لزوم حل مشکلات مرز آستارا برای تداوم افزایش صادرات به روسیه

یادداشت؛ لزوم حل مشکلات مرز آستارا برای تداوم افزایش صادرات به روسیه در حال‌حاضر مسیر اصلی صادراتی جمهوری اسلامی ‌ایران به فدراسیون روسیه، مرز زمینی آستارا و از طریق کشور آذربایجان است. این کشور با قرار گرفتن در غرب دریای خزر، هم مرزی مستقیم با روسیه و نزدیک‌تر بودن به مراکز جمعیتی این کشور مانند […]

یادداشت؛

لزوم حل مشکلات مرز آستارا برای تداوم افزایش صادرات به روسیه

در حال‌حاضر مسیر اصلی صادراتی جمهوری اسلامی ‌ایران به فدراسیون روسیه، مرز زمینی آستارا و از طریق کشور آذربایجان است. این کشور با قرار گرفتن در غرب دریای خزر، هم مرزی مستقیم با روسیه و نزدیک‌تر بودن به مراکز جمعیتی این کشور مانند مسکو و سن‌پترزبورگ، به مهم‌ترین راه ارتباط لجستیکی میان ایران و روسیه تبدیل شده است. طی سال‌های اخیر و با توجه به افزایش چشمگیر و بیش از دو برابری صادرات ایران به روسیه، تردد در این مسیر به شدت افزایش یافته و موجب رونق و از طرفی شلوغی این مسیر زمینی ترانزیتی شده است. برای مثال تردد از مرز آستارا در ماه‌های منتهی به بهمن سال ۱۳۹۹ نسبت به سال‌های گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است. همچنین طبق گفته، فریبرز مرادی؛ مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان، در سه‌ماهه نخست امسال ۲۳۲ هزار و ۲۰۶ تن کالا از مرز زمینی آستارا صادرشده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۳ درصد رشد داشته است. به گفته وی؛ در سه‌ماهه امسال ۲۶ هزار و ۵۱۷ کامیون از مرز زمینی آستارا تردد داشته که از این تعداد ۱۲هزار و ۵۲۴ دستگاه کامیون با میانگین روزانه ۱۳۵ دستگاه از مرز آستارا وارد کشور و تعداد ۱۳هزار و ۹۹۳ دستگاه کامیون با میانگین روزانه ۱۵۰ دستگاه از مرز آستارا از کشور خارج‌شده است. در کنار مشکلات و مانع تراشی‌های کشور آذربایجان که باعث معطلی کامیون‌ها در مهم‌ترین مسیر ترانزیتی ایران به سمت روسیه می‌شود، این طرف مرزها و در گمرک آستارای ایران نیز مسائل مختلفی مانع از عبور و مرور روان کامیون‌ها می‌شود. یکی از بخش‌های وقت‌گیر در گمرک آستارا، اصطلاحاً «میل‌زنی» (روشی برای اندازه‌گیری میزان سوخت موجود در تریلی‌ها) شرکت نفت برای تعیین میزان گازوئیل موجود در کامیون‌هاست. به دلیل اختلاف قیمت فاحش سوخت در ایران و دیگر کشورها، شرکت نفت برای جلوگیری از قاچاق سوخت مجبور به سنجش و ارزیابی آن است که علاوه بر عدم کارآیی مناسب، به معطلی کامیون‌ها و ایجاد صف در گمرک آستارا منجر می‌شود. مسأله دیگر پراکندگی و عدم ترتیب ادارات و نهادها از نظر مکانی در محوطه گمرک است. بیش از ۱۰ سازمان دولتی در امور گمرکی دخیل‌اند و هر یک باید نظارت و ارزیابی خود را داشته باشد. اما جانمایی نامتناسب آن‌ها موجب سردرگمی، ناهماهنگی، شلوغی و در نهایت معطلی و ایجاد صف‌های طویل برای کامیون‌ها می‌شود. همین معضل باعث می‌شود صف