عدم آگاهی از قوانین، علت بیش‌ترین آمار تخلفات در نظام مهندسی

عدم آگاهی از قوانین، علت بیش‌ترین آمار تخلفات در نظام مهندسی مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه ‌و شهرسازی با بیان این مطلب که نظام‌نامه اخلاق حرفه‌ای نخستین منشور اخلاق حرفه‌ای در کشور به شمار می‌رود، گفت: با توجه به گزارش‌ها و نتایج موجود مشخص است که بیش‌ترین آمار مربوط به جرم […]

عدم آگاهی از قوانین، علت بیش‌ترین آمار تخلفات در نظام مهندسی

مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه ‌و شهرسازی با بیان این مطلب که نظام‌نامه اخلاق حرفه‌ای نخستین منشور اخلاق حرفه‌ای در کشور به شمار می‌رود، گفت: با توجه به گزارش‌ها و نتایج موجود مشخص است که بیش‌ترین آمار مربوط به جرم متهمان در این حوزه به دلیل ناآگاهی و عدم اطلاع کافی از قوانین و آیین‌نامه‌هاست.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه خبری وزارت راه‌ و شهرسازی منوچهر شیبانی گفت: نظام‌نامه اخلاق حرفه‌ای نخستین منشور اخلاق حرفه‌ای به شمار می‌رود که به صورت عام در مهندسی ساختمان کشور تعیین، تصویب و ابلاغ شده است. این نظام‌نامه درحال حاضر به سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان، نظام کاردانی، ادارات کل استان‌ها، وزرا، رییس قوه قضاییه، رییس مجلس شورای اسلامی، استانداران، رؤسای دانشگاه، کانون وکلا و نهادهای دیگر مرتبط با حرفه ارسال شده است.

شیبانی در ادامه افزود: در این راستا همچنین لزوم امضای این تعهدنامه از سوی تمامی مهندسانی که قصد اخذ پروانه اشتغال یا تمدید پروانه خود را دارند و برگزاری دوره‌های آموزشی ارتقای پروانه مهندسی و برگزار سمینارهای مختلف با هدف تبیین ابعاد گوناگون این نظام‌نامه در دستور کار ما در این حوزه قرار گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این مطلب که براساس اصل برائت که یک اصل معروف حقوقی بوده و در قانون اساسی و قوانین عادی ما نیز تأکید شده، ذکر شده است که رعایت رفتار حرفه‌ای اخلاقی به وسیله تمامی اشخاص مشمول آن، احراز شده تلقی می‌شود، گفت: اصلاحیه آیین‌نامه بر مبنای اخلاق حرفه‌ای صورت گرفته است. مصادیق رفتار حرفه‌ای در رفتار عمومی، رفتار با کارفرمایان، طرف قرارداد‌ها و اشخاص در استخدام، رفتار با اشخاص حقیقی و حقوقی همکار، نکات مورد نیاز برای فعالیت‌های بین‌المللی و کار در عرصه جهانی و تجربیات موجود از وضعیت فعلی در این نظام‌نامه آمده و درحال حاضر مبنا بر این قرار گرفته که ضمن اطلاع و آشنایی مهندسان از این مبحث شرایط لازم برای تقویت آن‌‌ها نیز فراهم شود.

مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی ‌و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه‌ و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش اضافه‌کرد: با توجه به گزارش‌ها و نتایج موجود مشخص است که بیش‌ترین آمار مربوط به دلایل جرم متهمان در این حوزه به دلیل ناآگاهی و عدم اطلاع کافی از قوانین و آیین‌نامه‌هاست که مطمئناً اگر فرد می‌دانست که این اقدام خلاف قانون است مرتکب آن نمی‌شد هرچند که قاعده عمومی جهل، قانون رفع مسؤولیت محسوب نشده و فرد نمی‌تواند به صرف این موضوع از مجازات مربوطه تبرئه شود.

این مقام مسؤول در این خصوص تأکید‌کرد: به‌کار گرفتن دقت و مهارت دانش لازم در انجام کار حرفه‌ای، پرهیز از توسل به روش‌های متقلبانه برای کسب منافع مالی و امتیازات حرفه‌ای، خودداری از استفاده از موقعیت شغلی در امور سازمانی، تعهد به انجام کار حرفه‌ای تنها در صورت برخورداری از اصول و دانش آن حرفه، برخورداری از امکانات لازم برای انجام کار(درصورتی که در حین انجام کار یک یا چند شرایط را ازدست داده شد یا مدت پروانه اشتغال خاتمه یابد موضع را به‌کارفرما اعلام نماید) نمونه‌ای از موارد ذکر شده در آیین‌نامه به شمار می‌رود که اجرای آن بدون شک ضرورت دارد.

 

شیبانی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص تخلفات انضباطی نیز خاطرنشان‌کرد: درج یا نشر یا نقل قول هرگونه متن، تصویر یا سایر موارد مغایر با اصول اخلاقی و شئون حرفه‌ای در رسانه‌های گروهی و شبکه‌های اجتماعی و پیام انبوه از درجه دو تا ۵ و همچنین انجام اقداماتی که موجب ایجاد اخلال در انجام وظایف قانونی و جاری سازمان نظام مهندسی ساختمان و ارکان آن شود یا نامه پراکنی یا سخنرانی که موجب اتهام، وهن و لطمه به حیثیت سایر مهندسان شود، به مجازات انتظامی از درجه دو تا درجه ۴، نمونه‌های مهمی از تخلفات این حوزه به شمار می‌رود.