مخابرات درخواست افزایش تعرفه تلفن ثابت را به شورایرقابت برده و شورا فرمولی را برای تعرفهگذاری تأیید کرده است. وزارت ارتباطات در حال بررسی این فرمول است و اگر این فرمول را بپذیرد بهزودی تغییراتی در فیش تلفن ثابت مشترکان ایجاد خواهد شد؛ اما این تغییرات چقدر است؟ به گزارش فارس، خبرهای رسمی از تلاش […]
مخابرات درخواست افزایش تعرفه تلفن ثابت را به شورایرقابت برده و شورا فرمولی را برای تعرفهگذاری تأیید کرده است. وزارت ارتباطات در حال بررسی این فرمول است و اگر این فرمول را بپذیرد بهزودی تغییراتی در فیش تلفن ثابت مشترکان ایجاد خواهد شد؛ اما این تغییرات چقدر است؟ به گزارش فارس، خبرهای رسمی از تلاش مدیران شرکت مخابرات برای تصویب فرمول تعرفهگذاری شورایرقابت درباره تلفن ثابت در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات حکایت دارد. در صورتی که کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، بپذیرد بهزودی تغییراتی در فیش تلفن ثابت مشترکان مخابرات حادث خواهد شد. «مدل تعرفهگذاری تلفن ثابت متعلق به ۱۲ سال پیش است». «تعرفههای تلفن ثابت از سال ۱۳۸۴ تغییر نکرده است.» اینها جملات پرتکراری است که از چندین سال پیش از سوی مسؤولان شرکت مخابرات ایران شنیده میشود. ماجرای ضرر شرکت مخابرات ایران، از زمانی که این شرکت از دولت به بخشخصوصی منتقل شد، جدیتر شد. تقریباً از آن زمان توسعه در این شرکت متوقف شد و سهامداران آن همواره عدم تناسب تعرفهها و هزینههای این شرکت را علت عدم توسعه و نبود سرمایه لازم برای توسعه در این شرکت عنوان میکردند. صرفنظر از صحت و سقم اظهارات سهامداران و مدیران شرکت مخابرات درباره علت و ریشه مشکلات شرکت، وضع نابهسامان مالی در شرکت مخابرات ایران عیان است. این شرکت با اوضاع بد مالی به سختی در سالهای اخیر خود را اداره کرده و به نظر میرسد اینجا دیگر آخر کار است.
خطر ورشکستگی مخابرات در بخش تلفن ثابت، تأیید شد
این را چند روز پیش، حجتالاسلاموالمسلمین درویشیان؛ رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم گفت. او که به دیدار عیسی زارعپور؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رفته بود تا بستهای از مشکلات این حوزه به همراه راهحلهای پیشنهادی را برای کمک به وزیر جدید، هدیه کند، با اشاره به عملکرد برخی زیرمجموعههای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: موضوعی که بررسیهای کارشناسی سازمان بازرسی مؤید آن است، بحران مالی و خطر ورشکستگی شرکت مخابرات درخصوص تلفن ثابت است. باید شرایط مناسبی برای توسعه تلفن ثابت فراهم شود. زیرا هنوز بخش زیادی از مردم تلفن ثابت را بر تلفن همراه ترجیح میدهند.
