پروسه ورود دانش‌بنیان‌ها به بورس و فرابورس به کجا رسید؟

بسیاری از این شرکت‌ها، نوپا و صنایع خرد هستند که می‌خواهند فعالیت کم‌ریسکی را در بازارسرمایه تجربه کنند. یکی از اهداف معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، توسعه روش‌های تأمین مالی این شرکت‌‌های دانش‌بنیان است و راه را برای پذیرش این کسب‌و‌کار‌ها در یکی از مهم‌‌ترین زیرساخت‌های مالی و سرمایه‌ای یعنی بازارسرمایه بورس و فرابورس فراهم […]

بسیاری از این شرکت‌ها، نوپا و صنایع خرد هستند که می‌خواهند فعالیت کم‌ریسکی را در بازارسرمایه تجربه کنند. یکی از اهداف معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری، توسعه روش‌های تأمین مالی این شرکت‌‌های دانش‌بنیان است و راه را برای پذیرش این کسب‌و‌کار‌ها در یکی از مهم‌‌ترین زیرساخت‌های مالی و سرمایه‌ای یعنی بازارسرمایه بورس و فرابورس فراهم آورده است. به گزارش سیتنا، هم‌‌اکنون بیش از شش هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور به ثبت رسیده که درآمدی چندهزار میلیارد تومانی را در اقتصاد ایران رقم می‌زنند. نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌‌ها در سپهر اقتصاد کشور امروز به قدری پُررنگ شده که پیوند این دو عرصه ناگسستنی است و آینده اقتصاد کشور از مسیر این کسب‌وکار‌ها عبور می‌کند.

فرابورس و دانش‌بنیان‌ها

بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان خرد یا نوپا، به‌دلیل دارانبودن شرایط ورود به بورس، با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری، به فرابورس سوق داده می‌شوند. مهم‌‌ترین وظیفه فرابورس ایران، سامان‌دهی و هدایت بخشی از بازارسرمایه می‌باشد که شرایط ورود به بورس اوراق بهادار را نداشته یا تمایل به ورود سریع‌تر به بازار دارند، لذا رویه‌های پذیرش شرکت‌ها و تنوع شرایط پذیرش به‌گونه‌ای است که شرکت‌ها با احراز حداقل شرایط و در سریعترین زمان ممکن، امکان ورود به بازار را داشته و از کلیه مزایای شرکت‌های پذیرفتهشده در بازار اوراق بهادار استفاده می‌کنند.

حمایتها

علاوه بر این حمایت مهم، ۵۰ درصد از هزینه‌های ابتدایی پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان که وارد بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس شوند را نیز پرداخت می‌کند که گام بسیار خوبی در مسیر تقویت بنیه و تشویق به فعالیتی قدرتمند در این نهاد مالی محسوب می‌شود. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در ادامه این حمایتها، خدمات مشاوره‌ای مهمی را در ورود به بورس و فرابورس در قالب سرفصل‌هایی چون ارائه راهکارهای ورود شرکت به بورس و فرابورس، بررسی اولیه قابلیت شرکت برای پذیرش و تأیید در بورس و فرابورس و معرفی حمایت‌ها و تسهیلات را انجام می‌دهد.

دانشبنیانهای بورسی و فرابورسی

مجموعه این حمایت‌ها سبب شده تا تاکنون ۴۸ شرکت دانش‌بنیان در تابلوهای مختلف بورس و فرابورس پذیرش شده و از این تعداد، ۴۲ شرکت دانش‌بنیان در تابلوهای مختلف بورس و فرابورس فعال باشند. ۳۰ درصد از این شرکت‌‌ها در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، ۲۸ درصد در حوزه دارو و فرآورده‌های پیشرفته و ۲۱ درصد نیز در حوزه مواد پیشرفته فعالیت می‌کنند. بیش از ۴۰ درصد این شرکت‌‌ها در چهار سال گذشته در بازارهای بورس و یا فرابورس پذیرش شده‌اند.در حال‌حاضر ۲۵ شرکت دانش‌بنیان، بورسی و ۱۷ شرکت نیز فرابورسی هستند.