بستر رودخانه‌های مرزی ایران و ترکیه حفظ و تثبیت می‌شود

با توافق نمایندگان ۲ کشور؛ بستر رودخانه‌های مرزی ایران و ترکیه حفظ و تثبیت می‌شود با توافق نمایندگان ایران و ترکیه، بستر و حریم رودخانه‌های مرزی بین ایران و ترکیه در چارچوب قوانین و مقررات مرزی و حقوقی بین دو کشور حفظ و تثبیت می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، در راستای توافقات و پیگیری‌های دیپلماتیک صورت […]

با توافق نمایندگان ۲ کشور؛

بستر رودخانه‌های مرزی ایران و ترکیه حفظ و تثبیت می‌شود

با توافق نمایندگان ایران و ترکیه، بستر و حریم رودخانه‌های مرزی بین ایران و ترکیه در چارچوب قوانین و مقررات مرزی و حقوقی بین دو کشور حفظ و تثبیت می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، در راستای توافقات و پیگیری‌های دیپلماتیک صورت گرفته درخصوص تبعات ساخت دیوار مرزی کشور ترکیه بر مسیر رودخانه‌های مرزی بین دو کشور، نشست مشترک هیأت‌های فنی و مرزی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه به منظور حفظ و تثبیت بستر و حریم رودخانه مرزی برده‌رش‌چای در ارومیه برگزار شد. یاسر رهبردین؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای روز سه‌شنبه (دیروز) در این نشست با اشاره بر ابعاد فنی، حقوقی و مرزی موضوع نشست، گفت: هر دو طرف به دنبال راهکارهایی هستیم که در ضمن تأمین اهداف امنیتی و انتظامی دیوار انسداد مرزی بین دو کشور، با حفظ محیط‌زیست منطقه، شرایط مناسبی نیز برای عبور ایمن و استمرار جریان آب در بستر رودخانه برده‌رش براساس حدود مرزی توافق شده ایجاد شود. یاسر رهبردین؛ با اشاره به لزوم همکاری ایران و ترکیه در لایروبی مسیر رودخانه مرزی نازلوی ارومیه، گفت: این امر می‌تواند در ارتقای ظرفیت منابع آبی غرب این شهرستان بسیار مؤثر باشد. وی بیان داشت: این رودخانه آورد قابل‌توجه ۱۳۷ میلیون مترمکعبی دارد که می‌تواند در توسعه کشاورزی منطقه و ارتقای معیشت این حوزه به ویژه در بین خانواده‌های مرزنشین مؤثر باشد. رهبردین؛ با بیان اینکه در مسیرهایی از این رودخانه، عرض آن به علت ریزش خاک و رسوبات به شدت کاهش یافته که بهبود این وضعیت نیازمند همکاری مدیران آبی دو طرف مرز ایران و ترکیه است، افزود: طی سال‌های گذشته لایروبی‌هایی نیز توسط ترکیه و هم ایران برای بهبود وضعیت آورد رودخانه نازلو (برده‌رش) انجام شده ولی باید کاری اساسی برای بهبود طولانی مدت این وضعیت صورت گیرد. رهبردین؛ با اشاره به آغاز بارش‌های پاییزی و زمستانی طی روزهای آتی در شمال غرب کشور، بیان کرد: برای جلوگیری از مشکلات ناشی از این بارش‌‌ها در نوار مرزی، لایروبی سریع این رودخانه ضروری است. وی درخصوص دریاچه مارمیشو نیز، گفت: این دریاچه به علت آورد کم رودخانه نازلو و همچنین رسوبات زیاد ایجاد شده، با مشکل جدی مواجه است که این امر می‌تواند روی گردشگری منطقه تأثیر بگذارد که امیدواریم با همراهی دو طرف ایران و ترکیه، این مشکل نیز رفع شود. مسؤول هیأت ایرانی، در این جلسه نیز با اشاره به لزوم توجه به ظرفیت‌های مرزی، گفت: همکاری ایران و ترکیه در توسعه منطقه مرزی نازلو بسیار مؤثر است و بیش‌ترین منفعت این همکاری به مرزنشینان اختصاص دارد و رضایت‌مندی بیشتر مردم این بخش مرزی را می‌تواند موجب شود.

مذاکرات برای بهبود وضعیت روخانه نازلو ضروری است

مسؤول هیأت ترکیه‌ای، نیز در این نشست با اشاره به اینکه همکاری‌های مرزی دو طرف در حوزه آب ادامه‌دار است، گفت: مذاکره تیم‌های کارشناسی برای چگونگی بهبود وضعیت رودخانه نازلو (برده‌رش) صورت می‌گیرد که این امر بسیار حائزاهمیت است. هاکان اوزدمیر؛ افزود: کشور ما برای جلوگیری از بروز مشکل در این منطقه تلاش می‌کند و نمی‌خواهیم محل گردشگری مردم ارومیه از بین برود. رودخانه نازلو که در کشور ترکیه به نام «برده رش» یاد می‌شود، از کشور همسایه سرچشمه می‌گیرد و پس از ورود به ایران، در قالب رود نازلو پس از گذشت از دشت‌های مختلف به دریاچه ارومیه می‌ریزد.