دستورالعمل انضباطی کارگزاران این دستورالعمل در اجرای بند (۲) ماده (۷) قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذر ماه ۱۳۸۴، تدوین و در ۲۲ ماده و ۷ تبصره در تاریخ ۱۳/۹/۱۳۸۹ به تصویب هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید. ماده ۱: کلیه اصطلاحات و واژههای بهکار رفته در این دستورالعمل به […]
دستورالعمل انضباطی کارگزاران
این دستورالعمل در اجرای بند (۲) ماده (۷) قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذر ماه ۱۳۸۴، تدوین و در ۲۲ ماده و ۷ تبصره در تاریخ ۱۳/۹/۱۳۸۹ به تصویب هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.
ماده ۱: کلیه اصطلاحات و واژههای بهکار رفته در این دستورالعمل به همان مفاهیمی است که در ماده ۱ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، مصوب آذرماه ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی و دستورالعمل رسیدگی به تخلفات اشخاص موضوع ماده ۳۵ قانون بازار اوراق بهادار مصوب ۲۰/۱/۱۳۸۷ هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و اصلاحات بعدی آن آمده است.
ماده ۲: رسیدگی به تخلفات موضوع این دستورالعمل و نحوه صدور رأی توسط مراجع رسیدگی به تخلفات، مطابق دستورالعمل رسیدگی به تخلفات اشخاص موضوع ماده ۳۵ قانون بازار اوراق بهادار مصوب ۲۰/۱/۱۳۸۷ هیأت مدیره سازمان و اصلاحات بعدی آن صورت میگیرد.
ماده ۳: درصورتیکه کارگزاران مرتکب تخلفی شوند که در سایر مقررات برای آن مجازاتی مقرر نشده است، مراجع رسیدگی باید نسبت به تعیین نوع تخلف و انطباق آن با یکی از مصادیق این دستورالعمل اقدام نمایند. مراجع رسیدگی در هر صورت مجاز به استنکاف از رسیدگی نیستند.
ماده ۴: تنبیهات انضباطی کارگزاران شامل موارد زیر است:
۱٫ تذکر کتبی بدون درج در پرونده؛
۲٫ اخطار کتبی و درج آن در پرونده؛
۳٫ محدود کردن فعالیت مربوطه؛
۴٫ تعلیق مجوز فعالیت مربوطه؛
۵٫ تعلیق سایر مجوزهای فعالیت، علاوه بر فعالیت مربوطه؛
۶٫ لغو مجوز فعالیت مربوطه؛
۷٫ لغو سایر مجوزهای فعالیت، علاوه بر فعالیت مربوطه؛
۸٫ لغو تمام مجوزهای فعالیت یا مجوز تأسیس.
تبصره ۱: مرجع رسیدگی میتواند رفع محدودیت در فعالیتها یا رفع تعلیق مجوزهای فعالیت وضع شده را منوط به احراز شرایط یا انجام اقداماتی توسط کارگزاری و تأیید آن توسط مدیریت مربوطه نماید.
تبصره ۲: اعمال تنبیهات موضوع این دستورالعمل مانع از اعمال جریمههای نقدی موضوع ماده ۱۴ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید و مقررات مربوط به آن نیست.
ماده ۵: تخلفاتی که موجب تذکر کتبی بهکارگزار بدون درج در پرونده میشود، عبارت است از:
۱٫ فروش بیش از حد مجاز به بازارساز؛
۲٫ عدم توجه به پیامها و دستورات ناظر بازار؛
۳٫ عدم رعایت ضوابط انضباطی تالارهای معاملات؛
۴٫ عدم اخذ هر یک از مدارک لازم از مشتریان به منظور صدور کد سهامداری؛
۵٫ تأخیر در اخذ کد سهامداری برای مشتری
۶٫ ثبت صورت جلسات هیأت مدیره و مجامع عمومی عادی و فوقالعاده در اداره ثبت شرکتها بدون کسب موافقت کتبی سازمان؛
۷٫ عدم پرداخت به موقع هزینههای مربوط به اعطاء یا تمدید مجوزهای فعالیت، خدمات و کارمزدهای سازمان، بورس یا فرابورس، حق ورودیه و حق عضویت سالانه کانون؛
۸٫ عدم ارسال قرارداد خدمات مشاور پذیرش به سازمان پس از امضای آن ظرف مهلت مقرر؛
۹٫ عدم ارسال به موقع و کامل اسامی و مشخصات پرسنل کارگزاری به همراه شرح وظایف مسؤولان مالی، پذیرش و معاملات به مراجع تعیین شده در مقررات؛
۱۰٫ خودداری از پذیرش سفارشهای خرید و فروش مشتریان؛
۱۱٫ عدم اطلاعرسانی به موقع به سازمان، بورس مربوط، فرابورس یا کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار حسب مقررات مربوط در مواردی از قبیل:
– اعلام اسامی مدیران کارگزاری؛
– حسابهای بانکی و تغییر آنها؛
– تغییر محل دفتر کارگزاری مطابق مقررات؛
– ورشکستگی، توقیف اموال یا منع شرکت در معاملات ویژه؛
– تغییرات ثبتی.
