شل و توتال خواستار کارمزد ۲۵ درصدی از فروش سوخت شدند

شل و توتال خواستار کارمزد ۲۵ درصدی از فروش سوخت شدند یک مقام مسؤول با تشریح شرط جدید شرکت‌های نفتی جهان برای ساخت جایگاه‌های سوخت در ایران، گفت: شرکت‌هایی همچون شل و توتال برای جایگاه‌سازی خواستار دریافت ۱۰ تا ۲۵درصد کارمزد بای فروش سوخت هستند. اردشیر دادرس در گفت‌و‌گو با مهر با اشاره به مذاکرات […]

شل و توتال خواستار کارمزد ۲۵ درصدی از فروش سوخت شدند

یک مقام مسؤول با تشریح شرط جدید شرکت‌های نفتی جهان برای ساخت جایگاه‌های سوخت در ایران، گفت: شرکت‌هایی همچون شل و توتال برای جایگاه‌سازی خواستار دریافت ۱۰ تا ۲۵درصد کارمزد بای فروش سوخت هستند.

اردشیر دادرس در گفت‌و‌گو با مهر با اشاره به مذاکرات انجام گرفته با چند شرکت بزرگ نفتی جهان همچون شل انگلیس، توتال فرانسه، لوک اویل روسیه و برتیش پترولیوم انگلیس برای ساخت و بهره‌برداری جایگاه‌های سوخت در ایران، گفت: این مذاکرات بین سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و شرکت‌های نفتی خارجی انجام گرفته است.

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی صنعت سی. ان. جی کشور با اعلام این‌که شرکت‌های بزرگ نفتی همچون شل و توتال برای ساخت و بهره‌برداری از جایگاه‌های سوخت شامل بنزین، گازوییل و CNG دو پیش شرط را مطرح کرده‌اند.

این مقام مسؤول با تأکید بر این‌که شرکت‌های نفتی خارجی در ایران یکی از شروط ساخت جایگاه سوخت در کشور را شناورسازی قیمت انواع حامل‌های انرژی همچون بنزین، گازوییل، گاز مایع و CNG تعیین کرده‌اند، اظهارداشت: دومین پیش شرط تعیین شده نرخ کارمزد بین ۱۰ تا ۲۵ درصد برای فروش هر واحد سوخت است.

وی با اعلام این‌که شرکت‌های نفتی جهان به ازای فروش هر متر مکعب CNG و گاز مایع خواستار دریافت تا سقف ۲۵ درصد کارمزد از محل قیمت عرضه شده هستند، بیان کرد: برای بنزین و گازوییل هم نرخ کارمزد اعلام شده از سوی شرکت‌های خارجی حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد تعیین شده است.

دادرس با یادآوری این‌که با قیمت‌ها و کارمزدهای فعلی عرضه انواع حامل‌های انرژی فعلاً امکان مشارکت و همکاری شرکت‌های نفتی ایران در زنجیره جایگاه‌سازی ایران وجود ندارد، تأکیدکرد: هم اکنون کارمزد فروش هر مترمکعب CNG توسط جایگاه‌داران بخش خصوصی حدود ۸۰ تومان است.

 

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی صنعت سی.ان.جی در پایان با بیان این‌که در طول دو سال گذشته تاکنون کارمزد فروش CNG ثابت مانده است، خاطرنشان کرد: با کارمزدهای فعلی نه تنها شرکت‌های خارجی بلکه بخش خصوصی داخلی هم تمایل و انگیزه‌ای برای ساخت و یا بهره‌برداری از جایگاه‌های جدید سوخت را ندارد.