تفاهمنامه ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و اورآسیا

تفاهمنامه ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و اورآسیا در راستای جذب سرمایه‌گذار خارجی اتفاقی رخ داد که می‌تواند برای کشور و منطقه دستاوردهای اقتصادی داشته باشد. دیمیتری مدودیف، نخست وزیر روسیه تفاهمنامه ۴ ساله ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا را امضا کرد. این دستورالعمل در سایت دولت روسیه منتشر […]

تفاهمنامه ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و اورآسیا

در راستای جذب سرمایه‌گذار خارجی اتفاقی رخ داد که می‌تواند برای کشور و منطقه دستاوردهای اقتصادی داشته باشد. دیمیتری مدودیف، نخست وزیر روسیه تفاهمنامه ۴ ساله ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا را امضا کرد. این دستورالعمل در سایت دولت روسیه منتشر شده است و براساس آن، بین ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا به مدت ۴ سال منطقه آزاد تجاری ایجاد می‌شود.

مطابق با این تفاهمنامه، طرفین قادر به داد و ستد کالاهای مشخصی که پیشتر بر سر آن توافق شده است، خواهند بود.

در این گزارش همچنین به مصوباتی اشاره شده است که در مغایرت با قوانین فدراسیون روسیه بوده است.

پیشتر، مهدی‌سنایی سفیر ایران در روسیه به ایرنا گفته بود: مذاکرات بر سر ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا به مراحل پایانی خود نزدیک شده است؛ مذاکرات ایجاد منطقه آزاد تجاری در سال ۲۰۱۵ آغاز شد، اما زمان امضای تفاهمنامه چندین بار به تعویق افتاد. ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه اعضای اتحادیه اقتصادی اورآسیا هستند.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا از سال ۲۰۱۵ کار خود را با عضویت روسیه، قزاقستان و بلاروس آغاز کرد؛ این اتحادیه با هدف تضمین حمل و نقل آزاد محصولات، خدمات، سرمایه و نیروی کار میان کشورهای عضو راه‌اندازی شده است.

ارمنستان و قرقیزستان نیز پس از مدت کوتاهی به این اتحادیه پیوستند و در سال ۲۰۱۶ ویتنام به نخستین کشور فرامنطقه‌ای تبدیل شد که عضو این اتحادیه شد.

بیش از ۴۰ کشور و سازمان بین‌المللی از جمله چین، اندونزی، رژیم صهیونیستی و همچنین کشورهای آمریکای لاتین برای فعالیت در چارچوب این اتحادیه اعلام آمادگی کرده‌اند.

این اتحادیه همچنین با کره‌جنوبی، مصر و هند مذاکراتی برای عضویت و همکاری داشته است.

دسامبر پارسال (دی ماه ۹۶)، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه اعلام کرد که صربستان هم می‌تواند به جمع اعضای این اتحادیه اقتصادی بپیوندد.

مسعود‌کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران زمستان ۹۶ در خصوص این تفاهمنامه گفته بود: پیوستن به اتحادیه اقتصادی اورآسیا از این جهت برای ایران اهمیت دارد که می‌توانیم حداقل در ۵ کشور عضو و چند کشور ناظر پایگاه‌های اقتصادی ایجاد کنیم.