بوئینگ برای مذاکره با ایران مجوز گرفت

  وال‌استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد شرکت هواپیماسازی بوئینگ از دولت آمریکا برای آغاز مذاکرات تجاری با ایرلاین‌های ایرانی مجوز دریافت کرده است. به گزارش ایسنا، مجوز مذکور راه را برای نخستین فروش هواپیماهای مسافربری آمریکایی به ایران از زمان وقوع انقلاب اسلامی در دهه ۱۹۷۰ هموار می‌کند. بوئینگ پیش از انقلاب اسلامی ایران […]

 

وال‌استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد شرکت هواپیماسازی بوئینگ از دولت آمریکا برای آغاز مذاکرات تجاری با ایرلاینهای ایرانی مجوز دریافت کرده است.

به گزارش ایسنا، مجوز مذکور راه را برای نخستین فروش هواپیماهای مسافربری آمریکایی به ایران از زمان وقوع انقلاب اسلامی در دهه ۱۹۷۰ هموار می‌کند. بوئینگ پیش از انقلاب اسلامی ایران بزرگ‌ترین تأمین کننده هواپیماهای مسافربری برای کشور بود و هواپیماهای ساخت این شرکت آمریکایی در بیش از دو دهه گذشته همچنان در خطوط هوایی ایران پرواز می‌کنند.

سخنگوی بوئینگ اعلام کرد این مجوز به ما اجازه می‌دهد با شرکت‌های هواپیمایی ایرانی مورد تأیید برای بررسی نیازهای ناوگانشان مذاکره کنیم.

بوئینگ که آخرین بار با مجوز دولت دستورالعمل‌های تعمیر و نگهداری برای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی فراهم کرد برای برقراری روابط تجاری طولانی مدت به‌دنبال مجوز دولت خواهد بود. سخنگوی بوئینگ در این باره گفت: ما درک می‌کنیم که وضعیت در این منطقه پیچیده بوده و همواره در حال تغییر است و به دنبال کردن دستورالعمل دولت آمریکا برای انجام تجارت با ایران ادامه می‌دهیم.

جنرال‌الکتریک هم اعلام کرده برای دریافت مجوز فروش موتور‌ها و قطعات یدکی به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی اجازه درخواست کرده اما به گفته سخنگوی این شرکت، هنوز موافقت دولت را دریافت نکرده است.

براساس گزارش وال‌استریت ژورنال، شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به دلیل این‌که چند دهه در تحریم به سر برده‌اند یکی از فرسوده‌‌ترین ناوگان‌های دنیا را دارند و نتوانسته‌اند از برتری موقعیت جغرافیایی و بازار داخلی ۸۰ میلیون مصرف کننده سود ببرند. در حالی که کشورهای همسایه در منطقه خلیج‌فارس مانند قطر، امارات و همچنین ترکیه از موقعیت و هواپیماهای جدید برای توسعه سریع هواپیمایی تجاری استفاده کرده‌اند.

اکنون ایران درصدد است موقعیت‌های از دست رفته را جبران کند و با هواپیماهای جدید به نوسازی ناوگانش اقدام کند. مقامات صنعت لیزینگ پیش‌بینی می‌کنند این کشور ممکن است ۳۰۰ تا ۶۰۰ هواپیمای جدید را ساپورت کند.

 

شرکت اروپایی ایرباس در ژانویه با مقامات ایرانی برای فروش ۱۲۷ هواپیمای جدید از هواپیماهای بدنه باریک گرفته تا هواپیماهای پهن‌پیکر دو طبقه توافقنامه امضا کرد. همچنین شرکت ATR که جوینت‌ونچر میان ایرباس و فینمکانیکای ایتالیا است، اوایل ماه جاری اعلام کرد ایران‌ایر حداکثر ۴۰ فروند هواپیمای توربوپراپ کوچک از این شرکت خریداری خواهد کرد.