دولت در کنترل نقدینگی موفق نبود

یک کارشناس اقتصادی دولت در کنترل نقدینگی موفق نبود هوشنگ‌خستویی گفت: واقعاً نقدینگی موجود در ایران در چه بخشی از اقتصاد ایران قفل شده و چرا در بازار تولید جریان ندارد؟ این کارشناس اقتصادی درباره برنامه‌های دولت یازدهم در ۳ سال گذشته به سایت تراز، گفت: در طول این ۳ سال دولت در تصمیمات و […]

یک کارشناس اقتصادی

دولت در کنترل نقدینگی موفق نبود

هوشنگ‌خستویی گفت: واقعاً نقدینگی موجود در ایران در چه بخشی از اقتصاد ایران قفل شده و چرا در بازار تولید جریان ندارد؟

این کارشناس اقتصادی درباره برنامه‌های دولت یازدهم در ۳ سال گذشته به سایت تراز، گفت: در طول این ۳ سال دولت در تصمیمات و برنامه‌های خود بسیار سرگشته بوده، به‌طوری که گویا خود دولت نیز نمی‌داند قصد انجام چه کاری را دارد.

وی با اشاره به بی‌برنامه بودن دولت در ۱۱۰۰ روز گذشته، افزود: ما در ابتدای کار باید به ارجحیت‌ها و ضرورت‌های اقتصاد کشور واقف باشیم یعنی بدانیم ارجحیت ما در تولید صنعتی یا توجه به صنایع کوچک است.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر افزایش افسارگسیخته نقدینگی در دولت یازدهم، خاطرنشان ‌کرد: موضوع قابل تأمل این است که چگونه ممکن است اقتصادی مانند ایران که نسبت نقدینگی به GDP آن بیش از عدد یک است دارای کمبود نقدینگی بوده اما اقتصاد جمهوری آذربایجان با نسبت۰٫۷کمبود نقدینگی نداشته باشد.

وی اظهار کرد: واقعاً نقدینگی موجود در ایران در چه بخشی از اقتصاد ایران قفل شده و چرا در بازار تولید جریان ندارد؟

خستویی درباره اقدامات دولت در این زمینه، گفت: اگرچه دولت سعی کرده است نقدینگی موجود در بازار را کنترل کند اما باید پذیرفت در این زمینه به هیچ وجه موفق نبوده است.

این کارشناس اقتصادی درباره کمبود پول و نقدینگی در اقتصاد ایران تصریح ‌کرد: امروز اقتصاد ایران از کمبود پول رنج نمی‌برد، بلکه پول به اندازه کافی وجود دارد اما این پول در چرخه اقتصادی جریان ندارد.

وی با هشدار نسبت به هجوم یک‌باره این نقدینگی به اقتصاد ایران افزود: هر آن ممکن است این نقدینگی مانند یک سونامی یا دریا لرزه وارد اقتصاد ایران شده و خارج شود.

خستویی ضمن انتقاد از عملکرد دولت در انضباط مالی تصریح ‌کرد: اگر بخواهم در موضوع انضباط مالی به دولت نمره دهم باید اذعان داشت نمره دولت در بی‌انضباطی مالی ۲۰ است.

 

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه درباره استفاده دولت از مزایای احتمالی برجام خاطرنشان‌ کرد: با این‌که برجام را تنها اقدام مثبت دولت در ۳ سال گذشته می‌دانم، اما باید اذعان داشت دولت تا به امروز نتوانسته از برجام استفاده مناسبی کند.