عقب‌نشینی ۷۹۱ واحدی شاخص بورس تهران

عقب‌نشینی ۷۹۱ واحدی شاخص بورس تهران شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز(یکشنبه)۷۹۱ واحد کاهش یافت. به گزارش فارس، بورس اوراق بهادار تهران دیروز هم در آغاز معاملات مقداری رشد کرد، اما در پایان معاملات شاخص کل با عقب‌نشینی ۷۹۱ واحد به رقم یک‌میلیون ۱۸۸ هزار و ۸۰۴ واحد رسید. همچنین شاخص […]

عقب‌نشینی ۷۹۱ واحدی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز(یکشنبه)۷۹۱ واحد کاهش یافت. به گزارش فارس، بورس اوراق بهادار تهران دیروز هم در آغاز معاملات مقداری رشد کرد، اما در پایان معاملات شاخص کل با عقب‌نشینی ۷۹۱ واحد به رقم یک‌میلیون ۱۸۸ هزار و ۸۰۴ واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن چهارهزارو۲۰۴ واحد کاهش یافته و به رقم ۴۱۰ هزار و ۷۰۳ واحد رسید. ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از چهارمیلیون و ۷۴۹ هزار میلیاردتومان رسید. معامله‌گران در بورس بیش از ۵٫۲ میلیارد سهام حق‌‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۴۲۵ هزار فقره معامله و به ارزش سه هزار و ۴۹۰ میلیاردتومان دادوستد کردند. اگر ارزش معاملات فرابورس که به بیش از ۱۳۱۰ میلیاردتومان رسید را در نظر بگیریم، معامله‌گرا در دو بازار بیش از چهارهزار و ۸۰۱ میلیاردتومان دادوستد کردند.

وضعیت شاخص‌ها

همه شاخص‌های بورس قرمز بودند، به‌گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ‌ ارزشی ۰٫۷ درصد کاهش یافتند. شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هم‌وزن یک درصد کاهش یافتند، شاخص آزاد شناور ۰٫۲۴ درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس ۰٫۲ درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس ۰٫۱۲ درصد کاهش یافت. نمادهای پتروشیمی خلیج‌فارس، چادرملو، ایران‌خودرو، سایپا و اوپال کانی پارس به ترتیب بیشتری اثر مثبت در شاخص بورس را داشتند و نمادهای فولادمبارکه و ملی مس بیشترین اثر کاهش در شاخص بورس را داشته‌اند.

رشد شاخص فرابورس

در فرابورس ایران هم در این روز شاخص کل با رشد ۱۱ واحد به رقم ۱۷ هزار و ۶۶۷ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و ۱۹۳ هزار میلیاردتومان رسید. معامله‌گران در فرابورس بیش از ۸۵۳ میلیون ورق بهادار در قالب ۱۳۳ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۳۰۹ میلیاردتومان دادوستد کردند. نمادهای هلدینگ معدنی خاورمیانه، پتروشیمی زاگرس، آریاساسول، فولاد هرمزگان، فولادارفع و بیمه پاسارگاد بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشتند و نماد ذوب‌آهن بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته است. نمادهای پرتراکنش در فرابورس شامل زغال‌سنگ طبس، گسترش صنایع روی ایرانیان، پلیمر آریاساسول، توسعه و عمران استان کرمان، ذوب روی اصفهان، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات و ذوب‌آهن اصفهان بوده‌اند. گفتنی است؛ گر چه عرضه اولیه هفته گذشته در فرابورس ایران انجام شد اما به نظر می‌رسد هنوز زمان عرضه اولیه در بورس فرا نرسیده و بازار هنوز نتوانسته خود را بازیابی کند. از طرفی دولت قول داده بود زیان خریداران پالایشی را جبران کند که این قول هم به واقعیت نرسیده است. همچنین دولت قول داده بود هر چه سریع‌تر نصف دوم سود سهام‌عدالت را واریز کند که به دلیل اینکه هنوز سود ۲۰ درصد از شرکت‌های سرمایه‌پذیر واصل نشده است نصف دوم سود سهام‌عدالت به حساب مشمولان واریز نشده است. کارشناسان می‌گویند، سرمایه‌گذاری در بورس از محل پس‌انداز و در یک چشم‌انداز حداقل صورت گیرد.