شروع تعطیلات تابستانی پیش از موعد خودروسازان

دبیر انجمن خودروسازان ایران، گفت: خودروسازان در صورت توقف زیان‌دهی، درصدی از وجوه حاصل از فروش را در حوزه R@D و افزایش فعالیت مراکز تحقیقاتی هزینه خواهند کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، احمد نعمت‌بخش؛ از آغاز تعطیلات تابستانی پیش از موعد گروه صنعتی ایران‌خودرو به منظور مساعدت با وزارت نیرو در هفته آینده خبر داد و […]

دبیر انجمن خودروسازان ایران، گفت: خودروسازان در صورت توقف زیان‌دهی، درصدی از وجوه حاصل از فروش را در حوزه R@D و افزایش فعالیت مراکز تحقیقاتی هزینه خواهند کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، احمد نعمت‌بخش؛ از آغاز تعطیلات تابستانی پیش از موعد گروه صنعتی ایران‌خودرو به منظور مساعدت با وزارت نیرو در هفته آینده خبر داد و اظهار داشت: تعطیلی خطوط تولید خودروسازان هر ساله با هدف انجام تعمیرات و اورهال کردن ماشین‌آلات اتفاق می‌افتد، ضمن اینکه طی این مدت، تکمیل خودروهای کف، در دستور کار خودروسازان قرار دارد. وی با توجه به اینکه صورت‌های مالی خودروسازان در بورس به‌رغم سه مرحله افزایش قیمت خودرو در سال۹۹، زیان ۱۴۵درصدی تولیدات این شرکت‌ها را نشان می‌دهد، درخصوص سایر راهکارهای مؤثر بر خروج خودروسازان از زیان، افزود: افزایش قیمت خودرو هر چند موجب توقف زیان‌دهی نمی‌شود، اما به‌طور قطع در کاهش زیان خودروسازان مؤثر است و آثار آن نیز در سایت کدال بورس مشهود خواهد بود. دبیر انجمن خودروسازان ایران، با اشاره به اینکه افزایش قیمت سه ماهه دوم سال‌جاری تاکنون لحاظ نشده است، گفت: نرخ مواداولیه تشکیلدهنده خودرو در مقایسه با افزایش قیمت‌های مصوب برای محصولات خودروسازان رشد چشمگیری را نشان می‌دهد. دبیر انجمن خودروسازان ایران، تصریح کرد: دولت تدبیر و امید در حوزه رفع مشکلات قیمت‌گذاری خودرو، گام مؤثری برنداشت و این در حالی است که انتظار ‌می‌رود، در دولت آقای رئیسی یک بار برای همیشه معضل قیمت‌گذاری خودرو مرتفع شود. نعمت‌بخش؛ ضمن انتقاد از شیوه‌های مدیریت صنایع کشور که عدم پرداخت حتی یک ریال سود به سهامداران صنعت خودرو در طول ۱۲ سال گذشته را موجب شده است، بیان کرد: رفع بخش اعظم مشکلات صنعت خودرو و خروج این صنعت از زیان‌دهی در گروی آزادسازی قیمت است، ضمن اینکه آزادسازی بر ارتقای کیفیت نیز اثرگذار خواهد بود. وی با تأکید بر اینکه خودروسازان مخالف واردات خودرو نیستند، معتقد بر صدور مجوز واردات برای کلیه کالاهای صنعتی از جمله خودرو به میزان پنج تا ۱۰ درصد است تا ضمن آگاهی تولیدکنندگان داخلی از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا و رقابت‌پذیری، ذائقه مشتریان این نوع محصولات نیز تأمین شود. دبیر انجمن خودروسازان ایران در ادامه به زیان انباشته ۸۵ هزار میلیاردتومانی در صنعت خودرو اشاره کرد و افزود: خودروسازان در حال‌حاضر در راستای کاهش زیان‌دهی، بسیاری از پروژه‌ها را در جهت کاهش هزینه تمام شده تولید و مدیریت هزینه‌ها عملیاتی کرده‌اند. نعمت‌بخش؛ با بیان اینکه سازمان ایدرو نسبت به طراحی سیستمی ‌مبنی بر ثبت قطعات تولیدی قطعه‌سازان اقدام کرده است، گفت: تاکنون چهار میز داخلی‌سازی با استفاده از تمامی ‌ظرفیت‌های موجود در صنعت قطعه‌سازی اعم از قطعه‌سازان کوچک، متوسط و بزرگ برگزار شده و میز پنجم نیز در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد که بیانگر قراردادهای جدید و قطعات ورودی به حوزه ساخت داخل و حذف این قطعات از چرخه واردات است. وی با توجه به حذف خودروهایی نظیر پراید و ۴۰۵ از خطوط تولید خودروسازان و ساخت خودروهای جدید نظیر دناپلاس، شاهین و تارا، تداوم این روند تحولی را در گرو اصلاح قیمت خودرو دانست و گفت: خودروسازان در صورت توقف زیان‌دهی تولیدات، درصدی از این وجوه حاصل از فروش را در حوزه R@D و افزایش فعالیت مراکز تحقیقاتی هزینه خواهند کرد. دبیر انجمن خودروسازان ایران، در پایان با ابراز امیدواری نسبت به احیای برجام و لغو تحریم‌ها، خاطرنشان کرد: لغو تحریم‌ها به خودروسازان کمک می‌کند تا علاوه بر تولید همزمان برندهای داخلی با استفاده از ظرفیت‌های مرکز تحقیقات خودروسازان، همکاری با شرکای خارجی در جهت تولید خودروهای مشترک مشروط بر جبران زیان‌های وارده بر صنعت خودروی کشور از ناحیه قراردادهای قبلی با این شرکا و همچنین صادرات تولیدات مشترک به بازارهای هدف صادراتی این شرکت‌ها نیز حاصل شود.