امکان احتکار تاکسی وجود ندارد

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور امکان احتکار تاکسی وجود ندارد موضوع تاکسی‌های پارک شده در پارکینگ‌ها چند وقتی است بحث مورد مناقشه پلیس امینت اقتصادی و سازمان تاکسیرانی می‌باشد. به گزارش مناقصه‌مزایده، در آخرین اظهار نظر سردار محمدرضا مقیمی؛ ‌رئیس‌پلیس امنیت اقتصادی ناجا با اشاره به کشف تاکسی‌های بدون پلاک در پارکینگ‌ها و عدم عرضه […]

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور

امکان احتکار تاکسی وجود ندارد

موضوع تاکسی‌های پارک شده در پارکینگ‌ها چند وقتی است بحث مورد مناقشه پلیس امینت اقتصادی و سازمان تاکسیرانی می‌باشد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، در آخرین اظهار نظر سردار محمدرضا مقیمی؛ ‌رئیسپلیس امنیت اقتصادی ناجا با اشاره به کشف تاکسی‌های بدون پلاک در پارکینگ‌ها و عدم عرضه آنها در بازار گفت: در گذشته مشاهده شد ۵۰۰ تاکسی عرضه شده به بازار نیامد و از طرفی جامعه نیاز مبرم به تاکسی و استفاده از ظرفیت تاکسیرانی داشت که بنا به دلایلی از عرضه این کالا در جامعه خودداری شد. وی تصریح کرد: درخصوص عدم عرضه تاکسی‌ها و توزیع آن در بازار، باید سازمان تاکسیرانی پاسخگو این پرسش باشد که چرا این خودروها در بازار عرضه نشد.

همین مسأله باعث واکنش مرتضی ضامنی؛ مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور شد و در مورد ادعای پلیس درخصوص احتکار خودروهای تاکسی بدون پلاک گفت: فرآیند نوسازی ناوگان به این صورت است که در ابتدا متقاضیان، نسبت به ثبت‌نام در سامانه اقدام کرده و بعداز ثبت‌نام خودروساز متناسب با ثبت‌نام شدگان، ناوگان را تولید می‌کند که در این راستا از نیمه اول اسفندماه با شیوه کرونا فرآیند تحویل خودرو تاکنون با مشکل مواجه شده است؛ چرا که این ثبت‌نام‌ها اتفاق افتاد و خودروساز تولید انجام داده و خودروها نیز به نمایندگی‌ها برای تحویل ارجاع داده شد؛ اما از آنجایی که این تاکسی‌ها شماره‌گذاری نشده بود، تحویل رانندگان نشدند.

وی با بیان اینکه به نظر من امکان احتکار تاکسی وجود ندارد چراکه ثبت‌نام مشخص است و افراد متقاضی مشخص است، تصریح کرد: امکان واگذاری خودروی تاکسی به غیر نیست چراکه بایستی مالک خودروی تاکسی فرسوده باید خودروی جدید را تحویل بگیرد.

ضامنی با اشاره به عدم ممنوعیت شماره‌گذاری برخی تاکسی‌ها گفت: فرآیند نوسازی تاکسی‌های فرسوده علی‌رغم تمام مشکلات ادامه داشت تا اینکه در اسفندماه سال گذشته به دلیل مشکلات ناشی از شیوع کرونا، روند شماره‌گذاری ۱۵۰۰ تاکسی با مشکلاتی مواجه شد.

وی افزود:‌ این وقفه در شماره‌گذاری تاکسی‌های تولید سال ۹۸ در حالی ایجاد شد که از ابتدای سال ۹۹ خودروساز باید خودروهایی با استاندارد یورو۵ تولید می‌کرد؛ اما تاکسی‌های تولید شده استاندارد یورو۴ داشتند و به همین دلیل شماره‌گذاری آنها با مشکلاتی مواجه شده است؛ این مصوبه در حالی برای امسال اجرا می‌شود که راننده ۱۵۰۰ تاکسی تولید ۹۸ تمامی‌فرآینده تعویض خودرو را انجام داده و حتی برخی از آنها تاکسی‌های فرسوده خود را نیز اسقاط کردند و حالا معیشت این افراد به خطر افتاده است.

ضامنی با بیان اینکه با وزیر کشور در مورد حل این موضوع مکاتبه شده است گفت: از آنها خواستیم که تاکسی‌ها از این موضوع مستثنی شوند تا زمانی که خودروساز بتواند استاندارها را پاس کند.

همچنین محمدعلی اسفنانی؛ مدیرکل تعزیرات حکومتی تهران با اشاره به موضوع شناسایی تاکسی‌های بدون پلاک در پایتخت، بیان داشت: کشف این تعداد تاکسی بدون پلاک در یک محل جای تعجب و تأسف دارد و باید مسؤولان مربوطه درخصوص تاکسی‌های مکشوفه بدون پلاک پاسخگو باشند.

اسفنانی تصریح کرد: این موضوع که آیا افرادی خارج از چارچوب سازمان تاکسیرانی و غیر از راننده‌های تاکسی اقدام به خرید تاکسی‌ها کرده باشند، نیز وجود دارد و از این منظر هم موضوع قابلیت بررسی و صدور حکم را دارد.