کامیون‌ها تا داخل شهر آستارا کشیده شده و موجب ترافیک و نارضایتی شهروندان این شهر مرزی شود. این در حالی است که گمرکات در کشورهای دیگر به مثابه خط تولیدی می‌باشند که کامیون‌ها از یک طرف وارد شده و به ترتیب نهادهای نظارتی، مدارک مربوطه را بدون حتی نیاز به پیاده شدن رانندگان در اسرع وقت بررسی کرده و امکان عبور و مرور سریع در مرزها را فراهم می‌کنند. مشکل دیگر که به هر دو کشور برمی‌گردد پل آستاراچای است. این پل در مرز دو کشور و بر روی رودخانه آستاراچای قرار دارد که متأسفانه از شرایط مناسبی برخوردار نیست و عرض پل متناسب با میزان ترانزیت عبوری از آن نیست؛ همین امر موجب شده کامیون‌ها در دو طرف مرز به نوبت حرکت کرده و زمان زیادی تلف شود. ضروری به نظر می‌رسد که هر چه زودتر مشکلات مسیر ترانزیتی ایران به روسیه از مرز زمینی آستارا حل شود. چرا که تا چند ماه دیگر و شروع سرما در روسیه، صادرات محصولات ایران به این کشور بسیار افزایش خواهد یافت و این مسیر با ترافیک سنگین کامیون‌ها مواجه خواهد شد. لذا با حل‌وفصل مسائل نه تنها کامیون‌ها در اسرع وقت و کمترین زمان به کشور روسیه می‌رسند بلکه کرایه حمل‌ونقل به شدت کاهش می‌یابد. مهم‌تر از همه امکان افت کیفیت محصولات و فاسد شدن آن تا حد بسیار زیادی از بین خواهد رفت. رفع موانع گمرک داخلی با ایجاد هماهنگی و ترتیبات میان نهادهای موجود در گمرک، افزایش امکان ارزیابی به صورت همزمان و در صورت نیاز افزایش نیروی انسانی قابل حل خواهد بود. البته هم‌اکنون محوطه گمرک زمینی آستارا با شش باند ورودی و خروجی و ظرفیت توقف بیش از ۵۰۰ دستگاه کامیون و با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است و به گفته مدیر کل گمرک آستارا؛ ظرف شش ماه تا یک سال آینده برای تسریع ترخیص کالاها، یک دستگاه ایکس‌ری و چهار دستگاه باسکول در ورودی و خروجی محوطه راه‌اندازی خواهد شد. درخصوص موضوع پل آستاراچای نیز اخیراً تفاهم‌نامه‌ای میان دو کشور ایران و آذربایجان به امضاء رسیده است که پل جاده‌ای دیگری احداث شود. طبق گفته محمد اسلامی؛ ‌وزیر راه‌وشهرسازی، که اخیراً به مرز آستارا سفر کرد، طرح ۴٫۷ میلیون یورویی ساخت پل جاده‌ای بر روی رود آستاراچای با سهم هزینه ۵۰ درصدی هر یکی از طرفین به صورت مشترک و به مدت ۱۲ماه اجراء می‌شود. پیگیری برای ساخت و تکمیل هرچه زودتر این پروژه نیز باید در دستور کار نهادهای مربوطه بالاخص وزارت راه قرار گیرد. البته در کنار حل‌وفصل مشکلات ترانزیت از مرز آستارا، باید مسیرهای دیگر را نیز فعال کرد. مرز بیله‌سوار در شرق استان اردبیل مسیر دیگر ترانزیتی است که برای صادرات از استان‌های غربی کشور مناسب است. از طرفی حمل‌ونقل دریایی مستقیم میان جمهوری اسلامی ‌ایران و فدراسیون روسیه در حوزه صادرات محصولات تازه به صورت کانتینری و یا کشتی‌های رو ‌رو نیز می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل و مقرون به صرفه باشد.

امین اعظمی؛ کارشناس حمل‌ونقل