حذف قرعه‌کشی، قیمت خودرو را تک‌نرخی می‌کند؟

دبیر انجمن خودروسازان، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اگر قرعه‌کشی برداشته شود چطور می‌توان خودرو را به دست مصرف‌کننده رساند؟ گفت: قرعه‌کشی یک روش غلطی در صنعت خودرو است و باعث شده چهار میلیون میلیارد تومان پول سرگردان در جامعه وجود داشته باشد. به گزارش باشگاه خبرنگاران‌جوان، احمد نعمت‌بخش؛ بیان کرد: وقتی اختلاف […]

دبیر انجمن خودروسازان، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اگر قرعه‌کشی برداشته شود چطور می‌توان خودرو را به دست مصرف‌کننده رساند؟ گفت: قرعه‌کشی یک روش غلطی در صنعت خودرو است و باعث شده چهار میلیون میلیارد تومان پول سرگردان در جامعه وجود داشته باشد. به گزارش باشگاه خبرنگاران‌جوان، احمد نعمت‌بخش؛ بیان کرد: وقتی اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار ۱۵۰ میلیون تومان است، هر شرایطی برای فروش بگذارند باز هم افرادی هستند که قوانین آن را دور بزنند و به فکر دلالی باشند. برای کاهش این اختلاف قیمت باید خودرو در حاشیه بازار به فروش رود. در دهه۷۰ این مشکل وجود داشت، یعنی اختلاف قیمت زیاد بود و گفتند خودرو در حاشیه بازار به فروش رود که باعث شد قیمت تک‌نرخی شود. دبیر انجمن خودروسازان، گفت: یک شرکت استاندارد بازرسی داریم که خدمات پس از فروش خودرو را رصد می‌کند، یعنی به فردی که خودرو را خریده است بعد از چهار ماه تماس می‌گیرند که از مشکلات خودرو مطلع شوند که ۸۰ درصد آن‌ها می‌گویند خودرو را فروخته‌اند، یعنی نشان می‌دهد در قرعه‌کشی ۸۰ درصد پول‌های سرگردان در بازار است و تنها راه این است که اجازه دهند خودرو در حاشیه بازار به فروش رود. نعمتبخش؛ گفت: باید کمک کرد تا تولید خودرو‌های خودروسازان افزایش یابد و اجازه دهند قطعه‌سازان قطعه به خودروسازان برسانند. یک دستگاه پژوپارس در کارخانه ۱۴۰ میلیون تومان است که در بازار بیش از ۳۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد یعنی بلیط هر کس برنده شود بیش از ارزش خودرویی که خریده به دست می‌آورد و نشان می‌دهد کارخانه ۱۴۰ میلیون تومان روی همان خودرو زیان می‌کند. او تشریح کرد: باید اجازه دهند که خودرو در حاشیه بازار به فروش می‌رود؛ اگر خودرو در بازار ۳۰۰ میلیون تومان است، در کارخانه هم ۳۰۰ میلیون تومان به فروش رود. اینگونه ۸۰ درصد تقاضای کاذب کنار می‌رود. چون تقاضا کم می‌شود هفته‌ای پنج میلیون تومان قیمت خودرو کاهش می‌یابد و ظرف سه ماه خودرو تک‌نرخی می‌شود و همان پژوپارس هم در کارخانه و هم در بازار به ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد. او با تأکید بر اینکه هر کالایی دو نرخی باشد باعث ایجاد رانت و فساد می‌شود، این اختلاف قیمت باعث حجوم مردم می‌شود. امسال به تولید یک میلیون و ۱۰۰ دستگاه خواهیم رسید و اکنون روزبه‌روز توان خودروساز روبه کاهش است. او گفت: اکنون بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو ناقص کف پارکینگ خودروسازان وجود دارد یعنی توان خودروساز روزبه‌روز کم می‌شود و نمی‌توانیم مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت کنیم.