۱۲٫ تأخیر در پرداخت جریمهها یا خسارتهای مشخص شده طبق مقررات به ذینفعان؛
۱۳٫ عدم رعایت شرایط یا نقض مفاد موافقتنامه عضویت در اتاق پایاپای؛
۱۴٫ استفاده از اشخاصی که دارای گواهینامه یا صلاحیت لازم برای فعالیت یا انجام معاملات نمیباشند؛
۱۵٫ عدم اطلاعرسانی به موقع توسط کارگزار به مشتریان در خصوص مدارک و اطلاعات مربوط به معاملات آتی از جمله اخطاریه افزایش وجه تضمین، اعلامیه تحویل و مدارک مربوط به تحویل؛
۱۶٫ عدم رعایت بخشنامهها و ابلاغیههای اداری صادره از سوی مقامات ذیصلاح در سازمان.
ماده ۶: تخلفاتی که موجب اخطار کتبی بهکارگزار و درج آن در پرونده میشود، عبارت است از:
۱٫ شروع به فعالیت بازارسازی بدون اعلام قبلی به بورس؛
۲٫ خرید یا فروش اوراق بهادار یا کالا بدون رعایت سهمیههای مقرر؛
۳٫ عدم رعایت محدودیتهای مقرراتی در خصوص خرید سهام برای شرکتهای کارگزاری و اشخاص حقیقی مرتبط با آنان؛
۴٫ تخطی از آن دسته از مفاد دستورالعمل اجرایی معاملات عمده در روز معامله که مانع از انجام یا قطعیت معامله نشود؛
۵٫ عدم رعایت اولویت یا انصاف در اجرای سفارش خرید و فروش مشتریان یا تخصیص اوراق بهادار در عرضههای اولیه؛
۶٫ هرگونه اقدام عمدی از سوی کارگزار که موجب اختلال در گشایش بازار شود؛
۷٫ عدم دریافت، پرداخت یا ارایه تضمینها و وجوه لازمی که طبق مقررات قبل از مبادرت به ورود سفارش باید حسب مورد دریافت، پرداخت یا ارایه گردد؛
۸٫ خودداری از تطبیق و ثبت اساسنامه شرکت کارگزاری براساس اساسنامه نمونه شرکتهای کارگزاری مصوب سازمان؛
۹٫ خودداری از ارایه خدمات یا کنارهگیری از فعالیتهای دارای مجوز قبل از طی تشریفات مقرر؛
۱۰٫ عدم رعایت الزامات مربوط به سفارشهای الکترونیکی و ارایه خدمات مربوط به آن؛
۱۱٫ عدم رعایت الزامات مربوط به دفاتر، شعب و تالارهای کارگزاری از قبیل نصب تابلو، دارا بودن فضای متناسب با مجوزهای فعالیت، داشتن کاربری اداری یا تجاری و ارسال نشانی آنها به مراجع تعیین شده؛
۱۲٫ انجام فعالیتهای مستلزم مجوز در کارگزاری، توسط پرسنل یا اشخاص مرتبط با آن که فاقد مجوز هستند؛
۱۳٫ تعطیلی موقت دفاتر یا شعب کارگزاری بدون طی تشریفات مقرر؛
۱۴٫ عدم رعایت مقررات مربوط به پذیرش مشتریان و احراز هویت آنها؛
۱۵٫ عدم رعایت مقررات مربوط به دریافت و پرداخت وجوه مشتریان از قبیل:
– عدم افتتاح حساب جاری معاملاتی کارگزاری یا استفاده نکردن از آن؛
– عدم واریز وجوه دریافتی مشتریان به حساب جاری معاملاتی کارگزاری تا پایان همان روز؛
– واریز یا انتقال وجوه مشتریان به حسابهایی غیر از حساب جاری معاملاتی کارگزار؛
– تأخیر یا خودداری از پرداخت وجوه ناشی از فروش اوراق بهادار یا کالا به ذینفع علیرغم درخواست وی.
۱۶٫ قبول و اجرای سفارشهای خرید و فروش اوراق بهادار که از سوی کارگزار محروم یا تعلیق شده از فعالیت کارگزاری، در دوران تعلیق یا محرومیت وی ارجاع گردد؛
۱۷٫ بهکارگیری نرمافزار حسابداری که شرایط ابلاغ شده از سوی سازمان و بورس را نداشته باشد از جمله:
– سیستمی که قادر به ارایه تراز یا تراز تعدیل شده یا گزارش پیشگیری از کسری وجوه نباشد؛
– سیستمهای حسابداری و کارگزاری جهت ثبت سفارشهای دریافتی از دفاتر و شعب و ارایه اطلاعات حساب مشتریان یکپارچه نباشد.
۱۸٫ عدم رعایت الزامات مربوط به دستورالعمل تبلیغات شرکتهای کارگزاری؛
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.