صندوق توسعه حمل‌و‌نقل‌ ناجی پروژه‌های نیمه‌تمام

صندوق توسعه حمل‌و‌نقل‌ ناجی پروژه‌های نیمه‌تمام صندوق توسعه حمل‌ونقل کشور، براساس بند۱ ماده۴۸ قانون احکام دائمی‌ برنامه‌های توسعه کشور مصوب سال ۱۳۹۵ و به پیشنهاد وزارت راه‌وشهرسازی ایجاد شده و قرار است، علاوه بر تشویق به سرمایه‌گذاری و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، در بیمه سرمایه‌گذاری‌های حوزه حمل‌ونقل نیز ورود پیدا کند. تأسیس صندوق توسعه حمل‌ونقل‌ […]

صندوق توسعه حمل‌و‌نقل‌ ناجی پروژه‌های نیمه‌تمام

صندوق توسعه حمل‌ونقل کشور، براساس بند۱ ماده۴۸ قانون احکام دائمی‌ برنامه‌های توسعه کشور مصوب سال ۱۳۹۵ و به پیشنهاد وزارت راه‌وشهرسازی ایجاد شده و قرار است، علاوه بر تشویق به سرمایه‌گذاری و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، در بیمه سرمایه‌گذاری‌های حوزه حمل‌ونقل نیز ورود پیدا کند. تأسیس صندوق توسعه حمل‌ونقل‌ در شرایطی اتفاق افتاده است که کسری بودجه دولتی ناشی از کاهش فروش نفت به‌وجود آمده، شرایط را برای تأمین اعتبار مورد نیاز پروژه‌های زیربنایی که تا امروز اغلب با استفاده از منابع دولتی تکمیل می‌شدند، سخت کرده است، به طوری‌که یکی از چالش‌های مهم این روز‌های کشور، فهرست بلندبالای پروژه‌های عمرانی و زیربنایی نیمه‌تمامی‌است که عدم وجود آن‌ها، توسعه و رشد اقتصادی کشور را با بحران مواجه کرده است. در همین رابطه، محمدجواد شاهجویی؛ کارشناس اقتصاد حمل‌ونقل‌ به فارس، گفت: تشکیل این صندوق می‌تواند به‌عنوان یک نهاد واسط تسهیل‌گر بین بخش دولتی و خصوصی حوزه حمل‌ونقل، که تا امروز ارتباط خوبی با هم نداشتند، عمل کند. وی ادامه داد: برای این منظور، صندوق توسعه حمل‌ونقل می‌تواند رویکردهای متفاوتی از جمله توسعه روش‌های مشارکت عمومی-خصوصی در حوزه زیربناهای حمل‌ونقل، اعطای تسهیلات و ضمانت‌نامه‌های مورد نیاز به سرمایه‌گذاران این حوزه و تسهیل در روند تأسیس و به سرانجام رساندن شرکت‌های سهامی ‌عام پروژه‌های زیربنایی حمل‌ونقل را در دستور کار خود قرار دهد. شاهجویی؛ معتقد است: بدون شک ساختار صندوق توسعه حمل‌ونقل می‌تواند به‌واسطه نگرش متفاوت نسبت به مجموعه وزارت راه‌وشهرسازی از منظر تأمین مالی برای پروژه‌های خود، به تأمین منابع مالی جدیدتر و پایدارتر بینجامد، برای مثال تاکنون باوجود وعده‌های گوناگون وزرات راه‌وشهرسازی برای تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه‌محور و در نتیجه تأسیس شرکت‌های سهامی ‌عام پروژه، به‌واسطه نبود انگیزه‌های کافی در مجموعه وزارتخانه، این موضوع اتفاق نیفتاده است. وی تأکید کرد: اما صندوق توسعه حمل‌ونقل با توجه به بسط ید مطابق با مفاد اساسنامه خود و همچنین وجود انگیزه کافی برای تأمین مالی پروژه‌های زیربنایی بیشتر که در واقع هدف غایی و ذاتی خود است، بدون‌شک به روشی چون تأسیس شرکت‌های سهامی‌عام پروژه با توجه به جمیع مزایا و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن روی‌خوش نشان خواهد داد. این کارشناس اقتصادی، تأسیس این صندوق را اتفاقی مبارک در جهت توسعه زیربنایی کشور عنوان کرد و افزود: صرف تأسیس این صندوق، اما نمی‌تواند کاری‌ را پیش ببرد، بلکه رویکرد‌هایی که این صندوق در آینده اتخاذ می‌کند و نتایج حاصل از آن‌ها می‌تواند امید به توسعه روزافزون زیربناهای کشور را ایجاد کند‌ مشروط بر آنکه رویکرد این صندوق به سمت‌وسوی بنگاه‌داری صرف پیش نرود و مصالح واقعی بخش حمل‌ونقل کشور مورد توجه دست‌اندرکاران آن قرار گیرد.