ماندگاری مغزهای کشور در گرو ایجاد زیست‌بوم تحقیقاتی است

ستاری: ماندگاری مغزهای کشور در گرو ایجاد زیست‌بوم تحقیقاتی است معاون علمی و فن‌آوری رییس‌جمهور با ابراز امیدواری از این که روزی برسد که یک استاندار همانطور که از یافتن معدن سنگ و آهن خوشحال می‌شود، نسبت به یافتن نیروی انسانی کارآفرین خوشحال شود، ‌گفت: اگر زیست‌بوم را بسازیم، محققانمان ماندنی می‌شوند. به گزارش ایسنا، […]

ستاری:

ماندگاری مغزهای کشور در گرو ایجاد زیست‌بوم تحقیقاتی است

معاون علمی و فن‌آوری رییس‌جمهور با ابراز امیدواری از این که روزی برسد که یک استاندار همانطور که از یافتن معدن سنگ و آهن خوشحال می‌شود، نسبت به یافتن نیروی انسانی کارآفرین خوشحال شود، ‌گفت: اگر زیست‌بوم را بسازیم، محققانمان ماندنی می‌شوند.

به گزارش ایسنا، سورنا ستاری در نشست صمیمی با خبرنگاران با اشاره به اقدامات این معاونت در زمینه ترویج فرهنگ دانش بنیان، اظهارکرد: در سال‌های گذشته کسی با شرکت‌های دانش‌بنیان و موضوعات زیست‌محیطی آشنایی نداشت؛ ولی در حال حاضر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار افزایش یافته و آگاهی از این شرکت‌ها نیز زیاد شده است و امیدواریم بتوانیم ایده‌های علمی را بیش‌تر پیاده‌سازی کنیم.

وی با تأکید بر این که در حوزه علم و فن‌آوری، سیاسی‌کاری نباید باشد، افزود: کسی نمی‌تواند ادعا کند من در طول مدت کاری‌ام حتی یک جمله سیاسی گفته باشم؛ زیرا حوزه علمی بیش‌تر از هر چیز به آرامش نیاز دارد.

معاون علمی و فن‌آوری رییس‌جمهور با بیان این که در حوزه علم و فن‌آوری باید در رابطه با دارایی‌هایمان صحبت کنیم، یادآور شد: دانشمندان و دانشجویان کشور نیاز به یک فضای آرام دارند و فاصله این مسأله با سیاسی بودن بسیار زیاد است، البته مشکلی ندارد که دانشجو سیاسی باشد، ولی مهم این است که در حوزه فن‌آوری سیاسی‌کاری صورت نگیرد.

ستاری با ابراز امیدواری از این‌که امسال، آخرین سال فعالیتش باشد، ادامه داد: بزرگ‌ نمایی برخی امور در این مدت من را عذاب می‌داد؛ از این رو تلاش کردیم رونمایی‌های بی‌‌دلیل نداشته باشیم و چیزی را بزرگ جلوه ندهیم و از طرفی اتفاقات فن‌آوری را کوچک نشماریم.

وی اضافه کرد: در دو ۳ سال اخیر، حوزه فن‌آوری به جایی رسیده‌ است که محققان و مسؤولان کشور متوجه شدند با پول مفت نفت و معدن نمی‌توان کشور را نگه داشت و امیدوارم روزی برسد که یک استاندار همان‌طور که از یافتن معدن سنگ و آهن خوشحال می‌شود، نسبت به یافتن نیروی انسانی کارآفرین نیز خوشحال شود.

ستاری، واژه «فرار مغزها» را یکی از اصطلاحات خیلی زشت دانست و با طرح این سؤال که آیا کسی دنبال محققان ما کرده است که آن‌ها فرار کنند و مگر ما باید با دستبند آن‌ها را نگه داریم؟ یادآور شد: موضوع این چنینی باید همراه با منطق و دلیل و آمار باشد و از بیان حرف‌های احساسی و عجیب فاصله گرفته شود.

 

ستاری با تأکید بر این‌که در این زمینه باید زیست‌بوم را بسازیم تا محققانمان ماندنی شوند، خاطرنشان کرد: محققان ما برای ماندن به پول و سرمایه نیاز ندارند، بلکه می‌خواهند درک شوند که این درک فقط درک دولتی نیست، بلکه درک جامعه و مردم هم هست.