خطوط ریلی تخریب شده گلستان به زودی بهره‌برداری می‌شوند

خطوط ریلی تخریب شده گلستان به زودی بهره‌برداری می‌شوند مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از بهره‌برداری محور ترانزیتی گرگان- اینچه برون که بر اثر سیل فروردین ماه دچار آب شستگی شده بود، در آینده‌ نزدیک خبر داد. به گزارش مهر، سعید رسولی در خصوص بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس از بازسازی خطوط راه‌آهن تخریب […]

خطوط ریلی تخریب شده گلستان به زودی بهره‌برداری می‌شوند

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از بهره‌برداری محور ترانزیتی گرگان- اینچه برون که بر اثر سیل فروردین ماه دچار آب شستگی شده بود، در آینده‌ نزدیک خبر داد.

به گزارش مهر، سعید رسولی در خصوص بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس از بازسازی خطوط راه‌آهن تخریب شده در اثر سیل فروردین ماه استان گلستان در جمع خبرنگاران گفت: این مسیر ریلی گرگان به اینچه برون در منطقه آق قلا قرار دارد که یک محور ترانزیتی است و قطارهای باری عمدتاً از این محور به سمت ترکمنستان و دیگر کشورهای حوزه CIS تردد می‌کنند.

وی افزود: در جریان سیل اخیر به دستور ستاد مدیریت بحران کشور برای هدایت سیل ۷ منطقه از این محور ریلی تخریب شد که در حال حاضر زیر ۴ منطقه ریلی باکس‌های بتنی نصب کرده‌ایم که بازسازی این چهار منطقه تکمیل شده است. سه نقطه دیگر نیز در حال بازسازی است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: همچنان آبگیری وجود دارد و فرایند بازسازی آن‌ها در دست اقدام است. ضمن اینکه باکس‌های بتنی را از تمام نقاط کشور که برای مدیریت بحران دپو کرده بودیم به این منطقه اعزام کردیم و منتظر تولید و یا خرید باکس‌های بتنی جدید برای انتقال به محور ریلی گرگان- اینچه برون نشدیم چرا که باید روند بازسازی به سرعت انجام شود.

رسولی تصریح کرد: در حال حاضر هنوز محور ترانزیتی اینچه برون به دلیل وقوع سیل در ادامه خط در کشور ترکمنستان مسدود است و مقامات ترکمنستانی هنوز به بازسازی خطوط آهن دچار آب گرفتگی و آب شستگی در این کشور اقدام نکرده‌اند. به محض بازسازی این خط، به زودی شاهد آغاز ترانزیت به آسیای میانه خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: کلیه خطوط آهن در سراسر کشور که دچار آب شستگی شده بودند و در مناطق سیل زده قرار داشتند شامل استان‌های لرستان، مازندران، خوزستان و گلستان به سرعت بازسازی شده و در شرایط عادی قرار دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره برآورد خسارات وارده، گفت: هنوز برآوردی نشده و ما از ابتدا هم قصد نداشتیم وارد فاز برآورد خسارت شویم چرا که وظیفه ما در شرکت راه‌آهن این است که خطوط ریلی را در اختیار مردم قرار دهیم.

همچنین مازیار یزدانی معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن نیز درباره بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس از خطوط آهن مناطق سیل زده گلستان، گفت: با نصب باکس‌های بتنی به صورت پل در زیر نقاط تخریب شده محور آق قلا، به زودی شاهد بهره‌برداری مجدد از این خطوط خواهیم بود.

یزدانی با اشاره به آب گرفتگی ادامه این خط آهن در ترکمنستان تأکید کرد: اگر همتای ترکمنی نیز اقدام به اصلاح و بازسازی خطوط سیل زده آهن در کشور خود کند، قطارهای ترانزیتی ما به زودی تردد خود را از این منطقه آغاز خواهند کرد.

معاون شرکت راه‌آهن تصریح کرد: این منطقه برای ما استراتژیک بوده و یکی از مهم‌ترین محورهای ترانزیتی محسوب می‌شود. به خصوص اینکه توسعه خطوط ترانزیتی بر اساس بند ۲۵ سیاست‌های کلی برنامه ششم جزو اولویت‌های حمل و نقل به حساب می‌آید.

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن خاطرنشان کرد: ترانزیت ریلی از اینچه برون به آسیای میانه و کشورهای عضو CIS بر اساس تفاهم‌نامه شش جانبه ایران، ترکیه و چهار کشور آسیای میانه از مهم‌ترین برنامه‌های راه‌آهن خواهد بود.