رئیس کمیسیون عمران مجلس شورایاسلامی جاذبه لازم را برای سرمایهگذاری بخشخصوصی در حملونقل ریلی ایجاد نکردهایم گروه راهوشهرسازی -رئیس کمیسیون عمران مجلس شورایاسلامی، گفت: حلقه کریدور ریلی کشور نیمهتمام مانده است که آن این است که همه بار مالی پروژهها بر دوش دولت بوده و برای سرمایهگذاری بخشخصوصی جاذبه ایجاد نکردهایم. به گزارش مناقصهمزایده، محمدرضا […]
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورایاسلامی
جاذبه لازم را برای سرمایهگذاری بخشخصوصی در حملونقل ریلی ایجاد نکردهایم
گروه راهوشهرسازی -رئیس کمیسیون عمران مجلس شورایاسلامی، گفت: حلقه کریدور ریلی کشور نیمهتمام مانده است که آن این است که همه بار مالی پروژهها بر دوش دولت بوده و برای سرمایهگذاری بخشخصوصی جاذبه ایجاد نکردهایم. به گزارش مناقصهمزایده، محمدرضا رضاییکوچی؛ در مراسم معارفه مدیرعامل جدید شرکت راهآهن جمهوری اسلامی، افزود: برنامهریزی این بود که براساس برنامه ششم توسعه حداقل ۳۰ درصد مراکز حمل بار به شبکه ریلی متصل شود که امروز کمتر از ۱۰ درصد محقق شده است. رئیس کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه به علت عدم تکمیل شبکه ریلی در کشور کانونهای بار به شبکه متصل نیستند، ادامه داد: مثلاً خط آهن را به مراکز استانها بردهایم ولی به بنبست رسیدهایم؛ راهآهن به شیراز رسیده اما به بوشهر و یزد متصل نشده است. این نماینده مجلس گفت: از دلایل کامل نشدن شبکه ریلی این است که همه بار مالی پروژهها بر دوش دولت است و برای سرمایهگذاری بخشخصوصی جاذبه ایجاد نکردهایم. به گفته نماینده مردم جهرم در مجلس، تلاشها برای جذب فاینانس خارجی انجام شده اما نتیجه چشمگیر نبوده و استقبال نمیشود. برای کمک به دولت هم در قانون برنامه ششم توسعه، تأمین ۲۰ درصد فاینانس خارجی را به وزارت نفت منتقل کردهایم اما نتیجهای حاصل نشد. وی به اهمیت حضور بخشخصوصی در توسعه زیرساخت ریلی کشور اشاره کرد و گفت: مجلس پشتیبان ریلگذاری برای توسعه راهآهن و رفع مشکلات است. رئیس کمیسیون عمران مجلس شورایاسلامی، به مزیت جغرافیای ایران مبنی بر قرار گرفتن در مسیر ترانزیت کالا از هند و چین به اروپا، خاطرنشان کرد: با وجود تلاشهایی که شده است در تکمیل کریدورهای ریلی موفق عمل نکردیم در حالی که امروزه در دنیا ترانزیت کالا یکی از منابع اصلی درآمد دولتهاست. رضاییکوچی؛ ادامه داد: در عین حال توجه به توان داخلی و ظرفیت خدمات فنی مهندسی باید مدنظر قرار گیرد و صادرات خدمات مهندسی میتواند منجر به ایجاد درآمدی معادل درآمد ریلی کشور شود. همچنین رضائیکوچی؛ گفت: در بودجه ۱۴۰۰ مقرر شد ۱۵ هزار میلیارد تومان برای تأمین قیر پروژههای عمرانی میان دستگاههای اجرایی از جمله وزارت راهوشهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بسیج سازندگی، وزارت آموزش و پرورش و سازمان شهرداریها توزیع شود. رئیس کمیسیون عمران مجلس شورایاسلامی، با بیان اینکه بیش از هفت ماه از سال گذشته اما هنوز هیچ پولی به دستگاههای اجرایی پرداخت نشده است، تصریح کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل پاییز، عملیات آسفالت معابر در شرایط آب و هوایی این فصل بسیار سخت میشود. بر همین اساس تأکید داریم هرچه سریعتر نقدینگی ۱۵ هزار میلیارد تومانی در اختیار دستگاهها قرار بگیرد. وی اضافه کرد: در جلسه کمیسیون عمران با مسؤولانی از وزارت نفت و دستگاههای اجرایی توافق شد که نقدینگی در اختیار دستگاههای اجرایی قرار بگیرد. خوشبختانه رئیس سازمان برنامه و بودجه ۱۵ هزار میلیارد تومان مذکور تخصیص داده شده و دستگاههای اجرایی باید هر چه سریعتر این نقدینگی را جذب کنند. رضاییکوچی؛ با بیان اینکه از زمان نهایی شدن پرداخت ۱۵ هزار میلیارد تومان برای تأمین قیر، قیمت آن یک میلیون تومان افزایش یافته است، افزود: این عامل سبب شده هزینه تمام شده پروژههای عمرانی افزایش یابد. از اینرو تأکید ما این است که قیمت واقعی شود تا پروژههای عمرانی مسیر طبیعی خود را طی کنند. وی با بیان اینکه عرضه محصولات در بورس به معنی افزایش بینهایت آن نیست کما اینکه برای قیر این اتفاق افتاد بهطوری که به محض عرضه قیر در بورس به شکل سرسامآوری قیمت آن افزایش یافت خاطرنشان کرد: از سازمان بورس دعوت خواهیم کرد تا قیمت پایهای در بورس برای قیر مشخص کرده و کمیته نظارتی بر این موضوع نظارت کند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.