کاهش فروش خودروهای سوخت فسیلی در اتحادیه اروپا

براساس داده‌های منتشر شده توسط انجمن خودروسازان اروپا ACEA، تقریباً یک خودرو از هر پنج خودروی فروخته شده در این اتحادیه در سه ماهه سوم سال‌جاری میلادی، از مدل‌های برقی بوده در حالی که فروش خودروهای سوخت فسیلی کاهش یافته است. به گزارش مناقصه‌مزایده، انجمن خودروسازان اروپا که نماینده سازندگان بزرگ خودروی سواری، کامیون، وانت […]

براساس داده‌های منتشر شده توسط انجمن خودروسازان اروپا ACEA، تقریباً یک خودرو از هر پنج خودروی فروخته شده در این اتحادیه در سه ماهه سوم سال‌جاری میلادی، از مدل‌های برقی بوده در حالی که فروش خودروهای سوخت فسیلی کاهش یافته است. به گزارش مناقصه‌مزایده، انجمن خودروسازان اروپا که نماینده سازندگان بزرگ خودروی سواری، کامیون، وانت و اتوبوس در این قاره محسوب می‌شود، اعلام کرد که فروش مدل‌های هیبریدی برقی و پلاگین باتری در سراسر اتحادیه اروپا کمتر از ۱۹ درصد از کل فروش را تشکیل می‌دهد. براساس این گزارش، فروش خودروهای برقی با باتری نزدیک به ۵۷ درصد افزایش یافت و به بیش از ۲۱۲۰۰۰ دستگاه رسید، در حالی که مدل‌های هیبریدی پلاگین تقریباً ۴۳ درصد افزایش یافت و به بیش از ۱۹۷۰۰۰ دستگاه رسید. گفته می‌شود که این روند نسبت به روند سال ۲۰۲۰ که فروش از پایین‌ترین سطح خود، سه برابر شده بود، کندتر است. این در حالی است که فروش خودروهای بنزینی که هنوز بیش‌ترین فروش را دارند و نزدیک به ۴۰ درصد از کل فروش را تشکیل می‌دهند، کاهش ۳۵ درصدی را ثبت کردند و بیش از ۵۰ درصد کاهش فروش نیز برای خودروهای دیزلی در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ گزارش شد. کمتر از یک دهه پیش، خودروهای دیزلی بیش از ۵۰ درصد فروش در اتحادیه اروپا را به خود اختصاص می‌دادند اما اکنون کمتر از ۱۸ درصد از کل خودروهای فروخته شده در سه ماهه سوم ۲۰۲۱ را تشکیل دادند. در حالی که خودروسازان باید به اهداف جدید سختگیرانه اتحادیه اروپا برای انتشار کربن دست پیدا کنند، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان از یارانه‌های دولتی برای وسایل نقلیه الکتریکی نیز بهره‌مند می‌شوند. کمیسیون اروپا همچنین با هدف سرعت بخشیدن به افزایش استفاده از خودروهای الکتریکی بدون آلایندگی به عنوان بخشی از یک بسته گسترده اقدامات برای مبارزه با گرمایش جهانی، ممنوعیت خودروهای سوخت فسیلی را از سال ۲۰۳۵ پیشنهاد کرده است. رئیس بخش تولید شرکت بی‌ام و BMW اعلام کرد که این خودروساز تا سال ۲۰۲۴ تولید موتورهای احتراق داخلی در کارخانه اصلی خود در مونیخ را متوقف خواهد کرد. میلان ندلیکوویچ؛ مدیر تولید شرکت آلمانی بی‌ام‌و، در کنفرانسی به مناسبت آغاز تولید مدل الکتریکی i4 گفت: موتورهای احتراق داخلی که در حال‌حاضر در مونیخ ساخته می‌شوند، در آینده در کارخانه‌های BMW در اتریش و بریتانیا تولید خواهند شد، اگرچه خودروهایی که از این موتور‌ها استفاده می‌کنند همچنان در کارخانه مونیخ مونتاژ خواهند شد. به گفته این شرکت، با این حال، تا سال ۲۰۲۳ حداقل نیمی از وسایل نقلیه تولید شده در مونیخ برقی خواهند شد (یا خودروی برقی با منبع انرژی باتری یا پلاگین هیبریدی). شرکت بی‌ام‌و هدف‌گذاری کرده است که حداقل ۵۰ درصد از فروش جهانی خودروهای جدید خود را تا سال ۲۰۳۰ به خودروهای الکتریکی اختصاص بدهد. الیور زیپس؛ مدیرعامل این شرکت در کنفرانسی که هفته گذشته برگزار شد، اعلام کرد که اگر بازاری تا آن زمان موتورهای احتراق داخلی را ممنوع کند، این شرکت برای عرضه تمام الکتریکی آماده خواهد بود. به گفته این شرکت، خودروی الکتریکی با باتری i4 در خط مونتاژ مشترک با مدل‌های احتراق داخلی و هیبریدی مانند BMW سری۳ سدان و تورینگ ساخته شده است، تغییری که ۲۰۰ میلیون یورو (۲۳۳ میلیون دلار) سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های تولید هزینه داشت. خط مونتاژ مشابهی در حال‌حاضر در کارخانه خودروسازی دینگولفینگ Dingolfing در حال انجام است که BMW iX را در کنار مدل‌های هیبریدی و احتراق داخلی تولید می‌کند.