مطالبات قطعه‌سازان افزایش یافت

نائب‌رئیس انجمن تخصصی صنایع همگم نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، گفت: پرداخت مطالبات قطعه‌سازان به دنبال انباشت خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازان به ویژه در حدود سه تا چهار هفته اخیر به شدت عقب افتاده به‌طوری که میزان این مطالبات قریب به ۷۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. به گزارش از خبرخودرو، مهدی مطلب‌زاده؛ اظهار […]

نائب‌رئیس انجمن تخصصی صنایع همگم نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، گفت: پرداخت مطالبات قطعه‌سازان به دنبال انباشت خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازان به ویژه در حدود سه تا چهار هفته اخیر به شدت عقب افتاده به‌طوری که میزان این مطالبات قریب به ۷۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. به گزارش از خبرخودرو، مهدی مطلب‌زاده؛ اظهار داشت: پرداخت مطالبات قطعه‌سازان به دنبال انباشت خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازان به ویژه در حدود سه تا چهار هفته اخیر به شدت عقب افتاده است. وی افزود: بیش از ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار دستگاه خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان دپو شده و از سوی دیگر میزان مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان نیز قریب به ۷۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. نائب‌رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، درخصوص شرایط و وضعیت تأمین فولاد گفت: تأمین فولاد کماکان از طریق بورس انجام می‌شود و کشمکشی میان فولاد، قطعه‌ساز و بورس در این زمینه برقرار است. مطلب‌زاده؛ گفت: علی‌رغم توافقات انجام شده با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مبنی بر پذیرش ال‌سی شش ماهه از قطعه‌سازان، اما همچنان تا ۱۰ روز گذشته این موضوع عملیاتی نشده، شرکت فولاد، ال‌سی دو ماهه را پذیرفته و شرکت ورق خودرو به عنوان تأمین‌کننده فولاد، علی‌رغم توافقات انجام شده در جلسه‌ای با حضور رئیس ایدرو این موضوع را نمی‌پذیرد. لذا قطعه‌سازان مُصر هستند که ال‌سی‌ شش ماهه از سوی آن‌‌ها پذیرفته شود. وی یادآور شد: خودروسازان بخش اعظم فولاد موردنیاز قطعه‌سازان را دریافت می‌کردند و در اختیار آن‌‌ها قرار می‌دادند. اما اکنون قطعه‌سازان به‌طور مستقیم فولاد موردنیاز خود را از طریق کانال بهین‌یاب و بورس خریداری می‌کنند و این شیوه، تأمین نقدینگی را برای قطعه‌سازان دشوار نموده است. در صورت پذیرش ال‌سی شش ماهه، فولادی‌‌‌ها و خودروسازان نیز فولاد را ظرف مدت شش ماه در اختیار قطعه‌ساز قرار می‌دهند که موجب رفع معضلات در این حوزه خواهد شد و در غیراین صورت با معضلات بسیار جدی‌تری مواجه خواهیم بود. نائب‌رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور؛ با توجه به عدم موافقت با درخواست مکرر قطعه‌سازان در سال‌های اخیر مبنی بر صدور مجوز واردات قطعه و مواداولیه با ارز بدون منشأ و ورود مجلس به موضوع واردات خودرو با ارز بدون منشأ براساس ماده ۴ مصوبه ساماندهی مجلس توضیح داد: در اینجا بحث رانت مطرح است که متأسفانه در کشور ما بسیار مرسوم است. در کشور ما ارز محدود موجود را در اختیار بخش تولید قرار نمی‌دهند، بلکه در اختیار تأمین‌کنندگان کالاهای مصرفی قرار می‌گیرد. مطلب‌زاده؛ در ادامه تصریح کرد: صنعت خودرو تنها بخش‌خصوصی است که توسط آمریکا و سایر کشور‌‌ها مورد تحریم قرار گرفته است. اما ما سرمایه کشور را در اختیار کشورهایی قرار می‌دهیم که ایران را مورد تحریم قرار دادند و به‌ازای آن محصول کامل خودرو را بدون انتقال ارز وارد می‌کنیم، در صورتی که در سال‌های اخیر به‌طور مکرر درخواست صدور مجوز واردات بدون انتقال ارز برای تکمیل خودروی ناقص کف کارخانجات خودروسازی مطرح شد اما ترتیب اثر داده نشد. وی در پایان خاطرنشان کرد: این در حالی است که اگر خودروهای ناقص تکمیل شده و به بازار ورود نمایند، تبعا قیمت آزاد خودرو در بازار کاهش خواهد یافت و از میزان رانت کاسته می‌شود ضمن اینکه اشتغال نیروی کار نیز حفظ خواهد شد. اما در مقابل واردات خودروی کامل، صرفاً به سود عده‌ای خاص است. در این وضعیت ارزهایی که پشت سدهای تحریم بلوکه شده‌اند به جای اینکه در بخش تولید مصرف شوند که ارزش‌افزوده و آورده برای کشور به همراه دارد، به کالای ساخته شده تعلق می‌گیرد و نکته جالب این است که این ارز‌‌ها در اختیار کشورهایی قرار می‌گیرد که کشور ما را تحریم کرده‌اند.