افزایش تردد موتورسیکلت‌‌ها چالشی اساسی برای پایتخت

رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران، درخصوص رویکردهای ضروری و کارآمد برای مدیریت وضع ترافیک شهری پایتخت، گفت: برای ساخت و توسعه معابر شهری تهران اگر دیدگاه‌ها مبتنی بر این باشد که ما صرفاً به ساخت معبر بپردازیم و دنبال ایجاد تقاضا باشیم، بدیهی است که این تقاضا به وجود خواهد آمد. به گزارش […]

رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران، درخصوص رویکردهای ضروری و کارآمد برای مدیریت وضع ترافیک شهری پایتخت، گفت: برای ساخت و توسعه معابر شهری تهران اگر دیدگاه‌ها مبتنی بر این باشد که ما صرفاً به ساخت معبر بپردازیم و دنبال ایجاد تقاضا باشیم، بدیهی است که این تقاضا به وجود خواهد آمد. به گزارش میزان، مصطفی زینی‌وند؛ گفت: در کسری از زمان و با فاصله خیلی اندکی از انجام این ساخت‌وساز آن معبر هم اشغال خواهد شد و تردد‌ها به صورتی درخواهد آمد که این معبر دیگر جوابگوی آن بار ترافیکی نخواهد بود. برای همین لازم است تا ما رویکردهایمان را در این زمینه تغییر بدهیم. من تصور می‌کنم رویکردهای ما باید به سمتی هدایت شود که بتوانیم انسان محوری را جایگزین خودرومحوری بکنیم. وی ادامه داد: در واقع این تبعات بسیار منفی و مشکلاتی که در اثر تراکم خودرو‌ها و وسایل‌نقلیه موتوری به وجود آمده را باید با توسعه رویکرد انسان محوری رفع کرد. یک فقره از مشکلات ما به افزایش تردد موتورسیکلت‌‌ها در سطح شهر تهران مربوط می‌شود که خود این مسأله یک چالش اساسی به حساب می‌آید. با توجه به میزان آلودگی‌هایی که موتورسیکلت‌‌ها ایجاد می‌کنند، هرچقدر که فضا را برای این‌‌ها باز کنیم، تردد وسایل‌نقلیه موتوری در سطح شهر و بی‌انضباطی هم به تبع آن افزایش پیدا می‌کند و تخلفات نیز شایع‌تر می‌شود. زینی‌وند؛ همچنین به این نکته اشاره کرد که سالانه ۱۵۰ هزار خودروی جدید به چرخه حمل‌ونقل تهران افزوده می‌شود و در عین حال عرض معابر بزرگراهی هم در بیشتر نقاط جوابگوی حجم بالای خودرو‌ها نیست و به عاملی برای ایجاد راهبندان بدل شده است. براساس یک مطالعه و محاسبه بسیار دقیق و کارشناسی که در این زمینه به انجام رسیده، یک خودرو به صورت میانگین در طول سال ۲۰ هزار کیلومتر مسافت را طی می‌کند. حال اگر میانگین سرعت این خودرو ۴۰ کیلومتر در ساعت باشد، مدت زمان زیادی هم در حالت توقف قرار دارد و آن توقفاتی که در حاشیه معبر اتفاق می‌افتد، باعث اشغال فضای سطح سواره.رو می‌شود و مشکلات دیگری را ایجاد می‌کند. رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران، خاطرنشان کرد: درواقع ما از همین ظرفیت عینی و موجودی که در اختیار داریم به نحو مطلوب نمی‌توانیم استفاده کنیم و آن تخلفاتی که در رابطه با پارک کردن دوبله که در معابر به وجود می‌آید یا موارد دیگری که اتفاق می‌افتد، همه این‌‌ها باعث می‌شود تا با افزایش تعداد وسایل‌نقلیه در شرایطی که سطح معابر هم گنجایش محدودی دارند مشکلات ترافیکی ما تشدید بشود. این مسؤول تأکید کرد: راهکار اصلی مقابله با چنین مشکلاتی این است که ما به سمتی برویم که کاهش مطلوبیت استفاده از وسیله نقلیه شخصی را به دنبال داشته باشند. در واقع سیاستگذاری‌های ما و برنامه‌های ما در حوزه مدیریت شهری باید به نحوی پیش برود که مقوله انسان‌محوری پیش برده شود تا مشکلات این حوزه را بتوانیم برطرف کنیم.