ممنوعیت تردد تاکسی‌های کاربراتوری در شهرهای آلوده از ۱۴۰۱

مدیرعامل اتحادیه سازمان حمل‌ونقل همگانی کشور، در تشریح روند تأثیر معاینه فنی در آلودگی هوا به ویژه در فصول سرد سال و همچنین نقش معاینه فنی در ایمنی خودرو و سلامت شهروندان، گفت: به‌رغم سرمایه‌گذاری گسترده و آماده بودن زیرساخت‌های فنی، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از ظرفیت بزرگ معاینه فنی خودرویی کشور به نحو شایسته‌ای در […]

مدیرعامل اتحادیه سازمان حمل‌ونقل همگانی کشور، در تشریح روند تأثیر معاینه فنی در آلودگی هوا به ویژه در فصول سرد سال و همچنین نقش معاینه فنی در ایمنی خودرو و سلامت شهروندان، گفت: به‌رغم سرمایه‌گذاری گسترده و آماده بودن زیرساخت‌های فنی، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از ظرفیت بزرگ معاینه فنی خودرویی کشور به نحو شایسته‌ای در راستای کاهش آلودگی هوا، بهینه‌سازی مصرف سوخت، بهبود عملکرد خودرویی و ایمنی تردد در کشور استفاده نمی‌شود. به گزارش ایسنا عبدا… متولی؛  افزود: ملاک عمل فرسودگی خودرو‌ها براساس معاینه فنی است. در گذشته ملاک فرسودگی خودرو‌ها تعیین سن خودرو بود، به عنوان نمونه یک خودرو پس از رسیدن به یک سن مشخص فرسوده محسوب می‌شد و پس از آن حق تردد از آن سلب و اسقاط می‌گردید اما به جهت اینکه امکان حق سلب مالکیت از افراد براساس قانون وجود ندارد دیوان عدالت اداری کشور این مسأله را مغایر با قانون تشخیص داد و هم‌اکنون ملاک فرسودگی خودرو؛ سن خودرو نیست بلکه ملاک تأیید سلامت خودرو از طریق انجام آزمون‌های دوره‌ای معاینه فنی براساس سن مرز فرسودگی خودرو است. وی ادامه داد: جهت راه‌اندازی هر مرکز معاینه فنی چند میلیارد تومان هزینه می‌شود و چند ماه تا یکسال هم به منظور آموزش کارکنان متخصص و کارشناسان مربوطه زمان نیاز است اما به رغم وجود این بستر ارزشمند از حدود ۳۶ میلیون خودروی کشور (۲۴ میلیون خودرو سبک و سنگین، ۱۲ میلیون موتورسیکلت) تنها حدود۹ میلیون خودرو سبک و سنگین و ۶۶ دستگاه موتور سیکلت در سال ۱۳۹۹ و در شش ماه سال ۱۴۰۰ تعداد چهار میلیون و ۵۰۰ دستگاه خودرو سبک و سنگین و ۱۸۱ دستگاه موتور سیکلت از خدمات معاینه فنی استفاده کرده‌اند که این مسأله به دلیل عدم رعایت قانون هوای پاک از جانب برخی ارگان‌های مسؤول بر الزام شهروندان از خدمات معاینه فنی است. وی با اشاره به اینکه در جدول ذیل تبصره۲ آیین‌نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک سن مرز فرسودگی انواع خودروهای سبک و سنگین مشخص شده است، افزود: سن مرز فرسودگی براساس تعریفی که درماده یک آیین‌نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک از آن به عمل آمده سنی است که وسایل‌نقلیه به علت طول عمر و میزان کارکرد دچار افت عملکردی و ایمنی شده و نیازمند تعمیرات و نگهداری بیشتر می‌باشند و بدیهی است تردد اینگونه خودرو‌ها مشروط به دفعات بیشتر معاینه فنی براساس جدول ذیل ماده۳ آیین‌نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک خواهد بود. متولی؛ در ادامه با