مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند احداث راهآهن شرق تحولی بزرگی در بخش حملونقل ایجاد میکند مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند، گفت: احداث راهآهن شرق تحولی بزرگی در بخش حملونقل ایجاد میکند و باید به عنوان یک ضرورت ملی برای توسعه اقتصادی منطقه به […]
مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند
احداث راهآهن شرق تحولی بزرگی در بخش حملونقل ایجاد میکند
مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند، گفت: احداث راهآهن شرق تحولی بزرگی در بخش حملونقل ایجاد میکند و باید به عنوان یک ضرورت ملی برای توسعه اقتصادی منطقه به آن توجه شود. مهدیه ضیائیان؛ در گفتوگو با ایرنا، افزود: راهآهن به عنوان یک سازوکار بسیار کارآمد در زمینه حملونقل درونشهری و برونشهری در کشورهای توسعهیافته و بسیاری از کشورهای در حال توسعه شناخته شده است و از آن استفاده میشود. وی گفت: جای تعجب دارد که بیرجند به عنوان مرکز استان هنوز ارتباط ریلی با راهآهن سراسری ندارد و احداث راهآهن از خواستههای جدی مردم نیز است. کارشناس مسائل اقتصادی، اظهار داشت: یکی از ارکان توسعه محور شرق، اتصال راهآهن چابهار به زاهدان و زابل تا بیرجند و مناطق بالاتر است که محور جدید اتصالی شمال به جنوب و یکی از پروژههای سنگین کشور محسوب میشود. وی با اشاره به اهمیت راهآهن در توسعه اقتصادی و تجاری خراسان جنوبی، گفت: تبیین و تشریح برتری بهکارگیری راهآهن از دیدگاه توسعه پایدار آن قدر مهم است که در تسهیل هرچه بیشتر و گسترش خطوط ریلی که از معیارهای اقتصادی و زیستمحیطی مختلفی برخوردار است، باید همواره استفاده کرد. ضیائیان؛ افزود: در جهان امروز، حملونقل ریلی از جمله بخشهای زیربنایی اقتصاد است که فرایند توسعه اقتصادی را تحتتأثیر قرار داده و اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است. وی گفت: برخی متخصصان حملونقل بر این باورند که بین کارآیی در بخش حملونقل و کارآیی عمومی اقتصاد و رشد اقتصادی، رابطه مستقیم وجود دارد و حملونقل را واسطه میان فعالیتهای کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی در سطح ملی و بینالمللی میدانند. مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند، اظهار داشت: به اعتقاد بسیاری از اقتصاددانان بینالمللی، مطالعات انجام شده در سطح کلان اقتصادی برخی کشورها نشان میدهد که سرمایهگذاری در حملونقل ریلی موجب افزایش رشد اقتصادی این کشورها شده و با افزودن بر بازدهی اجتماعی در سرمایهگذاریهای خصوصی موجبات سرمایهگذاری در زیرساختهای حملونقل را فراهم آورده است. وی گفت: صنعت حملونقل ریلی در ایران نیز طی دوران مختلف با فرازوفرودهایی همراه بوده و هدف اصلی آن تلاش برای رسیدن به جایگاه مطلوب و فردایی بهتر است که با توجه به موقعیت کشور در منطقه، ایجاد سیستم حملونقل ریلی کارآمد در توسعه اقتصادی و اجتماعی، جایگاه و نقش ویژه دارد. ضیائیان؛ افزود: اگرچه ردیف اعتباری برای راهآهن خراسانجنوبی در بودجه سالانه پیشبینی شده و هر سال با آن اعتباری اختصاص داده میشود اما اتکاء به بودجه دولت با توجه به روندی که در سالهای گذشته شاهد بودیم برای این پروژه کلان کافی نیست. وی گفت: با توجه به توجیه اقتصادی موضوع، راهکارهایی مانند اتکاء به صندوق توسعه ملی و فاینانسهایی که از منابع غیردولتی باید جذب شود، ضرورت توسعه اقتصادی زیرساخت ریلی و جادهای است. کارشناس اقتصادی، گفت: اگر بخواهیم محرومیتزدایی اجراء شود باید این مسیر ریلی با سرعت بیشتری تکمیل شود. وی افزود: این کریدور در هزار و ۵۰۰ کیلومتر به عنوان یک اولویت ملی ضرورت دارد که هم خراسانجنوبی، هم جنوب خراسانرضوی و هم سیستانوبلوچستان را پوشش خواهد داد و از طرفی پنج مرز نیز به آن متصل میشود. ضیائیان؛ با تأکید بر اینکه احداث راهآهن شرق کشور تحول عظیمی در توسعه حملونقل ترانزیتی به افغانستان و کشورهای آسیای میانه ایجاد خواهد کرد گفت: این پروژه، اقتصادیترین محور فرامنطقهای برای ایران است و میتواند نقش مهمی در مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی منطقه ایجاد کند. وی بیان کرد: این راهآهن علاوه بر تأثیرات مهم داخلی میتواند نقش مهمی در توسعه ترانزیت کالا از طریق کشورهای افغانستان و ترکمنستان به سایر کشورهای حاشیه دریای خزر داشته باشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.