌های ساخت ۳۲ هزار کیلومتر جاده روستایی در سال ۱۴۰۰ را حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد. معاون راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، همچنین با اشاره به اینکه سه هزار میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران راه روستایی در سنوات گذشته پرداخت نشده است، اظهار داشت: پرداخت نشدن این مطالبات موجب کاهش توان اجرایی پیمانکاران شده است و تعدادی از آنان نیز دیگر تمایلی برای حضور و مشارکت در اجرای طرح‌های راهسازی را ندارد. مقبلی؛ طولانی شدن روند انتخاب پیمانکار برای واگذاری طرح‌های راه روستایی به دلیل نبود متقاضی شرکت در مناقصات را از دیگر اثرات منفی پرداخت نشدن مطالبات دانست و افزود: در صورتی که فرصت اعتباری مناسبی برای تسویه مطالبات در نظر گرفته شود می‌توان جهش خوبی را برای تسریع در اجرای سه هزار کیلومتر جاده روستایی در سال‌جاری به وجود آورد. وی همچنین درخصوص وضعیت جاده‌های روستایی چهارمحال‌وبختیاری، یادآور شد: ضریب برخورداری از راه روستایی در دو شهرستان بن و سامان ۱۰۰ درصد است و شهرستان‌های اردل با ۷۲٫۷ درصد و کوهرنگ با ۶۳٫۶ درصد کم‌ترین ضریب برخورداری را میان شهرستان‌های استان دارند. مقبلی؛ با تأکید بر اولویت اجرای جاده‌های روستایی در شهرستان اردل و کوهرنگ گفت: هم‌اکنون در اردل ۳۴٫۳ کیلومتر طرح در دست اجرا وجود دارد که از این مقدار، ۲۰ کیلومتر آماده آسفالت و ۵٫۷ کیلومتر نیز آسفالت شده است. معاون راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، به اختصاص ۲۲ میلیارد تومان قیر در حوزه ساخت، شش میلیارد تومان در بخش روکش راه روستایی و دو میلیارد تومان روکش راه فرعی در استان اشاره کرد و یادآور شد: در صورتی که میزان قیر درخواستی از مقدار اختصاص یافته بیشتر شود، این میزان از استان‌های دیگر تأمین خواهد شد.