رئیس پلیس راهور ناجا پلیس پیشنهادی برای افزایش مبلغ جرایم رانندگی نداده است برابر قانون هر سه سال یکبار امکان افزایش نرخ جرایم رانندگی در کشور وجود دارد، افزایشی که گرچه دستگاههای مختلف از جمله پلیس در مورد آن پیشنهاددهنده هستند؛ اما در نهایت این دولت است که باید تغییر در رقم جرایم رانندگی را […]
رئیس پلیس راهور ناجا
پلیس پیشنهادی برای افزایش مبلغ جرایم رانندگی نداده است
برابر قانون هر سه سال یکبار امکان افزایش نرخ جرایم رانندگی در کشور وجود دارد، افزایشی که گرچه دستگاههای مختلف از جمله پلیس در مورد آن پیشنهاددهنده هستند؛ اما در نهایت این دولت است که باید تغییر در رقم جرایم رانندگی را مصوب کند. با این وجود اما بیش از سه سال است که افزایش محسوسی در رقم جرایم رانندگی انجام نشده و تنها مبلغی پنج درصدی به رقم کلی جرایم افزوده شده که آن هم سهمی است که قانونگذار برای کمک به سازمان بهزیستی کشور در نظر گرفته است. به گزارش مناقصهمزایده، در این شرایط اما به نظر میرسد که رقم برخی از جرایم بازدارندگی خود را از دست داده و لازم است بازنگری در آن صورت پذیرد، در همین راستا نیز موضوع را از سردار سیدکمال هادیانفر؛ رئیس پلیس راهور ناجا، پیگیری کردیم. او پاسخ به این پرسش را با تحلیل تصادفات رانندگی آغاز کرد و گفت: یکی از وظایف پلیس راهنمایی و رانندگی تجزیه و تحلیل تصادفات و انضباط بخشی در ترافیک است. متأسفانه برابر آمارهای رسمی که از سوی پزشکیقانونی اعلام شده است، بهطور میانگین روزی ۴۰ تا ۴۷ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست میدهند که عواملی نظیر سرعت و سبقت غیرمجاز، خستگی و خوابآلودگی، صحبت با تلفن همراه و… بیشترین نقش را در وقوع آن دارند. وی با بیان اینکه بهازای هر مورد فوتی در تصادفات دستکم ۲۰ تا ۲۵ نفر نیز مجروح میشوند، گفت: در این میان اقداماتی نظیر نبستن کمربند ایمنی و… شدت این آسیبها را بیشتر میکند. تا جایی که میتوان گفت که تصادفات دومین عامل مرگومیر در کشور است. هادیانفر؛ با تأکید بر اینکه ۳۰ سازمان در این خصوص مسؤولیت دارند، گفت: این سازمانها و دستگاهها باید پای کار بیایند و به وظایف قانونی خود عمل کنند. در این شرایط است که میتوان به موضوع جرایم رانندگی و بازدارندگی آنها نیز پرداخت. رئیس پلیس راهور ناجا، با بیان اینکه عدم بازدارندگی جرایم رانندگی در وقوع برخی از تصادفات مؤثر است، گفت: بیشترین تصادفات منجر به فوت در کشور ما در پی ارتکاب تخلفات حادثه ساز رخ داده است و طبیعی است که هر چه رقم جرایم بالاتر رود، امکان ارتکاب تخلف از سوی رانندگان نیز کمتر خواهد شد. هادیانفر؛ در عین حال تأکید کرد که پلیس تاکنون پیشنهادی در مورد افزایش مبلغ جرایم رانندگی به دولت نداده است، اما بر این اعتقاد است که حداقل در رقم جرایم تخلفات حادثهساز که بیشترین دلیل مرگومیر است باید یک بازنگری رخ دهد. رئیس پلیس راهور ناجا، درباره تسهیل در روند تعویض شمارهگذاری خودرو، گفت: سال ۸۴ قانون تغییر پیدا کرد و پلاک خودرومحور به پلاک فردمحور تبدیل شد. او با تأکید بر اینکه طرحی برای آینده تحت عنوان پلاک سوم داریم، ادامه داد: این طرح در قانون مصوب سال ۸۴ آمده است که هر وسیله نقلیه غیر از دو پلاکی که وجود دارد باید پلاک سومی هم داشته باشند به همین دلیل به دنبال عملیاتی کردن طرح پلاک سوم هستیم. سردار هادیانفر؛ بیان کرد: فعلًا در حال طراحی سامانههای طرح پلاک سوم هستیم اگر این طرح اجراء شود دیگر فک و نصب پلاک ضرورتی ندارد پلاک سوم در شیشه داخل جلو و عقب نصب میشود و وقتی افراد به مراکز شمارهگذاری مراجعه میکنند دیگر نیاز به تعویضپلاک ندارند و فقط اطلاعات پلاک سوم افراد تغییر میکند. رئیس پلیس راهور ناجا، افزود: طرح پلاک سوم در حال طراحی و نهایی شدن است و اگر فرمانده ناجا بپذیرند این طرح عملیاتی خواهد شد. همچنین، سرهنگمحمد رازقی؛ نیز درباره برخورد پلیس با موتورسیکلتهای سنگین و توقیف آنها، گفت: بهطورکلی منظور از موتورسنگین، آن دسته از موتورسیکلتهایی است که بالای ۲۵۰ سیسی ظرفیت دارند. تردد این دسته از موتورسیکلتها ممنوع بوده و اصلاً شمارهگذاری هم نمیشوند. به همین دلیل نیز با تردد این دسته از موتورسیکلتها در معابر برخورد میشود. وی با بیان اینکه این موتورسیکلتها به شکل قاچاق وارد کشور میشوند گفت: موتورسیکلتهای سنگین برای استفاده شخصی نیست و تردد آن در معابر ممنوع است. این ممنوعیت نیز طبق مقررات ابلاغ شده به پلیس است و مأموران نیز با آن برخورد میکند. علاوه بر آن تردد این موتورسیکلتها ایجاد مزاحمت کرده و صدای ناهنجاری دارند که در این مورد نیز برابر قانون باید برخورد شود. علاوه بر این در مواردی این موتورسیکلتها در شرایطی توقیف شدهاند که راکبان آن در حال انجام حرکات نمایشی با موتورسیکلت بوده و رفتارهای ترافیکی پرخطری داشتهاند. معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، با تأکید بر اینکه پلیس در اجرای مقررات و در راستای حفظ ایمنی ترافیکی با این موتورسیکلتها برخورد میکند، اظهارکرد: در همین راستا طرحی در پلیس راهور تهران بزرگ اجراء شده که در جریان آن، این موتورسیکلتها در صورت تردد در معابر شناسایی و توقیف میشوند. رازقی؛ همچنین درباره اینکه موتورسیکلتهای سنگین بیشتر در چه ایامی در معابر تردد دارند به ایسنا، گفت: رصد حضور موتورسیکلتهای سنگین در معابر نشان میدهد که راکبان این موتورسیکلتها در روزهای تعطیل و عمدتاً به صورت گروهی با یکدیگر قرار گذاشته و اقدام به تردد در معابر و بعضاً انجام حرکات نمایشی میکنند که پلیس با آن برخورد میکند. به گفته وی؛ در صورت توقیف موتورسیکلتهای سنگین، فرآیند ترخیص این موتورسیکلتها طولانی بوده و پروسه خاص خود را دارد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.