تولیدکنندگان داخلی به تولید ۲۵ میلیون حلقه تایر دست یافتند

 برای نخستین‌بار، تولیدکنندگان داخلی با رشد حدود ۲۰ درصدی تولید نسبت به سال ۹۸، به تولید ۲۵ میلیون حلقه تایر دست یافتند. تولید ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۸ میلیون حلقه تایر است و تا پایان سال رکورد سال گذشته تکرار خواهد شد. نیاز کشور به تایر حدود ۴۰۰ هزار تن است که […]

 برای نخستینبار، تولیدکنندگان داخلی با رشد حدود ۲۰ درصدی تولید نسبت به سال ۹۸، به تولید ۲۵ میلیون حلقه تایر دست یافتند. تولید ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۸ میلیون حلقه تایر است و تا پایان سال رکورد سال گذشته تکرار خواهد شد. نیاز کشور به تایر حدود ۴۰۰ هزار تن است که مقدار ۳۰۰ هزار تن آن در داخل تولید و مابقی از طریق واردات تأمین می‌شود، این در حالی است که ارز مورد نیاز هر کیلو تایر برای تولید در داخل کشور حدود ۹٫۰ دلار در ازای واردات حدود ۵٫۳ است. به گزارش از باشگاه خبرنگاران‌جوان، امیری؛ می‌گوید: این طرح‌ها در شرایط کنونی به دلیل نبود سرمایه همچنان معطل مانده‌اند در حالی که دولت سالانه ۱۶۰ میلیون دلار ارز برای واردات لاستیک تی‌بی‌آر اختصاص می‌دهد در شرایطی که این دو طرح توسعه‌ای به ۲۰۰ میلیون دلار اعتبار نیاز دارد. تولید لاستیک تی‌بی‌آر در ایران ۲٫۲ دلار به‌ازای هر کیلو هزینه دارد در حالی که واردات آن به بیش از ۴٫۵ دلار به‌ازای هر کیلو هزینه نیاز دارد. عضو انجمن صنفی صنعت تایر ایران، می‌گوید: این بی‌توجهی دولت می‌تواند به برنامه‌های توسعه‌ای حتی در صنعت خودرو هم آسیب بزند زیرا نمی‌توانیم برنامه برای تولید سه میلیون خودرو داشته باشیم، اما تولید لاستیک در کشور با چالش مواجه باشد. احمد کریمی؛ دبیر انجمن کامیون‌داران کشور، گفته بود: لاستیک خودرو‌های سنگین در یک ماه گذشته هشت میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند. موضوعی که علاوه بر اهمیت بسیار، تأثیرات تورمی فراوانی نسبت به افزایش حمل‌و‌نقل کالا‌ها و مواد غذایی خواهد داشت.

قیمت مواد اولیه لاستیک تا ۷۶ درصد گران شد

زینلی؛ می‌گوید: به‌ازای تولید هر کیلو تایر در داخل کشور ۹دهم دلار هزینه می‌شود، اما در حال‌حاضر دولت برای واردات لاستیک با قیمت ۳٫۵ دلار برای هر کیلو اقدام می‌کند. در یک سال گذشته تحقیق و توسعه برای تولید لاستیک خودرو‌های رادیال سبک، شاسی‌بلند و سنگین انجام شده و پیرو آن طرح‌های توسعه‌ای هم برای داخلی‌سازی محصولات وارداتی انجام شده است، اما در شرایط کنونی مشکل تأمین سرمایه ۵۰۰ میلیون دلاری برای تولید ۳۰۰ هزار حلقه لاستیک وجود دارد. عضو انجمن صنفی تایر، می‌گوید: در یک سال گذشته قیمت کائوچو طبیعی ۲۶۱ درصد، کائوچو مصنوعی ۱۴۰ درصد، مواد شیمیایی ۱۰۰درصد، نخ ۵۸درصد، سیم ۹۰ درصد، مواد کمکی ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند که میانگین رشد قیمت هزینه‌ها به بیش از ۱۳۰ درصد رسیده است. قیمت تمام شده لاستیک ناشی از گرانی، قیمت مواد را به بیش از ۷۶ درصد رسانده، در حالی که ۶۰ درصد قیمت لاستیک قبلاً مربوط به مواد بود. عبدالمالکی؛ می‌گوید: ایران سال گذشته ۲۲ میلیون حلقه لاستیک سواری و سه میلیون لاستیک سنگین و کشاورزی تولید کرده، اما امسال در ۹ ماهه توانسته ۱۸ میلیون حلقه تولید کند. به گفته رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران، دلایل توقف سرعت رشد تولید، ناشی از سرکوب قیمت لاستیک و افزایش قیمت مواداولیه بوده است. زمانی که قیمت لاستیک سرکوب شود و به دنبال آن قیمت مواداولیه افزایش یابد این صنعت همانند صنعت خودرو زیانده می‌شود و در نهایت شرکت‌های بورسی سرمایه‌های خود را از این صنعت خارج می‌کنند که این مسأله می‌تواند آینده طرح‌های توسعه‌ای صنعت لاستیک را به خطر می‌اندازد. سازمان حمایت چندی پیش مصوبه‌ای مبنی بر قیمت‌گذاری لاستیک داد. همین مصوبه نیز توسط ستاد تنظیم بازار تصویب شد و اعمال قیمت‌گذاری دستوری و ملاحظات قیمتی توسط سازمان‌های حاکمیتی و سقف سود مجاز واحد‌های تولیدی توسط سازمان حمایت تا ۱۷ درصد به اصلی‌ترین چالش‌های پیشروی صنعت تایر تبدیل شد. افزایش قیمت ۲۰ درصدی لاستیک در مهرماه و ۱۰ درصد در آذرماه به ستاد تنظیم بازار داده شد، اما مورد موافقت قرار نگرفت و رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران می‌گوید؛ در شرایط کنونی اگر قرار باشد صنعت لاستیک طبق روال به فعالیت خود ادامه بدهد، نیازمند ۴۰ درصد افزایش قیمت است. انجمن صنفی تایر، پیشنهاد داده‌اند که قیمت‌گذاری به کامل در اختیار شرکت‌ها قرار گیرد که قطعاً به لحاظ رقابت داخلی بسیار مؤثر خواهد بود که در صورت تحقق موجب کاهش قیمت در بازار می‌شود.