ظرفیت قانونی در واگذاری اپراتوری محور‌های ریلی به بخش‌خصوصی

کارشناس اقتصاد حمل‌ونقل مطرح کرد ظرفیت قانونی در واگذاری اپراتوری محور‌های ریلی به بخش‌خصوصی کارشناس اقتصاد حمل‌ونقل، گفت: متأسفانه آنچه هم اکنون در شبکه حمل‌ونقل ریلی کشور شاهد هستیم، عدم بهره‌برداری صحیح و مناسب از زیرساخت‌های موجود است. به این معنی که خطوط مواصلاتی ریلی ایجاد شده که هر یک می‌توانند به صورت بهره‌ور در […]

کارشناس اقتصاد حمل‌ونقل مطرح کرد

ظرفیت قانونی در واگذاری اپراتوری محور‌های ریلی به بخش‌خصوصی

کارشناس اقتصاد حمل‌ونقل، گفت: متأسفانه آنچه هم اکنون در شبکه حمل‌ونقل ریلی کشور شاهد هستیم، عدم بهره‌برداری صحیح و مناسب از زیرساخت‌های موجود است. به این معنی که خطوط مواصلاتی ریلی ایجاد شده که هر یک می‌توانند به صورت بهره‌ور در جهت ایجاد رشد اقتصادی کشور مورد استفاده قرار گیرند، به واسطه بهره‌برداری غیراصولی نتوانسته‌اند این مهم را به انجام برسانند. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدجواد شاهجویی؛ با اشاره به اینکه خطوط ریلی موجود در کشور در صورت بهره‌وری بالا می‌توانند اقتصادی باشند و مزایای زیادی برای کشور به ارمغان بیاورند، افزود: اما به واسطه بهره‌برداری غیراصولی از خطوط ریلی این مهم به انجام نرسیده است. کارشناس اقتصاد حمل‌ونقل، اضافه کرد: طبق قانون دولت و علی‌الخصوص شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران می‌تواند بهره‌برداری از خطوط ریلی کشور را در اختیار بخش غیردولتی ذی‌صلاح قرار دهد. وی ادامه داد: البته در متن صریح قانون تعیین سهم بهینه بخش دولتی و غیردولتی از فعالیت‌های راه و راه‌آهن به این نکته اشاره شده است که انتقال اپراتوری و بهره‌برداری از خطوط ریلی به هیچ عنوان نباید با انتقال مالکیت این خطوط به بخش غیردولتی صورت گیرد. بنابراین، ظرفیت قانونی مناسبی وجود دارد که اپراتوری محور‌های ریلی به بخش توانمند غیردولتی واگذار شود. شاهجویی؛ عنوان کرد: یکی از پیشنهاداتی که برای بهبود وضعیت حمل‌ونقل ریلی در کشور وجود دارد، همین مسأله انتقال مجوز بهره‌برداری از خطوط و محورهای ریلی به بخش غیردولتی و با نظارت دقیق شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان نهاد تضمین‌گر است. کارشناس حمل‌ونقل، تأکید کرد: اعطای مجوز بهره‌برداری از محورهای ریلی می‌تواند هم برای خطوط و محورهای موجود در دستور کار قرار گیرد و هم برای محورهایی که در دست مطالعه و در دست احداث‌ هستند. شاهجویی؛ بیان کرد: برای مثال محور ریلی چابهار-زاهدان یا همین محور ریلی اصفهان-اهواز می‌توانند گزینه‌های خوبی برای شروع این مدل از حمکرانی بر شبکه حمل‌ونقل ریلی کشور باشند. در مورد محور اصفهان-اهواز به نظر می‌رسد خود شرکت صنعتی مپنا با توجه به در اختیار داشتن کشنده‌های ریلی متنوع و به‌روز و همچنین وجود توان فنی و دانشی بالا، می‌تواند گزینه مناسبی برای بهره‌برداری از این محور با وجود نظارت دقیق شرکت راه‌آهن باشد.