یک کارشناس رسانه، درباره جایگاه و آینده تلویزیونهای اینترنتی در کشور، مطرح کرد: این تلویزیونها در آیندهای نزدیک طیف وسیعی از مخاطب را با خود همراه میسازد و ما باید در این زمینه برای نیازهای مخاطب ارزش و احترام قائل باشیم. به گزارش ایسنا، افزایش تلویزیونهای اینترنتی باعث شده تا با قالب جدیدی از رسانهها […]
یک کارشناس رسانه، درباره جایگاه و آینده تلویزیونهای اینترنتی در کشور، مطرح کرد: این تلویزیونها در آیندهای نزدیک طیف وسیعی از مخاطب را با خود همراه میسازد و ما باید در این زمینه برای نیازهای مخاطب ارزش و احترام قائل باشیم. به گزارش ایسنا، افزایش تلویزیونهای اینترنتی باعث شده تا با قالب جدیدی از رسانهها در کشور روبهرو شویم. تلویزیونهایی که با موضوعات خاص خود سعی کردهاند برای هر نوع سلایقی برنامهسازی کنند و نیازهای مخاطبانشان را پاسخ دهند. در کنار نیازسنجی، قابلیت تعاملی که در این رسانهها نهفته است باعث شده تا مخاطب دیگر نقش منفعل نداشته باشد، بلکه با رسانهها همسو شود و نظرات خود را برای پیشبرد آنها بیان کند. از اینرو نیاز به رسانههای جدید و به ویژه شبکههای اجتماعی در روزگار فعلی بیش از هر چیز در زندگی ما احساس میشود. درواقع اهمیت این موضوع وقتی بیشتر میشود که در یک نظرسنجی معتبر توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران اعلام شد که تقریباً ۷۰ درصد مردم اولین کاری که بعد از بیدار شدن از خواب انجام میدهند، چک کردن شبکههای اجتماعی و پیگیری آخرین تحولات روز جامعه از طریق اینترنت است. پیرو همین موضوع سامان مرادحسینی، کارشناس رسانه، کارگردان، تهیهکننده و مدیر تلویزیون اینترنتی روستایی کشور (روستا تیوی) در زمینه ظهور تلویزیونهای اینترنتی و جایگاه آینده آنها در کشور توضیحاتی ارائه داد.
میزان استقبال مردم چقدر است؟
مراد حسینی؛ در پاسخ به اینکه آینده تلویزیونهای اینترنتی و میزان استقبال مردم از آنها چطور است؟ گفت: فکر میکنم در آینده نزدیک شاهد انقلاب Vodها باشیم و با توجه به قابلیت تعاملی بودن این تلویزیونها و اینکه مردم خودشان دوست دارند انتخاب کنند که چه چیزی ببینند، نه اینکه برای آنها انتخاب کنند، این تلویزیونها در آیندهای نزدیک طیف وسیعی از مخاطب را با خود همراه میسازد. به نظرم در روزگار فعلی و گسترش فناوری، دوره انتخاب کردن محتوا و نمایش آن توسط دیگران گذشته است، بلکه باید برای نیازهای مخاطب احترام و ارزش قائل شد. این کارشناس رسانه، اظهار کرد: بدون شک راهاندازی تلویزیونهای اینترنتی که از عمر آنها کمتر از یک دهه میگذرد، حرکتی در جهت عصر ارتباطات است اما ایرادی که در میان مردم و مسؤولان نسبت به تلویزیونهای اینترنتی وجود دارد این است که این رسانه را فقط مختص فیلم و سریال میدانند؛ در حالیکه ما تلویزیونهای اینترنتی بسیاری داریم که به صورت تخصصی و موضوعی کار میکنند و در کار خود نیز موفق هستند. وی سپس درباره این موضوع که چرا به سراغ راهاندازی تلویزیون اینترنتی با موضوع روستا رفتید؟ پاسخ داد: باید بگویم که خلأ توجه به جامعه روستایی به عنوان قشر مولد جامعه در میان رسانهها به شدت وجود داشت و با توجه به بیانات مقاممعظمرهبری درخصوص توجه به روستاها، به سراغ برنامهسازی و تولید اخبار برای این طیف وسیع جامعه که تقریباً جمعیتی بالغ بر ۲۵ میلیون نفر را در بر میگیرند، رفتیم. مراد حسینی؛ تأکید کرد: حتی اوایل و زمانی که برای راهاندازی این رسانه اقدام کردیم، خیلیها میگفتند که چرا به سراغ راهاندازی شبکهای با موضوعات اقتصادی و پُرسود نمیرویم، ولی این صحبتها ذرهای ما را از رسالت خدمت به روستاییان مأیوس نکرد و مصمم شدیم تا در نبود رسانهای تخصصی برای روستاییان پا در این صحنه بگذاریم.
لزوم تغییر نگاه برخی مسؤولان و مردم
این فعال رسانه، همچنین خواستار تغییر نگاه برخی مسؤولان و مردم که روستاها را مساوی با نقاط محروم کشور در نظر میگیرند، شد و خاطرنشان کرد: در روستا امید و زندگی جریان دارد و اینکه ما گاه در عنوانهای برخی سازمانها، روستا را با نقطه محروم تعریف کردیم، از اساس اشتباه است، بلکه روستاها جایی هستند که ویژگیهای مثبت زیادی دارد که خیلی از ما برای این که حالمان خوب شود آخر هفتهها را در آن جا سپری میکنیم. این تهیهکننده و کارگردان سپس به نبود رسانهای تخصصی برای مطرح شدن مشکلات بسیار روستاییان اشاره کرد و در همین زمینه توضیح داد: در مدت نزدیک به یک سالی که از راهاندازی روستا تیوی میگذرد، مشکلات بسیاری از جانب روستاییان مطرح شد که خیلی از آنها با کمتر از ۵۰ میلیون تومان حل میشد ولی از آن جایی که رسانهای تخصصی برای بیان این موارد وجود نداشت، خیلی از آنها به فراموشی سپرده شد. وی ادامه داد: از طرفی خیلی از مشکلات روستاییان در بروکراسیهای اداری که وجود دارد، گاهی خیلی کند پیش میروند ولی وقتی میبینیم گروههای جهادی پا به میدان میگذارند و برای حل آن مشکل عملیاتی عمل میکنند، خیلی سریع آن مشکل حل و گره از کار روستاییان باز میشود. مدیر روستا تیوی، یادآور شد: روستاییان کشور نزدیک به دو دهه است که علاوه بر حوزههای کشاورزی و دامپروری، در حوزههای بومگردی ایجاد کسبوکارهای نوین و… فعالیتهای بسیاری را راه اندختهاند که این فعالیتها نیاز به معرفی دارد و ما سعی کردیم تا در این شبکه پلی برای معرفی این توانمندیها در روستاها به مردم کشورمان باشیم. مراد حسینی؛ در پایان صحبتهایش خاطرنشان کرد: امیدواریم با حمایتهای مسؤولان ارشاد و سازمان صداوسیما، شاهد تولید فیلم و سریالهای روستایی مانند «پس از باران»، «گل پامچال»، «دنیای شیرین دریا» و… که رنگ و بوی روستایی دارند، در شبکه تخصصی روستا تیوی باشیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.