اما راهحل جدید مخابرات برای افزایش تعرفه تلفن ثابت چیست؟
تأکیدهای چند ساله مدیران مخابرات درباره عدم تناسب درآمد و هزینهها در این شرکت، اکنون با تغییر دولت در حال به ثمر رسیدن است. آنها این روزها طرحی را برای تغییر تعرفههای تلفن ثابت پیش میبرند که بهطور دقیقتر آن را متعادل کردن تعرفهها میخوانند. این موضوع از این نظر برای مشترکان این شرکت حائزاهمیت میشود. مجید سلطانی؛ مدیرعامل شرکت مخابرات ایران درباره جزئیات تعرفهگذاری جدید مربوط به تلفن ثابت، میگوید: به هیچ وجه به دنبال افزایش تعرفه نیستیم و فقط بحث حداقل هزینه نگهداری برای هر خط تلفن مطرح است. وی گفت: شورایرقابت پذیرفته است که درآمدهای ما کفاف هزینه را نمیدهد. همه اسناد و مدارکمان را به شورایرقابت تقدیم کردیم و شورایرقابت هم استدلالهای ما را پذیرفت و قرار شد این فرمول به تأیید کمیسیون تنظیم مقررات هم برسد تا ما بتوانیم به قولهایی که درخصوص افزایش کیفیت توسعه به مردم دادهایم عمل کنیم. سلطانی؛ در توضیح استدلال برای افزایش تعرفههای تلفن ثابت، گفت: هر خط تلفنی که اکنون در سراسر کشور کار میکند چه مشترک مورد نظر کار کند و چه کار نکند برای مخابرات هزینه دارد، چون ما نمیتوانیم دستگاهها را خاموش کنیم و دائم باید نگهداری انجام شود بنابراین بحث نگهداری در موضوع زیرساخت و شبکه اصلی مخابرات باید انجام شود و بسیار هزینه بر است و این ارتباطی به کارکرد مشترک ندارد و شبکه عظیم چهارلایه مخابرات باید شبانهروزی کار کند. مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: ما بر همین اساس به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، جدولی را پیشنهاد کردیم که براساس آن مناطق کشور براساس اقلیم و جغرافیای کشور متفاوت باشد و اگر این جدول به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات هم برسد ما براساس آن میتوانیم حداقل هزینه نگهداری را لحاظ کنیم. سلطانی؛ افزود: در خط تلفن ثابت این که مشترک چقدر کار میکند هزینههای خود را دارد، اما در بخش مکالمه پیشنهاد ما این است که هر جایی و با هر عددی که مصوب شد مشترکان تا آن حد از دادن تعرفه و هزینه مکالمه معاف باشند و سعی ما این است که تا آن عدد، شارژ هزینه مکالمه براساس پالس یا دقیقه نداشته باشیم. مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، گفت: با توجه به جلسات امیدوارکنندهای که با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین مدیران سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی داشتهایم افق را بسیار روشن میبینیم و انتظار داریم با شرکت مخابرات سریع و فوری مساعدت شود.
پیشنهاد مخابرات برای مشترکان تلفن ثابت
بنابراین مشخص شده است که مخابرات به دنبال تصویب فرمول تعرفهگذاری شورایرقابت برای تلفن ثابت در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است. اما برای مشترکان این توضیحات باید با یک عدد همراه شود تا متوجه شوند که این تغییرات قرار است چه تغییری در فیش تلفن آنها داشته باشد و اساسا موضوع تا چه اندازه دارای اهمیت است؟ مدل تعرفهگذاری شورایرقابت براساس دقیقه و مبلغ پایه ۴۵ ریال بهازای هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت داخلی شهری است. این فرمول کف تعرفه را تعیین میکند. براساس این فرمول، حداقل دقیقهای که مخابرات برای مشترکان منظور خواهد کرد، ۳۵۰۰ دقیقه در شهرهای بزرگ، ۲۵۰۰ دقیقه در سایر شهرها و ۱۵۰۰ دقیقه در روستاهاست. یعنی مشترک از تلفن استفاده کند یا نکند مخابرات ۳۵۰۰ دقیقه را برای او منظور میکند. به عبارت دیگر اگر مشترک کمتر از ۳۵۰۰ دقیقه در ماه از خط تلفن ثابت خود استفاده کند باید همان ۳۵۰۰ دقیقه را بپردازد و اگر مشترک بیشتر از ۳۵۰۰ دقیقه در ماه از خط تلفن ثابت خود استفاده کند باید هزینه عدد بالاتر را بپردازد. رقم این افزایش از حاصل ضرب میزان دقائق مکالمه در قیمت هر دقیقه مکالمه (۴۵ ریال) به دست میاید.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.