مغالطه برخورداری نصف جهان!

                 حرف‌های خودی و بی‌خودی مغالطه برخورداری نصف جهان!    خیلی وقت است که دلمان می‌خواست در رابطه با این عبارت جلیله و فخیمه برخورداری که برخی شهر‌ها و استان‌ها را به این عبارت ملقب می‌کنند و معنی آن این است که آن شهر حالش خوب است، کسب و کار معیشت‌‌اش بر مدار است، زندگی […]

                 حرف‌های خودی و بی‌خودی

مغالطه برخورداری نصف جهان!

   خیلی وقت است که دلمان می‌خواست در رابطه با این عبارت جلیله و فخیمه برخورداری که برخی شهر‌ها و استان‌ها را به این عبارت ملقب می‌کنند و معنی آن این است که آن شهر حالش خوب است، کسب و کار معیشت‌‌اش بر مدار است، زندگی مردم به سامان است و گرانی و بیکاری و آلودگی هوا و زیرساخت و همه چیزش اگر خوب و درجه یک نیست ولی یک سر و گردن، بالاتر از دیگر شهر‌ها و استان‌هایی است که برخوردار نیستند، پشت تریبون برویم و اگر گوشی برای شنیدن باشد، دادی بزنیم!

  نمی‌دانم بر چه اساس و شرایطی استان و شهر اصفهان به افتخار برخورداری، نائل گردید و کدام شیرپاک‌ خورده‌ای این عنوان فاخر را بر این منطقه از جغرافیای مصیبت‌زده کشورمان گذاشت، ولی هرچه بود همین عنوان و عبارت چند حرفی کاری کرده است کارستان و طی چندین سال اخیر باعث و بانی بلایای مختلفی گردید که بر اصفهان وارد شد و این استان که هیچگاه برخوردار نبود از اتفاق به سطح بالایی از برخورداری رسید که در ادامه شاه‌بیت‌های آن را عرض می‌کنیم.

    براساس آمار و آنچه کسانی که سری در حساب و کتاب دارند، به کم و بیش مطلع‌اند اصفهان در حال‌حاضر یکی از برخوردار‌ترین استان‌های کشور است، همواره در کورس رقابت آلوده‌‌ترین شهر کشور است و بیشتر اوقات به مقام قهرمانی می‌رسد و سفت و سخت در حال دفاع از عنوان کسب شده است! در رابطه با نرخ بیکاری هم که قربانش بروم، در همان بالابالا‌ها قرار گرفته و جزء برترین‌های این رشته خانمان‌برانداز به حساب می‌آید. بحث سرطان و ‌ام‌اس و این قسم امراض صعب‌العلاج که در یکی در رتبه نخست است و در بقیه جزء اولین‌ها و به تبع آن مشکلات و مصیبت‌های این چند داستان پیش گفته!

  می‌رسیم به یکی از عمیق‌‌ترین برخورداری‌های این منطقه که به یمن خشکاندن زاینده‌رود و لجبازی با طبیعت و محروم کردن محیط‌زیست از حق‌آبه هزاران ساله‌اش، به ثبت رسیده است و آن نرخ فرونشست زمین و خشکی آبخوان‌های دشت‌های این استان است که با اختلاف در نوک قله افتخار، پرچم فاجعه‌آمیز‌ترین اتفاق در یک سرزمین را به نام خود سند زده است و اگر نگوییم دیگر کار از کار گذشته است، باید عرض کنیم که اگر دیر بجنبیم باید با شهری به نام اصفهان برای همیشه خداحافظی کنیم .

   هوشنگ‌خان قصد تلخگویی در طنزگویی را ندارد ولی اینکه یک استان همه مصیبت‌ها را به‌طور همزمان داشته باشد و به کم و بیش همه آن‌ها در رتبه‌های برتر کشوری باشند، آن هم کشوری که خود، رکوردار برخی از این مصیبت‌ها در دنیاست، و باز عده‌ای پیدا می‌شوند که به این منطقه، برخوردار می‌گویند و در مقابل یاری رساندن به کهن تمدن ایرانی و چندین میلیون جمعیت و نجات از یکی از فاجعه‌آمیز‌‌ترین اتفاقات جغرافیایی برای یک منطقه، همچنان بر طبل برخورداری اصفهان و ایضاً لجبازی و یک‌دندگی و نابودی این استان و چند استان همجوار، می‌کوبند!!

   

    

                               هوشنگ‌خان