بالاغیرتاً دست بجنبانید!

بالاغیرتاً دست بجنبانید!       بله شما درست می‌فرمایید. خارجی‌ها واکسن ندادند و در تعهداتشان قصور کردند و پول نتوانستیم جابه‌جا کنیم و آن وقت که می‌شد نگذاشتند و وقتی گذاشتند خودمان ناز کردیم و وقتی هم که پا پیش گذاشتیم برایمان تره خرد نکردند!  همه این حرف‌ها درست‌، آنقدری که به‌نظر می‌رسد نقد و انتقادی […]

بالاغیرتاً دست بجنبانید!

      بله شما درست می‌فرمایید. خارجی‌ها واکسن ندادند و در تعهداتشان قصور کردند و پول نتوانستیم جابه‌جا کنیم و آن وقت که می‌شد نگذاشتند و وقتی گذاشتند خودمان ناز کردیم و وقتی هم که پا پیش گذاشتیم برایمان تره خرد نکردند!

 همه این حرف‌ها درست‌، آنقدری که به‌نظر می‌رسد نقد و انتقادی به جنابتان وارد نیست! حتی این را هم قبول داریم که واکسن‌های ایرانی باید از اول سال میلیونی می‌شدند و قرار بود بشویم ‌هاب تولید واکسن دنیا و بیا و تماشاکن! ولی خب نشد، بالاخره آرزو کردن که عیب نیست‌، شما هم دوست داشتید این‌گونه شود ولی کار به‌گونه‌ای دیگر شد! حالا یک دوجین وعده دلخوش‌کن به مردم دادید و بعد یادتان رفت و سر از کوچه چپ درآورد و حاجی‌حاجی مکه‌!

بگذریم …

 موج چهارم هنوز تمام نشده‌، خبر از موج پنجم است که آرام‌آرام در حال جلو آمدن است و دیر بجنبیم خانه‌پُرش دو هفته دیگر سراغ تک‌تک شهر‌ها را می‌گیرد‌، نظارت بر اجرای پروتکل‌ها و رعایت مردم و مسؤولین هم که فعلاً جزء اولویت‌ها نیست و تا خطر جدی و واقعی نشود و کرونا درب تک‌تک خانه‌هایمان را نزند‌، حضرات مسؤول و مدیر و ایضاً درصد زیادی از مردم‌، گوششان بدهکار هیچ چیز نیست.

    بالاغیرتاً حالا که دو تا واکسن داخلی مجوز اضطراری گرفته و چند میلیون دُز آماده هم در انبار هست و اعلام کردید ماهیانه چند میلیون هم توان تولید داریم (البته اگر همه اینها مثل صادرکننده واکسن‌شدن‌مان در بهار۱۴۰۰، نباشد!) خب منتظر چه چیزی هستید‌، چرا این دست آن دست می‌کنید. اگر هنوز گرفتار نداشتن زیرساخت و کسری نیرو و فشل بودن سامانه و چیزهای دیگر هستید که وامصیبتا‌، اگر هم همه‌چیز جور است ولی دوباره قرار بر طمانینه و صبوری و ناز کردن و عملیات لاک‌پشتی است که حرفی نیست. لااقل هرچه هست و قرار بر هرچه دارید به مردم بگویید و تکلیف مردم منتظر سرگردان را معلوم کنید.

سه ماه است که بین هفتاد تا هشتاد ساله‌ها گیر افتاده‌ایم و هر هفته هم اعلام می‌شود این هفته شروع می‌کنیم‌، آن هفته تمام می‌کنیم‌! دُز اول چند درصد را زده‌ایم مانده است چند درصد دیگر‌، دُز دوم از آخر این ماه نهایتاً اول ماه دیگر‌، امروز دُز دوم نداریم‌، فردا داریم‌، روز دیگر در حال اتمام است و چند روز بعد به‌زودی تمام می‌شود! آخر هم ما نفهمیدیم با خودمان و شما و کرونا و واکسیناسیون چندچند هستیم!

    خیلی وقت است گفته‌ایم‌، باز هم عرض می‌کنیم واکسیناسیون سراسری، از وزارت کریمه بهداشت و درمان‌، زور است‌، البته بحث ایران هم نیست‌، اساساً قرار بر این نباید باشد که یک پاندمی‌ به این بزرگی و پروژه‌ای با این ابعاد را یک وزارتخانه که صدر تا ذیلش درگیر درمان و مراقبت و پیشگیری همین بیماری و ایضاً هزار و یک مسأله دیگر بهداشت و درمان است‌، برعهده بگیرد. این قضیه واکسیناسیون همت چند دستگاه و نهاد را با هم می‌طلبد‌، حالا این حرف هوشنگ‌خانی ما را پشت گوش بیندازید و تره برایش خُرد نکنید، تا بهار مستانش بگذرد و گرفتار زمستان شوید!

    من اینجا‌، شما هم همان‌جا‌، دولت جدید مستقر شد‌، اولین کارش در رابطه با این واکسیناسیون همین کار تیمی ‌و بین‌بخشی است.

 یک گوشه بنویسید تا وقتش برسد!

 

 

                                                                                    هوشنگ‌خان