رشد ۱۲ هزار واحدی بورس در نخستین روز معاملاتی مردادماه

شاخص کل در بازار بورس دیروز(دوشنبه) ۱۲هزار و ۱۱۳ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ٣۲۳ هزار واحد رسید. به گزارش ایرنا، برپایه معاملات، در این روز بیش از شش میلیارد و ۶۰۴ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۵ هزار و ۵۷۸ میلیارد ریال دادوستد […]

شاخص کل در بازار بورس دیروز(دوشنبه) ۱۲هزار و ۱۱۳ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ٣۲۳ هزار واحد رسید. به گزارش ایرنا، برپایه معاملات، در این روز بیش از شش میلیارد و ۶۰۴ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۵ هزار و ۵۷۸ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با یک هزار و سه واحد افزایش به ٤٠۴ هزار و ۷۷ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۶۳۶ واحد رشد به ۲۵۶ هزار و ۲۷۶ واحد رسید. شاخص بازار اول ۱۷ هزار و ۱۹۸ واحد افزایش و شاخص بازار دوم یک هزار و ۹۴۰ واحد کاهش داشت. علاوه بر این در بین همه نمادها، نماد معدنی و صنعتی گل‌گهر (کگل) با دو هزار و ۱۶۰ واحد، فولادمبارکه اصفهان (فولاد) با دو هزار و ۱۵۸ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با یک هزار و ۵۸۰ واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید (وامید) با یک هزار و ۲۱۴ واحد، توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با یک هزار و ۱۷۵ واحد، پتروشیمی‌پردیس (شپدیس) با ۸۷۳ واحد، فولاد خوزستان (فخوز) با ۸۳۴ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با ۵۸۹ واحد گسترش نفت‌وگاز پارسیان (پارسان) با ۳۳۸ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل شرکت سرمایه‌گذاری سهام‌عدالت استان خراسان‌رضوی (وسرضوی) با ۲۵۷ واحد، سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی (شستا) با ۲۴۴ واحد، نفت و گاز پتروشیمی‌تأمین (تاپیکو) با ۲۴۰ واحد، فولادکاوه جنوب کیش (کاوه) با ۲۲۴ واحد، فروشگاه‌های زتجیره‌ای افق کوروش (افق) با ۲۰۹ واحد، خدمات انفورماتیک (رانفور) با ۱۹۲ واحد، بانک پارسیان (وپارس) با ۱۴۹ واحد و گروه دارویی برکت (برکت) با ۱۴۹ واحد تأثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش، نماد سپید ماکیان (سپید)،‌ لیزینگ کارآفرین (ولکار)، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی (شستا)، گروه دارویی برکت (برکت)، گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری (ومدیر)، باما (کاما) و فرآوری معدنی اپال کانی پارس (اپال) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه شیمیایی هم در معاملات صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۲۶۰ میلیون و ۲۵ هزار برگه سهم به ارزش پنج هزار و ۷۰۵ میلیارد ریال دادوستد شد.

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز بیش از۲۱۸ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۹ هزار و ۲۶۷ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار دو میلیارد و ۱۸ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۴۷ هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال دادوستد شد. نماد بیمه پاسارگاد (بپاس)، پتروشیمی‌زاگرس (زاگرس)، سنگ‌آهن گهرزمین (کگهر)، پتروشیمی‌مارون (مارون)، پتروشیمی‌تندگویان (شگویا)، پلیمر آریاساسول (آریا)، سهامی‌ذوب‌آهن اصفهان (ذوب)،‌ نفت ایرانول (شرانل)،‌ بهمن دیزل (خدیزل) و بیمه‌دی (ودی) تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین صنعتی مینو (غصینو)، شرکت سرمایه‌گذاری صباتأمین (صبا)، فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال (قچار)، بیمه کوثر (کوثر)، تولیدات پتروشیمی‌قائد بصیر (شبصیر)، شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع)، توسعه و عمران استان کرمان (کرمان)، ذوب روی اصفهان (فروی)‌ و سیمان ساوه (ساوه) تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.

رشد ۱۱ درصدی حجم معاملات بورس کالا در تیرماه

خبر دیگر از بورس این که چهار میلیون و ۲۱ هزار تن انواع کالا در تیر ماه سال‌جاری به ارزش بیش از ۳۷۴ هزار میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس کالای ایران دادوستد شد که نسبت به خردادماه رشد ۱۱ درصدی داشته است. تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران، طی ماه گذشته میزبان معامله دومیلیون و ۵۵۵ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۱۹۹ هزار میلیاردریال بود. در این تالار ۸۲۱ هزار  و ۱۷۶ هزار تن انواع فولاد، یک میلیون و ۲۵۲ هزار تن سیمان، ۱۵ هزار و ۷۸۵ تن انواع مس، ۴۹۰ تن کنسانتره مولیبدن، ۶۳ تن کنسانتره فلزات گرانبها، ۲۱ هزار و ۴۹۵ تن آلومینیوم، ۲۸۰ هزار و ۵۰۰ تن سنگ‌آهن، ۱۰۷ هزار و ۷۸۵ تن روی، ۴۰۰ تن کک، ۱۶ هزار تن چدن، ۴۷ هزار و ۵۰۰ تن آهن‌اسفنجی و ۳۴ کیلوگرم شمش طلا از سوی مشتریان خریداری شد. همچنین در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی‌بورس کالای ایران نیز طی تیرماه افزون بر یک میلیون و ۴۴۹ هزار تن انواع کالا به ارزش ۱۷۲ هزار میلیارد ریال در دو بخش داخلی و صادراتی معامله شد. در این تالار بالغ بر ۳۴۹ هزار و ۸۳۱ تن انواع قیر، ۳۲۰ هزار و ۳۲۱ تن انواع مواد پلیمری، ۱۲۵ هزار و ۷۷۳ تن مواد شیمیایی، ۱۵ هزار و ۹۰۸ تن روغن، ۱۰۰ تن سلاپس واکس و ۴۹۲ هزار و ۳۵۰ تن وکیوم باتوم به فروش رسید. از دیگر کالاهای معامله شده در این تالار می‌توان به دادوستد ۲۷ هزار و ۲۵ تن گوگرد، ۴۵۰ تن آرگون، یک هزار و ۳۰ تن عایق رطوبتی و ۱۱۳ هزار تن لوب کات اشاره کرد. بازار فرعی بورس کالای ایران نیز طی مدت مذکور معامله ۱۶ هزار و ۶۰۵ تن انواع کالا را تجربه کرد. بررسی عملکرد بورس کالای ایران در سال ۹۹ بیانگر آن است که با وجود همه سختی‌های اقتصادی در این سال و سایه برخی چالش‌ها از جمله قیمت‌گذاری دستوری در چند دوره زمانی اما اقدام‌های توسعه‌ای مهمی‌ در این بازار رقم خورده است. در کنار فعالیت‌های موفقیت‌آمیز بورس کالا در سال ۹۹، مهمترین چالش تهدیدکننده بورس کالا در سال‌جاری، موضوع مطرح شده از سوی وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت در زمینه قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی در بورس کالا بود که با مخالفت‌های زیادی از سوی مسؤولان همراه بود. در نهایت این موضوع با صحبت‌های مطرح شده از سوی وزیر صنعت،‌معدن‌وتجارت، وزیر اقتصاد و دارایی و مخالفت آنان با قیمت‌گذاری دستوری بار دیگر به فراموشی سپرده شد و به مرحله اجراء نرسید.