۴۰۰ قطعه‌ساز تعطیل و نیمه‌تعطیل هستند

دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن کشور، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه قطعه‌سازان چقدر توان تولید قطعه برای تولید یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه در سال دارند؟ گفت: وزیر صمت اعلام کرده است که تا افق ۱۴۰۴ تولید خودرو به سه میلیون دستگاه در سال برسد که این برنامه از زمان‌های گذشته در برنامه وزارت […]

دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن کشور، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه قطعه‌سازان چقدر توان تولید قطعه برای تولید یکمیلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه در سال دارند؟ گفت: وزیر صمت اعلام کرده است که تا افق ۱۴۰۴ تولید خودرو به سه میلیون دستگاه در سال برسد که این برنامه از زمان‌های گذشته در برنامه وزارت صمت بوده است، اما از سال ۹۰ تاکنون انحراف معناداری از تیراژ برنامه تولید داشته‌ایم. به گزارش باشگاه خبرنگاران‌جوان، آرش محبی‌نژاد؛ اذعان داشت: یعنی اوج تیراژ صنعت خودرو در سال ۱۳۹۰، یک میلیون و ۶۴۰ هزار دستگاه بود که سال گذشته به حدود ۹۰۰ هزار دستگاه رسیده است. برنامه‌ای که برای سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است، تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه است، نمی‌توان گفت نشدنی است، بلکه قطعاً شدنی است اما به شرطی که پیشفرض‌ها و پیشنیاز‌های تحقق این برنامه فراهم و عملیاتی شود. دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن کشور، با بیان اینکه حدود ۸۴ درصد یک دستگاه خودرو، قطعه است که قطعه‌سازان در برنامه تولید نقش زیادی ایفاء می‌کنند، گفت: اگر برنامه‌ای می‌گذاریم که باید اجرایی شود، نیازمند انجام برخی کارهاست. اکنون برای افزایش تولید باید با تشکل‌های مردم ‌نهاد قطعه‌سازی و خود قطعه‌ساز‌ها برنامه را سبک و سنگین کنیم. محبی‌نژاد؛ با بیان اینکه اجرایی شدن هیچ برنامه‌ای با دستور محقق نمی‌شود، گفت: باید برای رسیدن به این برنامه زیرساخت‌هایی فراهم کنیم، این برنامه شدنی است و باید یک رصد دقیق و انحرافات کنترل شود و علاوه بر این پیشنیاز‌های تحقق برنامه فراهم شود؛ قطعه‌ساز‌ها پای کار ایستاده‌اند و مطمئن هستیم می‌توانیم این کار را انجام دهیم. او درخصوص کمبود قطعاتی که در بازار وجود دارد، گفت: کمبود قطعات مربوط به برخی موارد است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ یکی در تیراژ تولید است که از هزار و ۲۰۰ قطعه‌ساز کوچک و بزرگ کشور که در رده‌های یک، دو و سه هستند، غریب به ۴۰۰ قطعه‌ساز تعطیل و نیمهتعطیل هستند و دوباره باید به چرخه تولید باز گردند. محبی‌نژاد؛ ادامه داد: قطعه‌سازانی که اکنون فعالیت دارند با ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند که فعالیت آن‌‌ها نیز به سرعت به ظرفیت صددرصد نمی‌رسد. دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن کشور، تشریح کرد: قسمتی مربوط به تأمین مواد و متریال است؛ همچنین باید دانش فنی را به‌روز کرد و سرمایهگذاری در به‌روزآوری همین مقوله صورت گیرد. او با تأکید بر اینکه در گذشته ۸۵ درصد قطعات خودرو‌های داخلی ساخت داخل شده و به تولید انبوه رسیده است، گفت: در تولید این قطعات تا عمق ۸۵ درصد داخلی‌سازی پیشرفت داشته‌ایم و ۱۵ درصد باقیمانده بحث میز‌های ساخت داخل است که در خودرو‌های جدید تا مرز ۹۲ درصد داخلی‌سازی صورت گرفته است. محبی‌نژاد؛ گفت: باقیمانده قطعاتی که داخلی‌سازی نشده، تا یک سال دیگر به کمک یکسری تکنولوژی جدید که وارد صنعت خودرو می‌شوند، داخلی‌سازی می‌شود. او با بیان اینکه مشکل تأمین مواد خاص آلیاژی و پتروشیمی و مواد خاص صنعت خاص قطعه‌سازی و خودروسازی که در کشور تولید نمی‌شود مطرح است که دست خودروساز و قطعه‌سازی نیست، گفت: در آینده پروژه‌های ملی و بین‌المللی می‌طلبد تا رشد تولید داشته باشیم. محبی‌نژاد؛ گفت: با همه این اوصاف تحقق یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه با وجود رکورد در سال ۱۳۹۰ شدنی است، به شرط اینکه بخش‌خصوصی را پای کار بیاوریم و از خبرگان این صنعت استفاده کنیم و برنامه عملیاتی بچینیم.