اطلاعیه بیمه‌مرکزی درخصوص مباحث اخیر سوئیچ بیمه

بیمه‌مرکزی با انتشار اطلاعیه‌ای درخصوص مباحث اخیر درباره پروژه سوئیچ نهاد ناظر به نگرانی‌های اهالی صنعت بیمه پاسخ داد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از بیمه‌مرکزی، این اطلاعیه به دنبال واکنش فعالان صنعت بیمه و بعد از بیانیه رسمی انجمن فین‌تک در اعتراض به اجرای پروژه سوئیچ بیمه‌مرکزی و انحصار آن به شرکتی خصوصی از […]

بیمه‌مرکزی با انتشار اطلاعیه‌ای درخصوص مباحث اخیر درباره پروژه سوئیچ نهاد ناظر به نگرانی‌های اهالی صنعت بیمه پاسخ داد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از بیمه‌مرکزی، این اطلاعیه به دنبال واکنش فعالان صنعت بیمه و بعد از بیانیه رسمی انجمن فین‌تک در اعتراض به اجرای پروژه سوئیچ بیمه‌مرکزی و انحصار آن به شرکتی خصوصی از زیرمجموعه سنحاب منتشر شده است. در این اطلاعیه آمده است:‌ «بیمه‌مرکزی همواره از فعالیت‌های دانش‌بنیان، فناورانه و نوآورانه که سبب ارتقای کارایی فرآیندهای بیمه‌گری، تسهیل خدمات‌رسانی به مردم، کاهش هزینه‌ها و گشودن مسیرها و چشم‌اندازهای نو پیش روی صنعت بیمه باشد حمایت نموده و در آینده نیز حمایت خواهد کرد. در همین راستا به منظور نظارت بر فرآیند تعامل میان بیمه‌گران، بیمه‌گذاران و کارگزاران و تأمین صحت، شفافیت و امنیت اطلاعاتی که میان آنها مبادله خواهد شد و همچنین پایش حقوق بیمه‌گذاران، ایجاد سوئیچ بیمه براساس ماده ۵۱ آیین‌نامه کارگزاری بیمه و دستورالعمل مربوط در دستور کار بیمه‌مرکزی قرار گرفت.» براساس ماده ۵۱ آیین‌نامه کارگزاری بیمه و دستورالعمل آن، از تاریخی که بیمه‌مرکزی تعیین خواهد کرد تبادل اطلاعات کارگزاران برخط با بیمه‌مرکزی، مؤسسات بیمه و نمایندگان آنها صرفاً از طریق سوئیچ بیمه انجام می‌شود و مسؤولیت طراحی و اداره سوئیچ بیمه برعهده بیمه‌مرکزی است که خدمات زیر را ارائه می‌دهد:

۱) دریافت APIهای استعلام نرخ و شرایط بیمه‌نامه، فرآیند صدور بیمه‌نامه و دریافت و واریز حق بیمه به حساب مؤسسه بیمه از نرم‌افزار بیمه‌گری مؤسسات بیمه.

۲) دریافت APIهای استعلام اطلاعات پایه و سوابق بیمه‌ای مورد بیمه، اطلاعات فردی/حقوقی بر مبنای کدملی/شناسه ملی متقاضی خدمات بیمه‌ای، اطلاعات پایه خودروها و… از سامانه سنهاب بیمه‌مرکزی. بنابراین آنچه در ارتباط با سوئیچ بیمه اتفاق افتاده آن است که بیمه‌مرکزی صرفاً به وظیفه قانونی خود عمل کرده و هیچ‌گونه قصد انتفاع از سوئیچ بیمه در میان نیست و ایجاد انحصار برای شرکتی خاص و نظایر آن موضوعیت ندارد و مطرح نیست. اهل فن و دست‌اندرکاران صنعت بیمه می‌دانند که سوئیچ بیمه صرفاً نقش ‌هاب را دارد و محلی برای تمرکز اطلاعات نیست و صرفاً تسهیل‌کننده و برقرارکننده ارتباط بین ذی‌نفعان گوناگون فرآیندهای توزیع برخط بیمه است. همچنین سوئیچ بیمه امکان ارائه سایر خدمات و تسهیلات به کارگزاران، مؤسسات بیمه و نمایندگان آنها و ایجاد امکان نظارت‌های هوشمند از سوی نهاد ناظر بر فعالیت‌های صدور و توزیع بیمه را فراهم می‌کند.‌» از آنجا که سوئیچ بیمه از یک طرف به شرکت‌های بیمه متصل است و از طرفی به سامانه سنهاب بیمه‌مرکزی، لذا طراحی و پیاده‌سازی و نگهداری آن باید از طریق شرکت‌های مورد تأیید و اعتماد بیمه‌مرکزی که برای تضمین پایداری ارائه خدمات تحت کنترل این نهاد هم باشند انجام شود. هدف قانون‌گذار و بیمه‌مرکزی از سوئیچ بیمه، ایجاد سازوکار نظارت هوشمند بر فضای کسب‌وکار فناورانه بیمه‌ای، ایجاد بستر تبادل اطلاعات و شکل‌دهی به اکوسیستم دیجیتال صنعت بیمه و در دسترس قرار دادن سرویس‌های سودمند و ارزش افزوده برای المان‌های اکوسیستم و فراهم نمودن شرایط برای تحقق Open Insurance است. سوئیچ بیمه، سرویس‌های پایه مورد نیاز فعالان صنعت بیمه را از بانک‌های اطلاعاتی مهم کشور که در اختیار سازمان‌ها و صنایع بیرون از صنعت بیمه است و همچنین اطلاعات درون صنعت بیمه و شرکت‌های بیمه تأمین و به سادگی و سهولت در اختیار کسب‌وکارهای الکترونیک و کارگزاران برخط و شرکت‌های بیمه فناور قرار می‌دهد و ارتباط بین شرکت‌های بیمه و شرکت‌های کارگزاری برخط و بیمه فناور را میسر می‌سازد. صدور و ارائه خدمات بیمه‌‌ای، نیازمند استعلام‌های متعدد از بانک‌­های اطلاعاتی مختلف است که توسط سوئیچ بیمه به‌طور متمرکز و یکجا در دسترس خواهد بود.» این سوئیچ وظیفه‌ای برای تجمیع اطلاعات به‌خصوص تراکنش‌های مالی ندارد و عملیات مقایسه‌گری انجام نخواهد داد و تسهیل‌کننده و برقرارکننده ارتباط بین کارگزاران و شرکت‌های بیمه بوده و موانع اساسی موجود بر سر راه عملیات شرکت‌های دانش‌بنیان و فناورمحور را رفع می‌کند و موجب شفاف سازی فرایند ارتباط بین بیمه‌گزاران و شرکت‌های بیمه خواهد شد. بنابراین تأکید می‌نماید، کسب‌وکارهای آنلاین نگران فعالیت و عملکرد سوئیچ بیمه نباشند زیرا نه‌تنها انحصاری در خدمات آنلاین ایجاد نمی‌شود، بلکه سرویس‌های این سوئیچ رایگان و یا با کمترین هزینه در اختیار ذی‌نفعان قرار خواهد گرفت.» روابط‌عمومی بیمه‌مرکزی در پایان از تشکل‌ها و ذی‌نفعان مختلف خواسته است «به پیش‌داوری‌ها و اطلاعات و اخبار ناقص توجهی نداشته و به آن دامن نزنند تا فضای کسب‌وکار صنعت بیمه به دور از تنش و با آرامش روند روبه رشد خود را طی کرده و در خدمت مردم عزیز ایران باشد.»