افزایش ۵ برابر مصرف اینترنت اصفهان طی ۲ سال گذشته

مدیر مخابرات منطقه اصفهان، با بیان اینکه هزینه‌های مخابرات طی ۱۰ سال گذشته ۲۰ برابر افزایش یافته است، گفت: در برنامه هفتم توسعه افزایش سرعت اینترنت باید به ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه افزایش یابد که این مهم تنها در بستر فیبرنوری مهیا خواهد شد. به گزارش ایسنا، اسماعیل قربانی؛ در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: تا […]

مدیر مخابرات منطقه اصفهان، با بیان اینکه هزینه‌های مخابرات طی ۱۰ سال گذشته ۲۰ برابر افزایش یافته است، گفت: در برنامه هفتم توسعه افزایش سرعت اینترنت باید به ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه افزایش یابد که این مهم تنها در بستر فیبرنوری مهیا خواهد شد. به گزارش ایسنا، اسماعیل قربانی؛ در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: تا قبل از سال ۷۲ مخابرات تنها ارائه خدمات تلفن ثابت بود، اما بعد از آن با ایجاد شبکه‌های ارتباط سیار خدمات این شرکت توسعه یافت. وی با بیان اینکه در حال‌حاضر حوزه ارتباطات مبتنی بر فرد توسعه و اینترنت در تمام سطوح گسترش یافته است، تأکید کرد: امروز وابستگی جامعه به مخابرات بیشتر شده و حتی یک روز بدون اینترنت و مخابرات امکان‌پذیر نیست. مدیر مخابرات منطقه اصفهان، افزود: از سال ۸۸ به این طرف خصوصی شدن مخابرات صورت گرفت و ۵۱ درصد سهم این شرکت به بخش‌خصوصی واگذار شد، در این فضا انتظارات از یک شرکت خصوصی بیشتر و جامع‌تر نسبت به ساختار دولتی است. وی گفت: اگرچه مخابرات خصوصی شده، اما یک وظیفه مهم بر عهده این شرکت است، باید توجه داشت که بستر ارتباطی چه برای مردم و چه برای سایر اپراتور‌ها بدون استفاده از زیرساخت‌ها و خدمات پایه‌ای مخابرات امکان‌پذیر نیست. قربانی؛ یادآور شد: از سال ۹۵ شرکت‌های مخابراتی استانی حذف و مخابرات ایران به صورت متمرکز با ۳۱ منطقه مخابراتی شکل گرفت. وی با اشاره به روند و فرآیند توسعه کُند مخابرات طی سال‌های گذشته، گفت: در هر فعالیت اقتصادی و تجارتی، اگر درآمد و هزینه‌ها تعادل نداشته نباشد، ابتدا توسعه متوقف و در یک بازه‌زمانی، احتمال حذف آن فعالیت وجود دارد. وی تأکید کرد: تعرفه‌های مخابراتی همچون تلفن ثابت و اینترنت طی سال‌های گذشته نه‌تنها افزایش نداشته بلکه کاهش داشته است، به نوعی که امروز هزینه یک دقیقه مکالمه داخل استان ۴۵ ریال است و هزار دقیقه مکالمه تلفن ثابت به ثابت در استان ۴۵۰۰ تومان می‌شود که این عدد جوابگوی هزینه‌های مخابرات نیست. مدیر مخابرات منطقه اصفهان، تصریح کرد: مخابرات وظیفه دارد در راستای حفظ و توسعه خدمات مخابرات تلاش کند، اما به دلیل اینکه از بودجه دولت استفاده نمی‌کنیم و متکی بر درآمدهای داخل سازمان هستیم، درآمد باید به‌گونه‌ای باشد که فعالیت جاری و توسعه‌ای شرکت را تضمین کند. وی با بیان اینکه امروز انتظار همه مردم از مخابرات تلفن ثابت نیست بلکه آن‌ها نیازمند یک سرویس اینترنت پرسرعت برای انجام فعالیت‌های آموزشی، اقتصادی و… هستند، تأکید کرد: امروز مخابرات به پیشران، تسهیل‌گر، ظرفیت مدیریت کننده سازمان‌های مختلف و بستر کسب‌وکار برای سایر فعالیت‌های جامعه تبدیل شده است. قربانی گفت: تقاضای مردم از مخابرات موجب شده که نیازهای آن‌ها را متناسب با فعالیت شان توسعه دهیم، اما توسعه فعالیت‌ها در حوزه همراه نیست بلکه باید در حوزه زیرساخت‌ها نیز صورت گیرد، به عنوان نمونه مخابرات به دلیل نبود سرمایه کافی نتوانسته سوییچ‌های خود را که ۲۵ سال پیش وارد گردونه مخابرات شده را، حذف کند. وی با بیان اینکه اگر مبنای هزینه‌ها براساس نرخ ارز باشد، هزینه‌های مخابرات طی ۱۰ سال گذشته ۲۰ برابر افزایش یافته است، تأکید کرد: با بازنگری در طرح‌های مخابراتی می‌توان شاهد نقدینگی بیشتر برای طرح‌های توسعه‌ای مخابراتی باشیم. مدیر مخابرات منطقه اصفهان در ادامه، با اشاره به اینکه در استان اصفهان سه میلیون شماره تلفن ثابت وجود دارد، گفت: از این تعداد دو میلیون و ۵۰۰ هزار تلفن ثابت مشغول به کار است که حدود ۵۰۰ هزار تلفن ثابت برای شرکت مخابرات کارکرد ماهیانه ندارد. وی افزود: ضریب نفوذ تلفن ثابت در استان ۴۶٫۳۳ و ضریب نفوذ بر خانوار ۱۲۱ است، همچنین میانگین رفع خرابی تلفن ثابت در استان سه ساعت و ۱۸ دقیقه است. قربانی؛ گفت: حوزه دیتا طی ۱۰ سال گذشته به سمت توسعه رفته است که طی دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا شاهد افزایش پنج برابری مصرف اینترنت در استان بوده‌ایم که متناسب بر آن ظرفیت اینترنت در استان افزایش یافته است. وی تأکید کرد: با پیگیری‌های چند ماه گذشته ۴۰ گیگابیت سرعت اینترنت استان افزایش یافت. وی گفت: تعداد پورت هایADSL استان ۹۳۳ هزار پورت است که ۷۲۱ هزار مورد آن مشغول به فعالیت است، همچنین۹۶۰۰ پورت VDSL در استان فعال است.