خودروسازان انگیزه‌ای برای افزایش تولید خودرو ندارند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان این مطلب، افزود: هر چند برنامه وزیر صمت برای افزایش تولید خودرو از اقدامات مؤثر و مورد خواست کمیسیون صنایع است که می‌تواند نتایج خوبی را در بازار خودرو داشته باشد اما براساس بررسی‌ها، تحقق همزمان افزایش تولید و کاهش قیمت خودرو در سال‌جاری عملاً بسیار سخت […]

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان این مطلب، افزود: هر چند برنامه وزیر صمت برای افزایش تولید خودرو از اقدامات مؤثر و مورد خواست کمیسیون صنایع است که می‌تواند نتایج خوبی را در بازار خودرو داشته باشد اما براساس بررسی‌ها، تحقق همزمان افزایش تولید و کاهش قیمت خودرو در سال‌جاری عملاً بسیار سخت و دور از ذهن می‌رسد. به گزارش پرشینخودرو، علی جدی؛ با اشاره به تأکید وزیر صمت مبنی بر حذف قرعه‌کشی خودرو از سال آینده، اظهار داشت: تحقق وعده رشد تولید خودرو به همراه حذف قرعه‌کشی و تغییر شیوه قیمت‌گذاری خودرو از اقداماتی است که اجرای آن به‌طور همزمان دشوار است به همین دلیل کمیسیون صنایع در قالب طرح ساماندهی صنعت خودرو، تجویز واردات خودرو را در این کمیسیون صنایع دنبال می‌کند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تصریح کرد: با این حال هرگونه برنامه‌ریزی و اقدام مؤثر وزارت صمت برای افزایش تولید و کاهش قیمت خودرو، خواست نمایندگان و کمیسیون صنایع مجلس نیز است و مسلماً اجرای موفق آن موجب رضایت و خرسندی همگان خواهد شد. این عضو کمیسیون صنایع مجلس، همچنین به برخی از بسترهای لازم برای تحقق این اهداف، گفت: متأسفانه امروز خودروسازان علی‌رغم برنامه وزارت صمت، انگیزه‌ای برای افزایش تولید ندارند، چرا که ناگزیر به فروش خودرو زیر قیمت تمام شده هستند. جدی؛ با توجه به برنامه تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۱ بیان کرد: معلوم نیست این میزان تولیدی که وزیر صمت برای سال آینده وعده می‌دهند با چه انگیزه‌ای قرار است از سوی شرکت‌های خودروساز محقق شود. وی با اشاره به اینکه دستیابی به اهداف وزیر در رشد تولید خودرو در امسال و سال آینده بسیار سخت و دشوار خواهد بود، افزود: اصلاح زنجیره قیمت خودروسازان و کاهش قیمت مواداولیه با هدف کاهش قیمت خودرو نیز از برنامه‌هایی است که به دلیل عرضه مواداولیه در بورس با ابهامات زیادی روبه‌رو است و ملموس به نظر نمی‌رسد. اما حتماً وزیر صمت برای تحقق آن و کاهش قیمت تمام شده خودرو و مدیریت قیمت مواداولیه در زنجیره تولید برنامه‌هایی دارند که باید منتظر اجرای آن‌ها بود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در پایان با تأکید بر اینکه حذف قرعه‌کشی خودرو بستگی به تحقق افزایش تولید خودرو دارد، بیان کرد: در صورتی که تولید افزایش پیدا نکند و تقاضای فعلی در بازار وجود داشته باشد به‌طور قطع حذف قرعه‌کشی از برنامه فروش خودروسازان به سهولت قابل اجراء نخواهد بود.