مردودی ۴۷ هزار اول دبستانی در دو سال گذشته!

مردودی ۴۷ هزار اول دبستانی در دو سال گذشته! معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از مردودی ۴۷ هزار دبستانی در دو سال گذشته خبر داد. به گزارش فارس، محمد دیمه‌ور، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در سومین روز سی‌وسومین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور با اشاره به توجه […]

مردودی ۴۷ هزار اول دبستانی در دو سال گذشته!

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از مردودی ۴۷ هزار دبستانی در دو سال گذشته خبر داد.

به گزارش فارس، محمد دیمه‌ور، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در سومین روز سی‌وسومین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور با اشاره به توجه بیش‌تر به دانش‌آموزان اول دبستانی اظهارداشت: باید توجه بیش‌تری به این دسته از دانش‌آموزان داشته باشیم و ۴۷ هزار دانش‌آموز پایه اول در دو سال گذشته مردودی داشته‌ایم که این در حالی است که ارزشیابی کیفی و توصیفی در دوره ابتدایی اجرا می‌شود.

وی افزود: بخش قابل توجهی از دانش‌آموزان اکنون در مدرسه هستند که مشکلات یادگیری دارند و اگر به آن‌‌‌ها توجیه نشود ترک تحصیل و یا خروج از مدرسه را شاهد خواهیم بود.

دیمه‌ور با اشاره به دوره پیش‌دبستانی خاطرنشان‌کرد: با ردیف بودجه‌ای که امسال در خصوص پیش‌دبستانی دریافت می‌شود ۱۵۰ هزار کودک در مناطق محروم جذب خواهند شد که اولویت نیز با مناطق محروم عشایری خواهد بود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان این‌که دو جایزه ملی در حوزه ابتدایی در نظر گرفته‌‌ایم تصریح‌کرد: به رییس برتری که در دوره پیش‌دبستانی تلاش بسیاری در جهت پوشش این دانش‌آموزان انجام دهد یک جایزه ملی و به اداراتی که در دبستان‌های محروم خدمات خاص به کودکان ارایه دهند نیز جایزه ملی دیگری اهدا خواهد شد.

جداسازی ۲٫۲۸ درصد دانش‌آموزان استعدادهای برتر

رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان نیز با بیان این‌که در سال ۹۵ – ۹۶، ۱۹۳ منطقه مجری طرح شهاب خواهند بود، گفت: در هر استان ۴ منطقه دیگر در پایه چهارم تحت پوشش طرح شهاب می‌روند.

شجاعی در سومین روز از سی‌وسومین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور با بیان این‌که همان‌طور که وجود مجموعه‌ای در آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه عین عدالت است، باید قبول کرد که دانش‌آموزان ما در زمینه‌های مختلف صاحب استعدادهای ویژه هستند و باید به آن‌‌‌ها توجه کرد، گفت: مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان در راستای شناسایی دانش‌آموزان با استعدادهای ویژه و هدایت آن‌‌‌ها در مسیر صحیح تلاش می‌کنند.

وی افزود: برنامه ملی شناسایی و هدایت استعدادهای برتر تحت عنوان طرح شهاب و همچنین برنامه‌ریزی و هدایت مدارس استعدادهای درخشان، برگزاری مسابقات، جشنواره‌ها و المپیادهای علمی از جمله وظایف این مرکز هستند.

رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان با بیان این‌که این مرکز حاصل تجمیع عجولانه و نامناسبی بود که در سال ۸۹ اتفاق افتاد، گفت: امسال دو نهاد سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیش از ۴۰ سال سابقه و باشگاه دانش‌پژوهان جوان با بیش از ۲۲ سال سابقه و با وظایف مختلف با یکدیگر تجمیع شدند و در حال حاضر آنچه اهداف مرکز است، براساس اساس‌نامه دو مجموعه قبلی است.

شجاعی ادامه داد: در حوزه شناسایی و هدایت استعدادهای برتر برنامه‌های مختلفی داریم که از جمله آن‌‌‌ها می‌توان به توسعه دامنه اجرا و افزایش جمعیت دانش‌آموزی تحت پوشش طرح شهاب اشاره کرد. طرح شهاب در سال ۹۱ به صورت آزمایشی در ۷ استان و در ۷ درصد مدارس اجرا شد.

وی افزود: در سال ۹۳-۹۴ در هر استان یک منطقه در پایه چهارم انتخاب شدند و سنجش ۱۲۸ هزار دانش‌آموز در ۸ ساحت استعدادی توسط معلمان انجام شد. در سال ۹۴ – ۹۵ تعداد مناطق به عدد ۶۴ رسید و پایه پنجم نیز افزوده شد و ۳۸۶ هزار دانش‌آموز تحت پوشش قرار گرفتند.

رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان با بیان این‌که در سال ۹۵ – ۹۶، ۱۹۳ منطقه مجری طرح شهاب خواهند بود، گفت: در هر استان ۴ منطقه دیگر در پایه چهارم تحت پوشش طرح شهاب می‌روند.

شجاعی ادامه داد: در استان‌های یزد، همدان و شهرستان‌های تهران، ۴ دوره آموزشی برای ۵۳۰ مدرس استانی برگزار می‌شود.

 

رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان در ادامه به توسعه بی‌رویه مدارس استعدادهای درخشان در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: تعداد مدارس به شدت زیاد شده بود و سیاست وزارت آموزش و پرورش این بود که باید استاندارد‌‌‌ها در جداسازی دانش‌آموزان رعایت شود و از توسعه بی‌رویه این مدارس جلوگیری به عمل بیاید. در زمینه جداسازی ما دو انحراف معیار بالاتر از میانگین را در نظر گرفتیم که ۲٫۲۸ درصد دانش‌آموزان را شامل می‌شد. در واقع در دوره اول متوسطه ۱٫۵ درصد و در دوره دوم ۰٫۷ درصد را جداسازی می‌کنیم.