اماواگرهای ایجاد سامانه هوشمند عرضه CNG

کارشناس صنعت CNG گفت: پس از حمله سایبری به جایگاه‌های بنزین، تا حدود زیادی بار ترافیکی ناشی از تعطیلی این جایگاه‌ها توسط جایگاه‌های CNG جبران شد. محسن جوهری؛ در‌گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: وزارت نفت در دولت قبل با استناد به مصوبه ۲۵/۱۲/۱۳۹۷ هیأت وزیران موظف به انجام هوشمند‌سازی جایگاه‌های CNG شد. وی افزود: مطابق […]

کارشناس صنعت CNG گفت: پس از حمله سایبری به جایگاه‌های بنزین، تا حدود زیادی بار ترافیکی ناشی از تعطیلی این جایگاه‌ها توسط جایگاه‌های CNG جبران شد. محسن جوهری؛ در‌گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: وزارت نفت در دولت قبل با استناد به مصوبه ۲۵/۱۲/۱۳۹۷ هیأت وزیران موظف به انجام هوشمند‌سازی جایگاه‌های CNG شد. وی افزود: مطابق با این مصوبه هیأت وزیران و با توجه به رسالتی که برای هوشمند‌سازی جایگاه‌ها تبیین شده بود، هدف دولت اجرای زیرساختی بود که با اتکاء به آن، ضریب ایمنی تردد خودروهای دوگانه‌سوز، با صرف هزینه‌های درخور و در کم‌ترین زمان ممکن (۰۱/۱۰/۱۳۹۸)، تأمین گردد ولی با افزوده شدن شاخ و برگ‌های بسیار به طرح پروژه هوشمندسازی، هزینه اجرای پروژه به مقدار قابل‌توجهی افزایش یافت و علی‌رغم گذشت نزدیک به سه سال، این پروژه هنوز اجرایی نشده و با اضافه شدن پارامترهای بسیار زیاد غیرضروری به آن، به نظر می‌رسد ایجاد یک سامانه یکپارچه برای فرآیند عرضه CNG مثل سامانه هوشمند جایگاه‌های بنزین با صرف هزینه‌ای هنگفت از بیت‌المال توسط بانک‌ها که هیچ تخصصی در این حوزه ندارند مدنظر است. جوهری؛ با اشاره به حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت و ایجاد اختلال در فرآیند عرضه سوخت مایع در دو روز گذشته گفت: اگر سامانه‌ای یکپارچه مثل سامانه هوشمند سوخت برای عرضه CNG کشور ایجاد شده بود، احتمال بروز مشکلی مشابه برای عرضه CNG وجود داشت؛ در حالی که توزیع CNG در سراسر کشور بدون اختلال ادامه داشته و دارد و پس از حمله سایبری به جایگاه‌های بنزین، تا حدود زیادی بار ترافیکی ناشی از تعطیلی این جایگاه‌ها توسط جایگاه‌های CNG جبران شد. وی ادامه داد: ایجاد یک سامانه هوشمند یکپارچه نیازمند به‌روزآوری و رسیدگی مستمر است و می‌توان یکی از مشکلات سامانه هوشمند سوخت کشور را که احتمالاً هکرهای مهاجم از آن بهره برده‌اند، بحث مستهلک بودن و به‌روز نشدن این سامانه دانست؛ سامانه‌ای که در سال‌های گذشته رسیدگی کافی و لازم برای آن صورت نگرفته بود و به نظر می‌رسد حفره‌های امنیتی آن، کار دست فرآیند عرضه سوخت بنزین داد. این کارشناس صنعت CNG با بیان اینکه باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که صنعت CNG شاهد رفع موانع توسعه باشد، گفت: اینکه سامانه‌ای را به نظام فعلی عرضه CNG اضافه کنیم که خود آن سامانه نیازمند رسیدگی باشد، در مسیر توسعه CNG سنگ‌اندازی کرده‌ایم و هوشمندسازی جایگاه‌های عرضه CNG آن‌طور که مدنظر دولت قبل بود، راهگشا نیست؛ بلکه می‌توان با اعمال سیاست‌های تشویقی و تنبیهی، دارندگان خودروهای گازسوز را ترغیب به مراجعه منظم به مراکز معاینه فنی و آزمایشگاه‌های آزمون مخازن CNG وکارگاه‌های مجاز تعمیرات کرد. این کارشناس صنعت CNG افزود: بار‌ها به مسؤولین این طرح در دولت قبل اعلام کردیم با نصب و راه‌اندازی دوربین‌های متصل به سامانه سیمفا در جایگاه‌های CNG امکان افزایش ضریب ایمنی خودوهای دوگانه‌سوز با کم‌ترین زمان و هزینه، قابل دستیابی است و اصرار بر انجام این پروژه با طرح فعلی بار مالی حدود ۱۲ هزار میلیارد ریالی به وزارت نفت و هزینه نوسازی تجهیزات جایگاه‌ها را نیز به جایگاهداران در شرایط بحرانی فعلی کشور تحمیل می‌کند. وی خاطرنشان ساخت: امیدواریم وزیر محترم نفت و سایر مسؤولین مربوطه در دولت سیزدهم با ورود به این موضوع مهم، ضمن جلوگیری از تکرار اتفاقات مشابه حمله سایبری به جایگاه‌های بنزین در جایگاه‌های CNG، اقدامات لازم را جهت ساماندهی و ارتقای ضریب ایمنی خودروهای دوگانه‌سوز به‌عمل آورند. جوهری؛ افزود: با توجه به افزایش مصرف بنزین در کشور و پیش‌بینی رشد بیش از پیش مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی، بهترین راه کنترل مصرف بنزین، جایگزینی آن با مصرف CNG است و تحقق این مهم نیازمند جلوگیری از ورشکستگی اقتصادی فعالان صنعت CNGدر بخش عرضه و تقاضا این سوخت استراتژیک می‌باشد.