کمبود بودجه از دلایل عدم تولید پلتفرم‌های جدید خودرویی

گروه خودرو- با گذشت سال‌ها از تولیدات دو خودروساز بزرگ کشور، همچنان شاهد تولید خودروهایی با پلتفرم‌های بسیار قدیمی‌ هستیم که خودروساز هرازچندگاهی با عوض کردن چراغ‌ها یا سپرها دم از تولید خودروی جدیدی می‌زند. در این باره بهزاد رحیمی؛ نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای‌اسلامی، با بیان اینکه خودروسازان باید به موضوع […]

گروه خودرو- با گذشت سال‌ها از تولیدات دو خودروساز بزرگ کشور، همچنان شاهد تولید خودروهایی با پلتفرم‌های بسیار قدیمی‌ هستیم که خودروساز هرازچندگاهی با عوض کردن چراغ‌ها یا سپرها دم از تولید خودروی جدیدی می‌زند. در این باره بهزاد رحیمی؛ نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای‌اسلامی، با بیان اینکه خودروسازان باید به موضوع تحقیق و توسعه توجه ویژه داشته باشند، گفت: هرچند خودروسازی‌ها در سال‌های اخیر اقداماتی برای ارتقای تحقیق و توسعه انجام داده‌اند، اما این شرکت‌ها باید برای جبران عقب‌ماندگی‌های قبلی تلاش بیشتری کنند. نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای‌اسلامی، با تأکید بر اینکه مدیران خودروسازی‌ها باید بودجه مناسبی برای بخش R&D در نظر گیرند، افزود: در شرایطی که بودجه مربوط به تحقیق و توسعه در صنعت خودروسازی‌ کم است، نمی‌توان انتظار داشت پلتفرم‌های مناسب و خودروهای به‌روز و پیشرفته تولید شود. وی با بیان اینکه هرچند اکنون در داخل کشور طراحان متخصص بسیاری حضور دارند، اما به آنها اجازه اظهارنظر در صنعت خودروسازی داده نمی‌شود، اضافه کرد: متأسفانه به توانمندی‌های داخلی بی‌توجهی می‌شود. این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با اشاره به اینکه صنعت خودروسازی دنیا هر سه سال یکبار آپدیت می‌شود، ادامه داد: هرچند در شرایط کنونی این صنعت تحریم است اما خودروسازان می‌توانند براساس توان داخلی زمینه به‌روزرسانی خودروها را فراهم کنند. عضو هیأترئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، بخشی از وضعیت کنونی صنعت خودرو را ناشی از ضعف مدیریت دانست و تصریح کرد: از بودجه‌های مربوط به R&D می‌کاهند و به سایر بخش‌ها اختصاص می‌دهند در حالی‌که با نگاه ویژه به این بخش می‌توان بسیاری از مشکلات صنعت خودرو مانند کیفیت را رفع کرد.