لزوم انحصارزدایی اینترنت از شرکت ارتباطات

وزیر ارتباطات اعلام کرد لزوم انحصارزدایی اینترنت از شرکت ارتباطات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت در خرید و فروش اینترنت، بیان کرد: این انحصار باید آزادسازی شود و مرکز IXP شهید فخری‌زاده خرید و فروش اینترنت را بین شرکت‌های داخلی و بین‌المللی تسهیل می‌کند و گام مهمی‌برای رفع انحصار […]

وزیر ارتباطات اعلام کرد

لزوم انحصارزدایی اینترنت از شرکت ارتباطات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت در خرید و فروش اینترنت، بیان کرد: این انحصار باید آزادسازی شود و مرکز IXP شهید فخری‌زاده خرید و فروش اینترنت را بین شرکت‌های داخلی و بین‌المللی تسهیل می‌کند و گام مهمی‌برای رفع انحصار زیرساخت است. به گزارش ایسنا، محمدجواد آذری‌جهرمی؛ امروز در مراسم افتتاح IXP زیرساخت موسوم به مرکز شهید فخری‌زاده در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام، گفت: امروز آخرین روستای بالای ۲۰ خانوار استان البرز به اینترنت متصل شد. البرز سومین استانی است که اتصال همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار آن به شبکه ملی اطلاعات تکمیل می‌شود. همراه‌اول مسؤولیت این کار را برعهده گرفته بود و ایرانسل هم بخشی از این کار را انجام داد. وی خاطرنشان کرد: یکی از گلایه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی‌این بود که برخی از اجزای شبکه ملی اطلاعات از کل کار عقب است. مرکز شهید فخری‌زاده، امروز برای کامل‌تر شدن اجزای شبکه ملی اطلاعات افتتاح شد. در گذشته منطقه ویژه اقتصادی پیام یک قطب پستی برای ماموریت‌های پستی بود. پس از شروع به کارمان این منطقه را با نگاه جدید به عرصه اقتصاد دیجیتال و اجرای شبکه ملی اطلاعات با تسهیلات ویژه برای شرکت‌ها بازآفرینی کردیم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: از مزایای منطقه ویژه اقتصادی پیام می‌توان به نزدیکی به پایتخت و دسترسی سهل و آسان به‌ هاب ارتباطی سراسر کشور اشاره کرد. حداقل مزیت سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در منطقه ویژه پیام، معاف شدن از پرداخت ۲۴درصد گمرکی تجهیزات است که ارائه خدمت به سرزمین اصلی را برای آن‌ها مقرون‌به‌صرفه می‌کند.

تحول در حوزه فناوری با بنا شدن دیتاسنترها

آذری‌جهرمی؛ با بیان اینکه از مدتی قبل چهار مجموعه کار ساخت دیتاسنتر را آغاز کردند، افزود: اولین مرکز توسط بخش‌خصوصی ایجاد شد که اکنون ظرفیت آن به پایان رسیده است. دومین مرکز توسط شرکت ارتباطات زیرساخت رونمایی شد، اپراتورهای شاتل و همراه‌اول نیز در حال بنا کردن دیتاسنترهای خود هستند. در آینده با بنا شدن دیتاسنترها شاهد تحولی شگرف در حوزه فناوری خواهیم بود. وی ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی پیام به لحاظ ساختار شبکه‌ای، قطب فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور خواهد شد و این مهم نتیجه سیاست‌گذاری شورای‌عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات است. اکنون قطب مرکز داده کشور به شرکت ارتباطات زیرساخت نیاز دارد. زیرساخت باید فیبر و شبکه‌ای که در اختیار دارد را بیاورد تا مجموعه‌های دیگر بتوانند از آن استفاده کنند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ادامه داد: ضرورت دیگری که در کشور احساس می‌شد این بود که ما علاقه‌مند بودیم بسیاری از محتواهای بین‌المللی و داخلی از طریق ایران برای سایر کشورها میزبانی شود، زیرا به دنبال کسب بازار از منطقه و ارتباط مستقیم با آن‌ها هستیم. اگر با عراق همسایه هستیم بسته تبادل داده ما نباید به فرانکفورت آلمان برود و از آن‌جا به داخل برگردد. ما باید در فضای سایبر نیز با کشورهای دیگر همسایه باشیم و بسته داده را به شکل مستقیم تبادل کنیم.