تأکید بر اجرای قانون هوای پاک توسط ارگان‌های ذی‌ربط، گفت: اعمال کد جریمه توسط دوربین‌های بین جاده‌ای براساس تأکید صریح ماده۷ آیین‌نامه اجرایی ماده۸ قانون هوای پاک مبنی بر وظایف نیروی انتظامی و وزارت راه‌وشهرسازی برای فراهم آوردن زیر ساخت‌های قانونی تحقق این ماده قانونی از مهم‌‌ترین مواردی است که می‌تواند در ترغیب شهروندان به اخذ دریافت گواهی معاینه فنی و بهبود عملکرد خودرویی و در نتیجه بهبود کیفیت هوای کلانشهر‌ها بسیار مؤثر باشد. مدیرعامل اتحادیه سازمان حمل‌ونقل همگانی کشور، افزود: براساس تبصره۲ ماده۲ آیین‌نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک از سال ۱۴۰۱ تردد موتورسیکلت‌‌ها و تاکسی‌های با سامانه سوخت‌رسانی کاربراتوری در شهرهای دارای اولویت آلایندگی ممنوع می‌باشد و این مسأله‌ای است که متأسفانه برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی مناسبی درخصوص آن صورت نگرفته و بستر آن فراهم نشده است. وی تأکید کرد: با توجه به رصد آنلاین و شبانه‌روزی مراکز معاینه فنی و همچنین ایجاد قابلیت استعلام آنلاین اصالت گواهی معاینه فنی؛ از طریق سامانه ملی سیمفا؛ تخلفات مراکز معاینه فنی به حداقل رسیده است. متولی؛ در همین راستا با تأکید بر بازدیدهای سرزده و نظارت مستمر بر مراکز معاینه فنی از برخورد جدی و بدون مماشات با هرگونه تخلفی در مراکز معاینه فنی خبر داد و گفت: خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده امکان بروز تخلفات در مراکز معاینه فنی به حداقل رسیده است؛ اما با این همه هرگونه تخلفی به سرعت به دستگاه قضایی ارجاع می‌شود و در این ارتباط به همکاری مضاعف ارگان‌های مسؤول (پلیس راهور و سازمان محیطزیست) نیازمند هستیم. همچنین سیدجعفر تشکری‌هاشمی؛ در مورد استفاده تاکسی و خودروهای پرمسافر از خطوط بی‌آر تی برای کنترل ترافیک، گفت: خطوط اتوبوس‌های تندور، ایزوله هستند و دسترسی به محل تقاضای تاکسی و خودرو‌ها ندارند. وی با بیان اینکه تاکسی‌‌ها می‌توانند در هر محلی مسافر خود را سوار یا پیاده کنند در حالی که خطوط اتوبوس تندور با موانعی جداسازی شده و جز در ایستگاه‌های تعیین شده امکان توقف وجود ندارد، افزود: پس عملاً شرایط ورود و تردد تاکسی‌ها و خودروهای پر مسافر از داخل خطوط بی.‌آر.تی فراهم نیست و این ورود می‌تواند موجب کاهش ایمنی و افزایش تصادفات شود. رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران، با اشاره به ازدحام جمعیت در برخی خطوط اتوبوس تندرو، گفت: در خطوط بی‌آر‌تی به‌خصوص خط انقلاب یا تجریش به قدری تعداد ناوگان برای سرویسدهی بالا است که وجود هرگونه وسیله نقلیه در خط ویژه می‌تواند موجب اختلال و کاهش ایمنی شود. وی با بیان اینکه استفاده تاکسی و خودروهای پرمسافر از خطوط ویژه بی‌آرتی در یک مقطعی مطرح شد اما نیازمند کار تخصصی است، گفت: اگر معاونت حمل‌ونقل به این جمع بندی برسد و لایحه‌ای را تقدیم شورای شهر کند حتماً آن را بررسی کرده و نظر تخصصی خود را اعلام می‌کنیم؛ اما مسأله‌ای هنوز در این خصوص مطرح نشده است.