دور زدن قانون با واردات ته‌لنجی

گروه راه‌وشهرسازی -واردات «ته‌لنجی» از سال‌های دور به‌عنوان یکی از راه‌های تأمین معیشت ملوانان و مرز‌نشینان می‌باشد اما در سال‌های اخیر مافیای قاچاق کالا با سوءاستفاده از وضعیت معیشتی ملوانان، از این رویه شبه‌قانونی برای قاچاق کالاهای ممنوعه استفاده می‌کند و با مطلع بودن از خلأ‌های قانونی و با در دست داشتن مجوز و برگه […]

گروه راه‌وشهرسازی -واردات «ته‌لنجی» از سال‌های دور به‌عنوان یکی از راه‌های تأمین معیشت ملوانان و مرز‌نشینان می‌باشد اما در سال‌های اخیر مافیای قاچاق کالا با سوءاستفاده از وضعیت معیشتی ملوانان، از این رویه شبه‌قانونی برای قاچاق کالاهای ممنوعه استفاده می‌کند و با مطلع بودن از خلأ‌های قانونی و با در دست داشتن مجوز و برگه سبز، بسیار هوشمندانه درحال دور زدن قانون هستند این در حالی است که تنها مبلغ اندکی از سود این مبادلات تجاری نصیب ملوانان می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، به گفته مصطفی‌ پورکاظم‌شایسته؛ معاون حقوقی و امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حجم کل کالایی که از طریق ته‌لنجی و ملوانی وارد کشور می‌شود حدود هفت میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. یکی از دستورهای ابراهیم رئیسی؛ در سفر به استان بوشهر، ساماندهی واردات ته‌لنجی به استاندار بوشهر با تفویض اختیار بود که به گفته استانداری بوشهر اطلاعات مورد نیاز ساماندهی کالای همراه ملوان تعیین‌شده و به وزارت کشور، دفتر رئیس‌جمهوری و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارسال شده است. از همین‌رو حسام‌ محمدی‌فرد؛ کارشناس اقتصادی، با تشریح رویه‌های وارداتی کالا به کشور، گفت: یک رویه از طریق مبادی رسمی و قانونی است که با تشریفات خاص خود انجام می‌شود و رویه دیگر قاچاق کالا است، که با دور زدن تمامی مراحل قانونی صورت می‌گیرد. وی افزود: اما در این بین، رویه دیگری از واردات غیرقانونی در پوشش قانون در حال انجام است. این شیوه مختص واردات کالاهای ممنوعه است و کالا‌‌‌ها با استفاده از مصوبات هیأت وزیران، شورای تأمین استان‌ها و شورای‌عالی امنیت ملی که اصطلاحاً استثنائات تجاری نامیده می‌شود، وارد کشور می‌شوند. محمدیفرد؛ درخصوص مجاری ورود و خروج این کالا‌‌‌ها اظهار داشت: کالاهای ممنوعه عمدتاً از طریق مناطق آزاد تجاری و صنعتی، ته‌لنجی‌ها، کولبری، بازارچه‌های مرزی، تعاونی‌های مرزنشینی و سایر موارد وارد کشور می‌شوند. این کارشناس اقتصادی، با بیان این‌که قوائد رسمی تجارت در کشور، دارای بیش از ۸۰ نوع استثناء است، گفت: این استثنائات یک آسیب برای بازار ارز و اقتصاد کشور محسوب می‌شود و بررسی‌‌‌‌ها نشان می‌دهد که متأسفانه این رویه‌های شبه‌قانونی در حال افزایش است. وی با ابراز نگرانی از افزایش واردات کالاهای ممنوعه از طریق ته‌لنجی‌ها، افزود: فلسفه ته‌لنجی، واردات کالاهای اساسی ملوانان لنج نظیر برنج، روغن و سایر موارد آن‌هم به میزان اندک بود که برای جبران دستمزد پایین آن‌ها، این اجازه داده شد. متأسفانه پدیده‌ای که امروز با آن مواجه هستیم، واردات کالا با مجوز ته‌لنجی اما با حجم کل لنج و یا حتی ۱٫۵ برابر ظرفیت کل لنج است. این کارشناس اقتصادی، افزود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز میزان واردات کالا از طریق ته‌لنجی را حدود دو الی سه میلیارد دلار اعلام کرده که این آمار در نوع خود قابل توجه و تأسف است. البته آمارهای ضدونقیض وزرای اسبق وزارت صمت حاکی از سهم چهار تا پنج میلیارد دلاری این رویه از واردات کل کشور است. محمدی‌فرد؛ ادامه داد: حتی در ماجرای بازپس‌گیری منابع ارزی بلوکه ‌شده در کره‌جنوبی، تهدید شرکت‌های ال‌جی و سامسونگ توسط رئیس کل بانک‌مرزی، برای جلوگیری از فروش محصولات آنان در کشور جواب نداد؛ چرا که آنان به راحتی و با استفاده از ته‌لنجی در حال ارسال محصولات خود به ایران هستند. وی درخصوص معایب و مشکلات مصرف‌کنندگان کالاهای وارداتی از طریق ته‌لنجی و سایر استثنائات تجاری اظهار داشت: مصرف‌کنندگان به دلیل غیرقانونی بودن آن کالا از هیچ‌گونه مزایایی نظیر گارانتی و خدمات پس از فروش بهره‌مند نخواهند شد و در صورت خرابی کالا، هیچ نهادی پاسخگوی ضرر و زیان وارد شده به آنان نخواهد بود. این کارشناس اقتصادی، با اشاره به ضرورت افزایش کیفیت محصولات داخلی برای کاهش مصرف کالاهای قاچاق و غیرقانونی، گفت: اگر محصولات داخلی از کیفیت خوبی برخوردار باشند، تمایل به استفاده برندهای خارجی کاهش خواهد یافت و دیدگاه مردم به کالای داخلی نیز تغییر خواهد کرد. محمدی‌فرد؛ با بیان این‌که از استثنائات تجاری باید در جهت کمک به رونق تولید استفاده کرد، گفت: می‌توان از طریق ته‌لنجی، کولبری و سایر رویه‌ها برای واردات مواداولیه تولید استفاده کرده و راه را برای تولیدکنندگان و افزایش اشتغالزایی هموارتر کنیم.

راهکار مقابله با واردات کالا از طریق ته‌لنجی چیست؟

وی طرح‌های عملیاتی گذشته برای کاهش آمار واردات از طریق ته‌لنجی و سایر استثنائات تجاری را نامناسب ارزیابی کرد و افزود: ممنوعیت یکباره این شیوه‌های وارداتی همواره اعتراض مرزنشینان را در بر داشته که نتیجه‌ آن اعطای معافیت‌های وارداتی بیشتر برای جلوگیری از مخاطرات امنیتی و اجتماعی بوده است. محمدی‌فرد؛ ادامه داد: به نظر می‌رسد که برای مدیریت واردات از این طریق باید معافیت‌‌‌‌ها را شفاف نموده و کالاهای وارداتی به کشور ثبت شوند تا پس از بررسی این آمار و به‌کارگیری سیاست‌های تشویقی، به تدریج از میزان این استثنائات تجاری کاسته شود. این کارشناس اقتصادی، در پایان درخصوص راهکارها‌ی پیشنهادی برای کاهش واردات ته‌لنجی، گفت: متأسفانه در حال‌حاضر مدیریت بازار این کالا‌‌‌ها توسط کشور امارات انجام می‌شود و لازم است تا با تدوین سیاست‌های میان‌مدت و بلندمدت، این بازار به جزایر جنوبی کشور خودمان منتقل شود.