استقرار شرکت‌های بین‌المللی در منطقه ویژه ارتباطات و فناوری اطلاعات

آذری‌جهرمی؛ بیان کرد: ارتباط مجازی ما در این سال‌ها با کشورهای زیادی مانند ترکیه، قطر، عمان، افغانستان، عراق، ارمنستان و جمهوری آذربایجان برقرار و به افزایش کیفیت سرویس‌ها منجر شد. استقرار شرکت‌های بین‌المللی در منطقه ویژه ارتباطات و فناوری اطلاعات باعث می‌شود که فارغ از مقررات سرزمین اصلی، شبکه خود را میزبانی (هاست) کنند. این اقدام گام رو به جلویی برای کسب بازار منطقه‌ای است. وی تأکید کرد: از سال ۱۳۹۶ شروع به آزادسازی سرویس‌های دارای انحصار زیرساخت کردیم، از رومینگ زیرساخت گرفته تا وویس بین‌الملل. چیزی که باقی مانده بود خرید و فروش اینترنت بود که باید آزادسازی می‌شد. حالا مرکز خدمات ارتباط بین‌المللی شهید فخری‌زاده زیرساخت اساسی تسهیل خرید و فروش اینترنت بین داخل و بین‌الملل ایجاد و گام اصلی برای رفع انحصار در این زمینه برداشته شده است چرا که زیرساخت باید از خرید و فروش پنهای باند کنار گذاشته شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در توضیح عملکرد این مرکز داده و خروج زیرساخت از این انحصار توضیح داد: با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی برای ایجاد بستر زیرساخت شبکه پهنای باند یا IXP مقرون به صرفه نیست شرکت زیرساخت این بستر گسترده اشتراکی را ایجاد کرده و آن را به صورت اجاره در اختیار بخش‌خصوصی می‌گذارد. این طرح به صورت مصوبه‌ای توسط سازمان تنظیم مقررات در خواهد آمد تا چارچوب کاری شرکت‌های خصوصی به صورت مشخص معین شود.

تکالیف ویژه‌ شرکت زیرساخت برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی

در این برنامه همچنین حمید فتاحی؛ رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت، اظهار کرد: وزیر ارتباطات تکالیف ویژه‌ای را برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور تبیین کرد. در یک سال گذشته پس از بررسی‌های مقدماتی و تصویب سند در شورای‌عالی فضای مجازی، راه‌اندازی این پروژه در دستور کار شرکت ارتباطات زیرساخت قرار گرفت. بر این اساس سال گذشته مرکز مادر تبادل داده سردار شهید «حاج قاسم سلیمانی» در بومهن راه‌اندازی شد. وی ادامه داد: پس از آن ایجاد و راه‌اندازی یک مرکز تبادل داده (IXP) بین‌المللی بود در منطقه ویژه فناوری اطلاعات در دستور کار قرار گرفت و امروز افتتاح شد. راه‌اندازی مرکز بین‌المللی IXP زیرساخت که به نام مرکز خدمات ارتباطت بین‌المللی شهیدفخری‌زاده اهداف مختلفی را دنبال می‌کند که شاید مهم‌ترین‌ آن علاوه بر آزادسازی پهنای باند، کمک به تولیدکنندگان داخلی محتوا باشد. معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی مراکز IXP تجربه خوبی در افزایش محتوا و جریان‌سازی در این زمینه به ما نشان می‌دهد تاجایی که طبق آمار در سال ۹۶ میزان ترافیک روی شبکه ملی اطلاعات ۲۰۰ گیگابیت‌برثانیه بود و حالا این میزان به ۲۰۰۰ گیگابیت‌برثانیه رشد پیدا کرده است. اکنون این میزان تولید محتوا در بستر شبکه ملی اطلاعات انجام می‌شود که دلیل اصلی آن ایجاد مراکز تبادل داده است. فتاحی؛ با اشاره به اهداف راه‌اندازی IXP بین‌المللی بیان کرد: مهم‌ترین تأثیری که ایجاد این مرکز دارد، ایجاد بازار بین‌المللی برای تولیدکنندگان محتوای داخلی با ایجاد بستر مناسب با تسهیلات تعرفه‌ای است تا محتوای داخلی را با قیمت پایین‌تر و کیفیت بهتری در اختیار مشتری بین‌المللی قرار بگذارند.

رفع انحصار از پهنای باند

وی در تشریح هدف دیگری که از راه‌اندازی این مرکز دنبال می‌شود، گفت: هدف دیگر ما ایجاد زیرساخت برای آماده‌سازی رفع انحصار از پهنای باند بین‌الملل است. پیرو دستیابی به این هدف در دو سال گذشته اقدامات مؤثری مانند آزادسازی وویس بین‌الملل داشتیم که انجام شد و تبعات تجاری خوبی برای بخش‌خصوصی داشت. آزادسازی تجاری پهنای باند بین‌الملل نیز به زودی انجام خواهد شد. رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت، ادامه داد: علاوه بر آن اکنون می‌توانیم بخشی از محتوا و داده‌ای که در خارج از کشور تولید می‌شود و در داخل، علاقه‌مند دارند را در داخل کشور میزبانی کنیم. این کار باعث می‌شود علاقه‌مندان به محتوای خارجی نیز خدمت موردنظرشان را با کیفیت بهتر و قیمت ارزان‌تر دریافت کنند. اکنون به صورت مستقیم با دو کشور همسایه عراق و افغانستان امکان تبادل داده با ظرفیت ۱۰ گیگابیت‌برثانیه داریم و ارتباط چهار کشور دیگر در یک ماه آینده برقرار خواهد شد.